Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Feb 2011

Ny smart-tv

Hej alla sweclockare är inte så aktiv men ibland har detta forum hjälpt mig mycket och vill ha nu eran hjälp. Nu är det så att jag sitter och kollar på en del smart tv som ska införskaffas i november och har en del frågor då vi har nu en 42" tums tv som är inköpt runt 2005/2006 kanske? Och kollat mest på en 48" tv och undrar nu ska inte vara allt för dyrt. TVen ska mest användas för tv, film, spel (xbox one och PS4) nu till frågorna:

1 Spelar det verkligen roll om det är en 50/100HZ skärm? Har hört att vid snabba sekvenser från film/spel/sport på en 50hz så kan det "hacka" till lite grann och är det nåt som man kan störa sig på och få en att nästan ångra köpet?

2: Spelar det nån roll om man köper en smart-tv som kom 2014/2015 visst så funkar nog tven bättre om det är från 2015 med uppdateringar o sånt.

3: Vad är fördelarna med icke smart-tv mot en smart-tv? (visst du har en del funktioner osv)

4: Hur svårt är det att uppdatera en smart tv till senaste firmware/OS måste man göra det via USB sticka eller är det som på en mobil att du uppdaterar via inställningar? Och ska man ens uppdatera en smart-tv?

5: Vad bör man kolla på? Har läst att vissa märken drar till med att en skärm är typ 400HZ tex Samsungs 500 serien då den egentligen är 50hz vad kan hända såfall om jag drar igång den funktionen så jag får "400hz" vid film tv samt spel vid snabba sekvenser? Har hört att alla såna där funktioner ska stängas av men vet inte varför.

6: Vad är erat råd tänk er också detta är våran första smart tv visst denna fråga kanske passar in på fråga nummer 5.

7: Här är en del av smart-tverna jag kollade upp vad har ni för åsikter då jag inte hittar knappt recensioner på dessa jag har kollat på.

Samsung ue48j5515

Sony KDL48W705C

Sony KD49X8005C

Samsung UE50J5505
EDIT La till en ny TV
Samsung ue48j5515

Trädvy Permalänk
Bildexpert
Thomas Ytterberg
Registrerad
Mar 2013

Svaren är att det du frågar efter inte finns. Det vill säga att det finns ingen koppling mellan specifikationens siffror och den faktiska kvaliteten hos produkten. Detta är ett generellt problem med att köpa displayprodukter idag, men är ett extra stor problem med TV-apparater då det är så mycket snömos och hittepå-siffror som används.

(1) Hertz-siffran har egentligen inte mycket med faktiskt frekvens att göra.
"50 Hz" = enklaste sortens panel i absoluta segmentet av budgetprodukter.
"100 Hz" = lite bättre panel och mer påkostade produkt,
"200 Hz" = mer avancerad panel och mer avancerad produkt
...och så vidare.

Men detta gäller endast när man jämför inom en och samma tillverkares utbud. "1000 Hz" hos en tillverkare har ingen relevans för hur TV är jämfört med en annan tillverkares "1000 Hz".

Huruvida något hackar eller inte beror på andra omständigheter, kvaliteten på bildkällan, bildprocessor och liknande. TV-apparater som kallas för "100 Hz" och högre siffror har oftast bildinterpolering vilken kan göra bilden mjukare men också göra den hackig, ryckig och onaturlig. Det går att stäng av.

(2) Det du kan räkna med alla Smart-TV-system är att de för eller senare blir ålderstigna. Jämför med hur det blir med en äldre smartphone. Samma skeende gäller din TV men där är det ofta värre eftersom de till skillnad från smartphones inte underhålls på samma sätt. Istället är upp till TV-tillverkarens goda vilja att hålla sitt system ajour. Ju enklare TV du köper idag, desto tidigare riskerar den bli omodern.

(3) Själva "icke-smart" är inte någon fördel i sig självt. Snarare så att apparaterna vilka saknar smart-TV idag är de enklaste och billigaste budgetapparaterna, ofta OEM-tillverkade. En del tänker "...väljer jag icke-smart-TV spar jag pengar..." när det i själva verket är så att man spar pengar därför att man väljer en sämre och billigare produkt.

