Bristande kvalitetskontroll Corsair AX-serien

Permalänk
Medlem

Bristande kvalitetskontroll Corsair AX-serien

Hej,

Jag undrar om manualens lista över medföljande kablar stämmer?

I så fall saknar jag två PCIe-kablar, då jag bara har två stycken BG15 samt två stycken BH16. Dessutom är PCIe-kablarna utan pigtail för korta för att kunna dra dem bakom moderkortsplåten i ett FD Define R5.

Flera av kablarna är inte ens sleevade, utan är av modellen bandspagetti:

Dessutom undrar jag hur det är möjligt att misslyckas med att sleeva ATX-kabeln? Notera även hur texten på baksidan är upp-och-ner när man vänder fläkten neråt, d.v.s. det håll som de allra flesta lådor har kalluftsintag för nätdelen på.

Ändarna behöver inte bara vridas 180 grader, utan måste även tvingas runt varandra med resultatet att kabeln knakar betänkligt och att det blir omöjligt att få en mjuk böj in bakom moderkortsplåten då kablarna redan är som fiolsträngar innanför sleeven.

Detta påminner om något man får till någon no name-nätdel för 399 kr, och inte en som kostar ca 1700 kr! Är det meningen att kunden ska behöva köpa till en sats med kablar för närmare en tusenlapp för att överhuvudtaget kunna använda "toppmodellen" i entusiastsammanhang? Varför pigtail-kablar överhuvudtaget skickas med till en seriös nätdel övergår mitt förstånd, och ännu underligare blir det när man tittar på änden som ansluts mot nätdelen och konstaterar att den bara använder sju av åtta möjliga poler. De andra PCIe-kablarna har en "strömtjuv" i uttagsänden istället för åtta ledare.

Detta är min tredje Corsair-nätdel, den andra ur AX-serien, under tre års tid. Den första var en guldcertad HX750 som fläkten dånade på, den tog Dustin tillbaka trots att tiden för ångerrätt passerats. Fick kredit och la ett antal hundra kronor för att få ett AX750 istället, vilket sedermera kom med en ATX-kabel som var likadan d.v.s. byggd av någon som antagligen aldrig sett nätdelen. Efter ett misslyckat försök att skicka ut rätt kabel fick jag ett kit med individuellt sleevade kablar till mitt AX750. Efter det var det frid och fröjd i drygt 1½ år, innan fläkten började gnissla, vilket tog ett jäkla tag att lokalisera. Efter att ha bytt ut alla fläktar, CPU-kylaren samt grafikkortet så kunde jag konstatera att det var nätdelen som gnisslade (framförallt sekunderna medan fläkten stannade). Jag skickade in nätdelen till Dustin och fick åter kredit, då deras serviceverkstad tydligen tyckte att det var billigare att slänga bort en nästan felfri AX750, och samtidigt göra mina individuellt sleevade kablar värdelösa...

Jag valde ett AX760 i utbyte, då jag intalade mig att "jag bara haft otur" med mitt AX750...

Är det inte meningen att AX-serien ska representera någon typ av premiumsegment, eller gäller det bara priset?

Permalänk

Kan börja med att skriva, vilken bra text.

Kan också säga att jag inte är någon corsair fanboy.

Nu är det mer än utseendet som gör AX dyr. Att agget är gjort för montering högst upp i chassi är gamla kvarleva (är idag rätt få chassin med denna montering, är mest OEM chassin idag). Tja varför detta inte ändrats är bra fråga kanske enklare/billigare att göra alla agg i sortimentet lika och fungerar ju även med upp och nervänd montering (så inget prioriterat att lösa).

Fick med mitt egna VX agg riktigt styva kablar och var inte lätt att vända dessa åt andra hållet (så förstår att det är bökigt att få det rätt).

Antal pinnar, så använder Corsair endast dom som behövs. Helt enkelt räcker 7 pinnar ska det göra det (finns ju visst utrymme i varje kabel för det).

Lakritssnören har blivit poppis bland flera nätaggstillverkare idag (enligt dom blir det snyggare och mindre trassel, troligen billigare än kabelstrumpa också).

Men personligen inte hört så mycket kritik om AX (förutom fläkten låter en del och spoltjut). Så lite unikt blir ju dina åsikter (på bra sätt). Alltid kul och höra även negativa aspekter och inte bara positiva.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Kan börja med att skriva, vilken bra text.

Tack, kul att du uppskattar den även om budskapet inte är det roligaste.

Skrivet av Broken-arrow:

Kan också säga att jag inte är någon corsair fanboy.

Jag har köpt massor av Corsair-grejer genom åren, både till min egen och andras datorer, och inget har varit i närheten av så uselt som detta. Man kan nog dock säga att jag allvarligt börjat överväga att stödja andra tillverkare istället.

Skrivet av Broken-arrow:

Att agget är gjort för montering högst upp i chassi är gamla kvarleva (är idag rätt få chassin med denna montering, är mest OEM chassin idag).

Nu vet jag inte om det är det du menar, men om man vänder på det i ett chassi med takmonterat nätaggregat så blir luftintaget uppåt, mot lådans tak.

Skrivet av Broken-arrow:

Fick med mitt egna VX agg riktigt styva kablar

Spontant känns det ändå som att "toppmodellen" (?) borde ha bättre kablar, eller?

Skrivet av Broken-arrow:

Antal pinnar, så använder Corsair endast dom som behövs. Helt enkelt räcker 7 pinnar ska det göra det (finns ju visst utrymme i varje kabel för det).

