Ny HTPC(ish) för Plex Media Server

Permalänk

Ny HTPC(ish) för Plex Media Server

Har tänkt införskaffa mig en liten smidig burk för att ha Plex Media Server så att jag kan köraPlex via Smart TV och/eller Chromecast. Jag har dragit ned på mina krav för ljud osv så det enda jag egentligen vill är att den ska fixa att transcoda en stream åt gången med 1080p och sub på det.

Kikade runt lite på Dustin och hittade bra pris på NUC D34010WYK Haswell (Hela ordern inkl RAM och SSD https://www.dustinhome.se/favorites/index/2876565 )

Min fråga är således, om ovanstående är mitt enda krav, fixar denna NUC detta utan problem? Finns det kanske någon bättre lösning för liknande peng som jag totalt missar att se?

Har just nu två externa diskar som kommer sitta inklopplade i NUCen men min plan är att lite längre fram köpa mig en synology som får servera NUCen med filerna, om nu denna information har någon betydelse.

Permalänk
Medlem

Dagens NASar har så bra CPU att man kan kör en PMS på dem så man inte behöver ha en dator till enbart det. Se t.ex QNAP TS-253 och TS-453 där man tillochmed kan köra VMWare servrar på.

Visa signatur

/dev/null

Permalänk
Avstängd
Skrivet av webbson:

Dagens NASar har så bra CPU att man kan kör en PMS på dem så man inte behöver ha en dator till enbart det. Se t.ex QNAP TS-253 och TS-453 där man tillochmed kan köra VMWare servrar på.

Ja det är väl inte så konstigt med tanke på priserna för dessa NASar - kan lika gärna plocka ihop en dator med bättre prolle som även kan fungera som HTPC också - blir förmodligen mer kraft till att t ex sända 2 transcodes samtidigt, nu vet jag inte exakt vad det är för specs i nasarna men kan tänka mig att cpuerna förmodligen bara klarar 1 transcode.

Permalänk
Medlem

Ja, den fixar det, men inte med större marginaler. Det krävs ungefär 2000 poäng i Passmark för att hantera en 1080p transcode och i3-4010U har 2449 poäng.

Det är lite för små marginaler för att jag personligen skulle trivas, om du nu är intresserad av min åsikt.

Permalänk
Medlem

Är du säker på att du måste transkoda? Jag hade också planer på det men Chromecasten (1) klarar rätt mycket. Det är främst ljud som den är lite kinkig med, där den vill ha AAC istället för AC3. Chromecast 2 kanske klarar det bättre?

Jag kör allting via Localcast och Chromecasten och sedan har jag transkodat ljudet på en del saker i förväg. Släng in allt i en kö i Handbrake och vänta en natt.

Fast det är klart, jag laddar inte ner något, om du sitter och tankar nytt hela tiden så kanske det blir jobbigt i längden.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk

Kollade lite på QNAP TS-253 men det verkar från spec och forum att den inte är helt 100 på att transcoda 1080 med lite högre bitrate så vet inte riktigt om jag vågar köra den vägen, men tack för tipset!

Jag är säker på att jag kommer behöva transkoda. Har ett relativt digert bibliotek som byggts upp genom åren med varierande materialoch dessutom ganska många undertextfiler som jag vill kunna köra om så önskas. Har övervägt att dra hela biblioteket i handbrake men är inte sådär supersugen på det, dessutom är det återkommande problemet med undertexter som även måste tas hänsyn till. Kan man undkomma att undertexter behöver transkodas på något vis, exempelvis via handbrake?

Smått kluven och velar en del fram och tillbaka...

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebbe1891:

Kollade lite på QNAP TS-253 men det verkar från spec och forum att den inte är helt 100 på att transcoda 1080 med lite högre bitrate så vet inte riktigt om jag vågar köra den vägen, men tack för tipset!

Jag är säker på att jag kommer behöva transkoda. Har ett relativt digert bibliotek som byggts upp genom åren med varierande materialoch dessutom ganska många undertextfiler som jag vill kunna köra om så önskas. Har övervägt att dra hela biblioteket i handbrake men är inte sådär supersugen på det, dessutom är det återkommande problemet med undertexter som även måste tas hänsyn till. Kan man undkomma att undertexter behöver transkodas på något vis, exempelvis via handbrake?

Smått kluven och velar en del fram och tillbaka...

Jag köpte nyligen en QNAP TS-251 för 2500:-. Med denna klarar jag transcode av hyffsat låg bitrate 1080p.

Notera dock, om din anledning till att du vill klara transcode är undertexter så är detta löst för chromecast i och med senaste uppdateringen (och sedan tidigare löst för android och smartTV). Detta då du använder externa undertexter. Man kan alltså skicka texten separat och slänga på den på CC (du slipper hårdkoda in det i strömmen som skickas). Jag kör väldigt sällan nån transcoding nu, och tittar alltid med undertexter, då jag tycker det är behagligt. CPU brukar ligga på < 10% belastning vid uppspelning av 8-10 mbps video.

Men vet du att du kommer behöva transcoding av andra anledningar så kommer den inte klara lite högre bitrate.