(4) Själva existensen av "smart-TV" säger ingenting utan det varierar med produkten. De flesta uppdateras vare sig du vill eller inte, via vanligt nätverk, wifi eller usb. Oftast går det automatiskt. Som att TV:n startar om sig själv och uppdaterar när du sitter och spelar eller liknande. Men det finns alltså en övre gräns för hur länge smart-systemet uppdateras. Det kanske är 1 år framåt eller kanske 3+ år framåt. Kanske är det smart-system du får från början allt du någonsin får och det blir aldrig uppdaterat?

(5) och (6) Se fråga 1.

(7) Samsung-apparaterna är i grunden samma apparater med små skillnader i utseende. De är i 5-serien och är budgetmaskiner, precis snäppet över lägstanivån. Samsung använder VA-paneler som ger god svärta/kontrast men blir tydligt sämre i vinkel.

Samsungs modeller i 8- och 9-serien kan ha ett uppgraderbart Smart-system där du för några tusenlappar byter processor och elektronik efter ett par år.

Sony-maskinerna är i något bättre mellanklass. Eftersom Sony varierar med vilka paneler de använder (men sällan anger vilken panel det är) kan det vara IPS-paneler som ger sämre kontrast men håller kvaliteten bättre i vinkel. Dock är UHD/4K-IPS-panelerna generellt sämre än äldre typer av IPS-paneler då de har lågt kontrastförhållande och tydlig "glow"-effekt.

Sony-modellen som heter X8505C har jag testat och den ger riktigt bra bildkvalitet samt använder en VA-panel. Den räknas också till en bättre produktklass och är därför lite säkrare. Det kanske dröjer ytterligare ett år till innan Smart-systemet är omodernt?

Läs mer i SweClockers guider till BildskärmarPixelklockanDVI & VGAHDMITV

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Feb 2011
Skrivet av Laxpudding:

Svaren är att det du frågar efter inte finns. Det vill säga att det finns ingen koppling mellan specifikationens siffror och den faktiska kvaliteten hos produkten. Detta är ett generellt problem med att köpa displayprodukter idag, men är ett extra stor problem med TV-apparater då det är så mycket snömos och hittepå-siffror som används.

(1) Hertz-siffran har egentligen inte mycket med faktiskt frekvens att göra.
"50 Hz" = enklaste sortens panel i absoluta segmentet av budgetprodukter.
"100 Hz" = lite bättre panel och mer påkostade produkt,
"200 Hz" = mer avancerad panel och mer avancerad produkt
...och så vidare.

Men detta gäller endast när man jämför inom en och samma tillverkares utbud. "1000 Hz" hos en tillverkare har ingen relevans för hur TV är jämfört med en annan tillverkares "1000 Hz".

Huruvida något hackar eller inte beror på andra omständigheter, kvaliteten på bildkällan, bildprocessor och liknande. TV-apparater som kallas för "100 Hz" och högre siffror har oftast bildinterpolering vilken kan göra bilden mjukare men också göra den hackig, ryckig och onaturlig. Det går att stäng av.

(2) Det du kan räkna med alla Smart-TV-system är att de för eller senare blir ålderstigna. Jämför med hur det blir med en äldre smartphone. Samma skeende gäller din TV men där är det ofta värre eftersom de till skillnad från smartphones inte underhålls på samma sätt. Istället är upp till TV-tillverkarens goda vilja att hålla sitt system ajour. Ju enklare TV du köper idag, desto tidigare riskerar den bli omodern.

(3) Själva "icke-smart" är inte någon fördel i sig självt. Snarare så att apparaterna vilka saknar smart-TV idag är de enklaste och billigaste budgetapparaterna, ofta OEM-tillverkade. En del tänker "...väljer jag icke-smart-TV spar jag pengar..." när det i själva verket är så att man spar pengar därför att man väljer en sämre och billigare produkt.