Låt vara att endast sju behövs, jag begriper inte vad pigtail-kablar gör ihop med en sån här enhet, särskilt då om det bara finns två korta PCIe/6+2-pins-kablar att välja på om man inte vill använda dem.

Skrivet av Broken-arrow:

Lakritssnören har blivit poppis bland flera nätaggstillverkare idag (enligt dom blir det snyggare och mindre trassel, troligen billigare än kabelstrumpa också).

Mitt 500 kr billigare EVGA G2 750W hade inte så smäckiga kablar, och inte ens det EVGA White 500W för 499 kr som jag köpte till min morsas gamla dator när nätagget pajade i den saknade sleeve på kablarna. Det kan säkert finnas applikationer och lådor där det är bättre utan, men det kan knappast vara en kostnadsfråga att slänga dit det på åtminstone första delen av SATA/Peripheral-kablarna som ska svänga mycket/gå igenom kabelgenomföringar.

Skrivet av Broken-arrow:

Men personligen inte hört så mycket kritik om AX

Antingen har folk mer pengar än förstånd, eller så är det många AX-ägare som köper individuellt sleevade kablar direkt?

Permalänk
Skrivet av Sveklockarn:

Tack, kul att du uppskattar den även om budskapet inte är det roligaste.
Jag har köpt massor av Corsair-grejer genom åren, både till min egen och andras datorer, och inget har varit i närheten av så uselt som detta. Man kan nog dock säga att jag allvarligt börjat överväga att stödja andra tillverkare istället.
Nu vet jag inte om det är det du menar, men om man vänder på det i ett chassi med takmonterat nätaggregat så blir luftintaget uppåt, mot lådans tak.
Spontant känns det ändå som att "toppmodellen" (?) borde ha bättre kablar, eller?
Låt vara att endast sju behövs, jag begriper inte vad pigtail-kablar gör ihop med en sån här enhet, särskilt då om det bara finns två korta PCIe/6+2-pins-kablar att välja på om man inte vill använda dem.
Mitt 500 kr billigare EVGA G2 750W hade inte så smäckiga kablar, och inte ens det EVGA White 500W för 499 kr som jag köpte till min morsas gamla dator när nätagget pajade i den saknade sleeve på kablarna. Det kan säkert finnas applikationer och lådor där det är bättre utan, men det kan knappast vara en kostnadsfråga att slänga dit det på åtminstone första delen av SATA/Peripheral-kablarna som ska svänga mycket/gå igenom kabelgenomföringar.
Antingen har folk mer pengar än förstånd, eller så är det många AX-ägare som köper individuellt sleevade kablar direkt?

Tänkte mest på kablarna, behöver inte vridas på samma vis (sen yrade man lite dessutom).

Att kablarna är tröga att böja, kan vara för kopparn är tjockare än G2 (Trodde G och AX hade ungefär samma känsla i lakritssnörena) eller ha med plasten och göra. Personligen skulle jag se det som extra kvalité om kablarna är extra tunga och svårböjda (troligen extra mycket koppar då).

Men alla har ju sina egna personliga preferenser.

Vet inte vad du exakt menar med pigtail?

Var bara en teori varför dom kör utan sleev, kan ju även vara så kunder efterfrågar det. Har tyvärr inte personligen inte ett agg med dessa svarta platta saker, så vet inte hur känslan är i dessa.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Att kablarna är tröga att böja, kan vara för kopparn är tjockare än G2 (Trodde G och AX hade ungefär samma känsla i lakritssnörena) eller ha med plasten och göra. Personligen skulle jag se det som extra kvalité om kablarna är extra tunga och svårböjda (troligen extra mycket koppar då).

Motståndet kommer inte av tjockare ledare/kardeler utan av friktionen när ett redan tight kabelknippe ska vridas runt ett annat.

Skrivet av Broken-arrow:

Vet inte vad du exakt menar med pigtail?

La in en förklarande bildlänk i texten: http://i.imgur.com/vAZf3sEl.jpg

Skrivet av Broken-arrow:

Har tyvärr inte personligen inte ett agg med dessa svarta platta saker, så vet inte hur känslan är i dessa.

När såna kablar ska svänga runt ett hörn så ställer de sig på "högkant" och gör att det är svårt eller omöjligt att dra andra kablar över, samt att det kan bli problem att få på sidopanelen. En egen fix man kan göra är att dela upp kabeln, men det ska som sagt inte behövas på en nätdel i den här prisklassen tycker jag.

Permalänk
Medlem

Känner igen beskrivningen av superhårda kablar, på mitt netq nätagg modell kina...

Permalänk
Medlem
Skrivet av foxzox7:

Känner igen beskrivningen av superhårda kablar, på mitt netq nätagg modell kina...

Ska väl i rättvisans namn säga att kabelämnena inte är dåliga, konstruktionen lämnar mycket övrigt att önska dock.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Så jäkla glad att 24 pins kabeln saknar sleeve på mitt ax760i då jag annars inte kunnat använda det på grund av platsbrist mot baksidan av odd i ett Node 605 chassi

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Inaktivt företagskonto
Skrivet av Sveklockarn:

@Corsair Johan: Behöver jag göra en ticket på https://corsair.secure.force.com/ först?

Hej Sveklockarn,

Tråkigt att höra att du inte är nöjd med kablarna till ditt AX760. Jag hjälper dig mer än gärna att lösa problemen. Du behöver inte skapa någon ticket, men PMa mig gärna din adress så ska jag fixa nya kablar åt dig.

Med vänliga hälsningar,
Corsair Johan