PROBLEM! Små, vita pixlar hoppar runt (projektorbild)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Halmstad
Registrerad
Jan 2011

PROBLEM! Små, vita pixlar hoppar runt (projektorbild)

Hejsan allesammans!

Jag har en projektor (Benq TH681+) som är inkopplad till min dator via en tio meter lång HDMI-kabel. Projektorn har endast gått 25h, men har legat ett tag och inte varit använd mycket sedan jag köpte den i julas.

Allting är superfint och klart på projektorduken, fram till det att jag sätter igång en film av något slag — då blir det precis som i gamla biografer i den bemärkelse att det är lite vita prickar eller pixlar som hoppar lite kors och tvärs här och var. Det är inte jättemycket, men det är nog för att man skall kunna lägga märke till det och störa sig på det hela.

Är det någon som har varit med om något liknande och i sådana fall, vad är era tips för att göra något åt det?

Med vänliga hälsningar,
Tim

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lappland
Registrerad
Feb 2008

Ingen expert men hdmi på 10 meter kan leda till problem. Så jag skulle testa med en koetare kabel först innan jag går vidare i problemsökningen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Halmstad
Registrerad
Jan 2011

@Chibariku:

Tackar så mycket för svaret! Problemet är att jag i princip måste ha minst sju-åtta meter kabel... Kabeln jag har nu är av märket Deltaco, det finns inget bättre och mer kvalitativt märke man kan sikta på kanske?

Trädvy Permalänk
Bildexpert
Thomas Ytterberg
Registrerad
Mar 2013

Klassiskt "snö", dvs att kombinationen källa, kabel och display, inte klarar att överföra bilden utan det uppstår bitfel hela tiden. Det är bitfelen som är de dansande vita pixlarna. Annan kabel kan och brukar hjälpa.

Läs mer i SweClockers guider till BildskärmarPixelklockanDVI & VGAHDMITV

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Halmstad
Registrerad
Jan 2011

@Laxpudding:

Ett helt fantastiskt svar. Tackar så jättemycket!!