(4) Själva existensen av "smart-TV" säger ingenting utan det varierar med produkten. De flesta uppdateras vare sig du vill eller inte, via vanligt nätverk, wifi eller usb. Oftast går det automatiskt. Som att TV:n startar om sig själv och uppdaterar när du sitter och spelar eller liknande. Men det finns alltså en övre gräns för hur länge smart-systemet uppdateras. Det kanske är 1 år framåt eller kanske 3+ år framåt. Kanske är det smart-system du får från början allt du någonsin får och det blir aldrig uppdaterat?

(5) och (6) Se fråga 1.

(7) Samsung-apparaterna är i grunden samma apparater med små skillnader i utseende. De är i 5-serien och är budgetmaskiner, precis snäppet över lägstanivån. Samsung använder VA-paneler som ger god svärta/kontrast men blir tydligt sämre i vinkel.

Samsungs modeller i 8- och 9-serien kan ha ett uppgraderbart Smart-system där du för några tusenlappar byter processor och elektronik efter ett par år.

Sony-maskinerna är i något bättre mellanklass. Eftersom Sony varierar med vilka paneler de använder (men sällan anger vilken panel det är) kan det vara IPS-paneler som ger sämre kontrast men håller kvaliteten bättre i vinkel. Dock är UHD/4K-IPS-panelerna generellt sämre än äldre typer av IPS-paneler då de har lågt kontrastförhållande och tydlig "glow"-effekt.

Sony-modellen som heter X8505C har jag testat och den ger riktigt bra bildkvalitet samt använder en VA-panel. Den räknas också till en bättre produktklass och är därför lite säkrare. Det kanske dröjer ytterligare ett år till innan Smart-systemet är omodernt?

Så samsung femhundra serien är bara att skrota? För jag och föräldrarna har kollat mest på Samsung apparaterna om vi nu så måste välja vilken av dessa samsung apparaterna skulle du då rekommendera från 500 serien. Samt andra sidan vad skulle du säga om Sony apparaterna jag länkade skulle dem såfall vara bättre än samsung då?

Och med vinkel saken är det beroende på hur man sitter vid tven o från vilken vinkel du ser tven? För vi har just nu våran tv i ena hörnet så man ser tven ordentligt oavsett hur man än sitter

Trädvy Permalänk
Bildexpert
Thomas Ytterberg
Registrerad
Mar 2013

Samsungs 5xxx-serie. (Femtusen-någonting) eller bara 5-serien. Alla är budgetmodeller i samma prestandaklass med olika skillnader i utseende. Är ni ute efter att prioritera smart-TV-funktionen behöver ni kliva upp till Samsungs 8 eller 9-serien och titta på de modeller som har "evoultion kit" och alltså kan byta hårdvara för Smart-TV-systemet.

Vinklarna är beroende på hur du sitter i förhållande till TV:n. Optimalt är i rät vinkel både i fråga om sidled och höjdled. Ju mer du avviker från rät vinkel, desto sämre blir bilden. Sedan är det en öppen fråga om man märker det eller inte.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Feb 2011

Tack igen för ditt svar då skulle nån av dessa Sony smart tv passa bättre? Ursäkta för alla frågor men som sagt första gången vi ska införskaffa en smart tv

Trädvy Permalänk
Bildexpert
Thomas Ytterberg
Registrerad
Mar 2013
Skrivet av Fusion:

Tack igen för ditt svar då skulle nån av dessa Sony smart tv passa bättre? Ursäkta för alla frågor men som sagt första gången vi ska införskaffa en smart tv

Definiera innebörden av "passa bättre". Passar bättre för vad?

Smart-TV-begreppet är så brett, det omfattar allt från riktigt avancerade apparater, åttakärniga processorer, gyrobaserade fjärrkontroller, inbyggda kameror osv, till de som apparater som i bästa fall har en Youtube-app som tar en minut att starta.

Ett typexempel på "passa bättre" är att man ska köpa en UHD/4K-TV och vill ha Netflix 4K-utbud. Då måste Smart-TV-systemet ha en 4K-kapabel Netflix-app. Många UHD/4K-TV har Netflix-appen, men långt ifrån alla av dem har 4K-kapacitet på appen. Då har man en väldigt tydlig avgränsning av vilka TV-apparater man måste välja mellan.