Edit: Självklart behöver du inte sköta något annat med undertexter än att bara ha dom i samma mapp för att det ska funka, som om du skulle spelat upp i VLC eller dylikt, såg att min förklaring ovanför verkar lite rörig.

Permalänk
Skrivet av Foffi:

Jag köpte nyligen en QNAP TS-251 för 2500:-. Med denna klarar jag transcode av hyffsat låg bitrate 1080p.

Notera dock, om din anledning till att du vill klara transcode är undertexter så är detta löst för chromecast i och med senaste uppdateringen (och sedan tidigare löst för android och smartTV). Detta då du använder externa undertexter. Man kan alltså skicka texten separat och slänga på den på CC (du slipper hårdkoda in det i strömmen som skickas). Jag kör väldigt sällan nån transcoding nu, och tittar alltid med undertexter, då jag tycker det är behagligt. CPU brukar ligga på < 10% belastning vid uppspelning av 8-10 mbps video.

Men vet du att du kommer behöva transcoding av andra anledningar så kommer den inte klara lite högre bitrate.

Edit: Självklart behöver du inte sköta något annat med undertexter än att bara ha dom i samma mapp för att det ska funka, som om du skulle spelat upp i VLC eller dylikt, såg att min förklaring ovanför verkar lite rörig.

Såpass? Ska ge det ett försök med nuvarande utrustning och se hur mycket som behöver transcoding. Jag tror att det mestadels var undertexter som var mitt dilemma tidigare nämligen och fungerar det nu så är ju QNAP TS-251 eller 253 helt klart det hetaste alternativet.

Stort tack för infon!

Permalänk

@Foffi: Köpte en Qnap TS-251 i början av veckan och det fungerar hur bra som helst, stort tack för tipset. Har den just nu kopplad med HDMI där jag kör Kodi direkt samt PMS för att spela direkt via TVns inbyggda Plex app. Ska köra båda ett tag och se vad som känns bäst men gillar hanteringen av undertexter i Kodi där man kan hämta hem själv direkt från filmen om det saknas. Inte alltid som Plex tankar hem undertexter automatiskt för alla avsnitt/filmer för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebbe1891:

@Foffi: Köpte en Qnap TS-251 i början av veckan och det fungerar hur bra som helst, stort tack för tipset. Har den just nu kopplad med HDMI där jag kör Kodi direkt samt PMS för att spela direkt via TVns inbyggda Plex app. Ska köra båda ett tag och se vad som känns bäst men gillar hanteringen av undertexter i Kodi där man kan hämta hem själv direkt från filmen om det saknas. Inte alltid som Plex tankar hem undertexter automatiskt för alla avsnitt/filmer för mig.

Kul att du är nöjd!

Går att lägga till separata agents som laddar ner text också. Jag använder denna, som funkar väldigt bra!

http://forums.plex.tv/discussion/186575/release-sub-zero-1-2-...

Jag har inte testat Kodi än, men funkar inte plex som man vill så är det ju skönt att alternativ finns

Vill dock få bort NASen från TVn, man hör HDD ibland under tysta moment i filmer, vilket kan vara lite störande.

Permalänk
Skrivet av Foffi:

Kul att du är nöjd!

Går att lägga till separata agents som laddar ner text också. Jag använder denna, som funkar väldigt bra!

http://forums.plex.tv/discussion/186575/release-sub-zero-1-2-...

Jag har inte testat Kodi än, men funkar inte plex som man vill så är det ju skönt att alternativ finns

Vill dock få bort NASen från TVn, man hör HDD ibland under tysta moment i filmer, vilket kan vara lite störande.

Nice, kanske ger det ett försök sen! HDD är inget som stör mig men själva power supply fläkten rullar på 1100-1200RPM nästan konstant för mig när jag har "smart fan" på och den kan jag dock höra under tysta moment i filmer. Kan dock vara för att jag under veckan har haft ganska hög belastning när jag överfört mitt bibliotek till NASen från mina externa hårddiskar och plex/mediaserver etc har uppdaterat med media info osv.

Nöjd iaf att slippa köpa både NAS och NUC så stort tack igen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebbe1891:

Nice, kanske ger det ett försök sen! HDD är inget som stör mig men själva power supply fläkten rullar på 1100-1200RPM nästan konstant för mig när jag har "smart fan" på och den kan jag dock höra under tysta moment i filmer. Kan dock vara för att jag under veckan har haft ganska hög belastning när jag överfört mitt bibliotek till NASen från mina externa hårddiskar och plex/mediaserver etc har uppdaterat med media info osv.

Nöjd iaf att slippa köpa både NAS och NUC så stort tack igen!

Min ligger på samma RPM, men tycker inte den låter nåt alls faktiskt, inte från soffan iaf (2-3 meter ca), men är lite skumt att den ligger så högt, ja! Men låter det inte så gör det ju inget dock...

Jag har förresten uppgraderat till 8GB ram också, vet inte om det är något som var *NÖDVÄNDIGT* men, verkar vara bra vid transcoding att ha mer än 2GB. Skönt att det går att uppgradera, så jag slängde in det direkt ;). Får se om man kör nåt VM på den sen eller nåt sånt.

Permalänk
Medlem

kommer fuungera klockrent. jag kör den uppsättningen