Webbspel , hjälp med att räkna ut chans att lyckas med ett uppdrag (php)

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Vxo
Registrerad
Aug 2015

Webbspel , hjälp med att räkna ut chans att lyckas med ett uppdrag (php)

Hej!

Jag skall börja med ett webbspel , har allt nerskrivit och har börjat lite smått att programmera.

Nu har jag ett liet problem, eller snarare vill höra om det finns bättre sätt än vad jag tänkt.

Säg att du skall baka en kaka, det är 90% att du lyckas och det är 50% chans att den blir god.

Dvs, 90% chans att du helt enkelt får till en kaka, men att den är god är bara 50% chans.

Jag funderade på att köra med random tex.

echo rand(1, 4);

Detta ger ju 25% chans på att man lyckas, eller tänker jag helt fel här?
Sedan är det lite andra variabler som skall in, säg tex som erfarenhet, redskapens kvalite m.m.

Vad är lämplligast att använda för detta?
Eller är det helt enkelt så att man får komma på en egen algoritm för detta?

Jag har stor erafarenhet av php,mysql och c# men detta är nåt jag aldrig kommit i kontakt med.

[Intel core i7 5960X 3.0ghz] - [ ASUS X99-DELUXE] - [ 48 GB CORSAIR DDR4 DOMINATOR]- [Asus GTX 980TI SLI] - [Corsair AX1200I] - [Kingston Hyperx Predator 240GB]

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2015

En random mellan 1 till 100, blir det mellan 91-100 så är kakan förstörd och under 91 så är den lyckad.. Om kakan lyckas så gör en roll random mellan 0 och 1, 1 är god, 0 är äcklig.

if(mt_rand(1, 100) > 90) { echo 'Kakan är förstörd.'; } if(mt_rand(0, 1) == 0 { echo 'Kakan blev tillagad men smakar inte bra'; } echo 'Kakan blev jättegod!';

Typ något sånt hade jag gjort. Kanske göra en metod som heter bakeCake(); eller något liknande.

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Vxo
Registrerad
Aug 2015

@for_each_while:
tack!
ska kolla på det du skrev, det är något sånt jag tänkt!

[Intel core i7 5960X 3.0ghz] - [ ASUS X99-DELUXE] - [ 48 GB CORSAIR DDR4 DOMINATOR]- [Asus GTX 980TI SLI] - [Corsair AX1200I] - [Kingston Hyperx Predator 240GB]

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2015
Skrivet av alexander87:

@for_each_while:
tack!
ska kolla på det du skrev, det är något sånt jag tänkt!

mt_rand() är det du ska använda om det är php.