Så länge man inte vet exakt vad man vill ha är det lite sak samma. Köp en billig TV hos en handlare ni gillar. Nästa gång har ni en mycket bättre uppfattning om vad ni behöver och inte behöver. Då blir det enklare att sortera utbudet.

Alternativet är förstås att gå upp rejält i prisklass och välja tillverkarnas bästa modeller, snäppet under flaggskeppen (oftast en 8 eller 9-serie) och betala för vad som är den mest kapabla TV:n. Bättre kan det inte bli år 2015.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Feb 2011
Skrivet av Laxpudding:

Definiera innebörden av "passa bättre". Passar bättre för vad?

Smart-TV-begreppet är så brett, det omfattar allt från riktigt avancerade apparater, åttakärniga processorer, gyrobaserade fjärrkontroller, inbyggda kameror osv, till de som apparater som i bästa fall har en Youtube-app som tar en minut att starta.

Ett typexempel på "passa bättre" är att man ska köpa en UHD/4K-TV och vill ha Netflix 4K-utbud. Då måste Smart-TV-systemet ha en 4K-kapabel Netflix-app. Många UHD/4K-TV har Netflix-appen, men långt ifrån alla av dem har 4K-kapacitet på appen. Då har man en väldigt tydlig avgränsning av vilka TV-apparater man måste välja mellan.

Så länge man inte vet exakt vad man vill ha är det lite sak samma. Köp en billig TV hos en handlare ni gillar. Nästa gång har ni en mycket bättre uppfattning om vad ni behöver och inte behöver. Då blir det enklare att sortera utbudet.

Alternativet är förstås att gå upp rejält i prisklass och välja tillverkarnas bästa modeller, snäppet under flaggskeppen (oftast en 8 eller 9-serie) och betala för vad som är den mest kapabla TV:n. Bättre kan det inte bli år 2015.

Tänkte det du menade med budget saken visst tven ska ju finnas ett tag i hemmet och så och ändå är detta våran första smart tv. Visst känner inte för att köpa det där evolution kit saken ännu för att uppgradera processor o sånt då jag inte vet vad de kostar.

Om vi säger såhär då för att göra de lättare jag och mamma ska sätta oss ner gå genom dessa tv jag har länkat o kör på ditt råd hos en handlare o nästa gång vet man vad man är ute efter. Så nu sista frågan för tillfället är vilken av dessa Sony eller samsung skulle såfall passa bra lutar sig lite mot Sony tven från komplett som kostar 7,9. Till helgen ska jag och mamma ut o kolla på alla dessa och se vad som faller i smaken.
4k o ultra HD är inte aktuellt då jag inte har netflix längre och utbudet är lite atm för 4k o ultra HD så räcker med en full HD 1080p

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2011

Sony har ju bästa TVn för spelade då de har lägst response tid(ms)

här är techradars recensioner på top 10 gaming tv
http://www.techradar.com/news/television/tv/tr-top-10-best-tv...

Edit:
hittade sidan jag kollat på för hitta rätt TV för mitt hem
http://www.hdtvtest.co.uk/news/kdl50w829b-201403023650.htm

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Feb 2011
Skrivet av athle86:

Sony har ju bästa TVn för spelade då de har lägst response tid(ms)

här är techradars recensioner på top 10 gaming tv
http://www.techradar.com/news/television/tv/tr-top-10-best-tv...

Edit:
hittade sidan jag kollat på för hitta rätt TV för mitt hem
http://www.hdtvtest.co.uk/news/kdl50w829b-201403023650.htm

Tack tven ska användas för film tv o spel

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2011

@Fusion: Sen se upp för 4k, det är fan inte värt det. Konsolerna pallar inte 4k och utbudet finns knappt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Feb 2011
Skrivet av athle86:

@Fusion: Sen se upp för 4k, det är fan inte värt det. Konsolerna pallar inte 4k och utbudet finns knappt.

Jo jag vet men Sony tven som hade ultra HD 4k såg klart intressant ut sen funderar jag på skaffa netflix igen så då kan man testa 4k på tven men ja tråkiga är att Sony tven finns bara på komplett så går ej checka den i butik :/

Skickades från m.sweclockers.com