Permalänk
Inaktiv

Vad som passar en beror på vad man är för person, har man jobbat i 20år med datorteknik utan att ha testat programmering, så ger det en indikation på att man inte riktigt har det intresset.
Nu vet jag inte hur det är med TS, om du har kodat lite powershell script och kanske programmerat i Office, Autocad, någon hemsida etc?

Angående Tunna klienter så effektiviserar de tyvärr inte så mycket som man skulle vilja, det mesta av jobben finns ändå kvar, skillnaden är lite kunskapsbyte. Hårdvarukunskap emot mjukvaru och man slipper slösa bort tid underhålla en massa persondator.

Så mitt råd är att TS själv får känna av, testa lite programmering, tycker du det är svårt, ja då kanske du får göra ett annat val med tanke på din ålder. (ålder baserat på 20års arbetserfarenhet)
Det finns väldigt många områden att välja på, sharepoint är ett stort där man även bör kunna koda lite. Annars finns det nätverk ihop med server utbildningar etc.

Och vad som är bästa valet beror helt på individen, vissa har tummen mitt i handen och ska absolut inte fysisk jobba med nätverk, andra kan vara raka motsatsen men platsar ej som programmerare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sandra_Wyno:

Det skulle isåfall vara windows server. Men är osäker på hur mycket jobb det finns för en certifierad windows 2012R2 person.

Även webdesign tycker jag är rätt kul. Men samma där. Finns det en marknad för det idag. Oftast ska man kunna det i samband med annat

Jag skulle vilja ge ett tips som kanske inte låter lika spännande som programmering. Du kan söka jobb på ett företag som skapar en viss applikation. Då kan du ha nytta av din kunskap i windows server och samtidigt lära dig lite om programmeringsvärlden och lära dig om den specifika applikationen som det företaget levererar.

Det har jag erfarenhet av och jag tycker det är kul.

Visa signatur

/M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sandra_Wyno:

Börjar med att kolla på java

Ska se om jag hittar beginner guides.

Du kan börja att kolla på denna, det är Java programmering från Stanford University.
https://www.youtube.com/watch?v=KkMDCCdjyW8

Programmering är som ett språk, för att kunna kommunicera med datorn så du slipper skriva obegriplig maskin språk. Och språken är väldigt lika i grunden, så om du lär dig c++ så kommer du inte ha några större problem att gå över till Java eller C#. Det är typ som att kunna svenska med du förstår fortfarande mycket av det norska språket.

Annars så finns det ganska så mycket IT-Tekniker jobb där ute i landet där de söker personer som kan Active Directory, Citrix, osv. Men du kan behöva flytta till större städer för det, kanske till Göteborg/Malmö för din del. Så om du har 6 månader på dig så kanske du borde söka och leta jobb redan nu, eller efter nyår senast.

Permalänk

Nu har jag tittat mycket på HTML + CSS.

Tänkte komplettera detta med javascript.

Nu fick jag en funderan om HTML+CSS i slutändan kräver att man ska vara estetisk lagd, typ en konstnär

Eller kan man skapa bra och smarta sidor ändå?

Är det lönt att lära sig javascript om man inte kan html+css?

Tacksam för utvecklande svar

Mvh Sandra

Permalänk
Medlem

@Sandra_Wyno:

Behöver nog inte vara så konstnärlig, själv kan jag knappt rita. Så länge du kan applicera en design du fått, till kod så bör det gå bra också. Det är dock så klart ett stort plus om du kan designa och koda en och samma sida. JavaScript bör du absolut kika på om det är webbutveckling som gäller.

Notera att oavsett vilket programmeringsspråk du väljer i första hand, så är det inte så svårt att byta till ett annat när du väl fått in "programmeringstänket". Ett annat tips är att koda något som du kan se framför dig, t ex ett litet spel. Ta hjälp av guider och/eller skriv exakt som de gör och sen kolla igenom varför koden ser ut som det gör.

Visa signatur

RTS :D

Permalänk
Medlem

@sandra_wyno Om du varit onsite tekniker i 20 år så kanske du kan använda din nuvarande kompetens och vidareutbilda dig inom Windows Server 2012R2 som du skrev innan.

Tar du MCSA så ökar dina chanser till nytt jobb inom 6 månader

Du sitter ju redan med mycket kompetens som du kan använda

Mvh Lockster

Permalänk
Skrivet av Lockster:

@sandra_wyno Om du varit onsite tekniker i 20 år så kanske du kan använda din nuvarande kompetens och vidareutbilda dig inom Windows Server 2012R2 som du skrev innan.

Tar du MCSA så ökar dina chanser till nytt jobb inom 6 månader

Du sitter ju redan med mycket kompetens som du kan använda

Mvh Lockster

@Lockster
Tack Lockster.
Jag pluggar faktiskt Server2012 just nu. Parallellt med python och html+css+js

mvh Sandra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sandra_Wyno:

@Lockster
Tack Lockster.
Jag pluggar faktiskt Server2012 just nu. Parallellt med python och html+css+js

mvh Sandra

Det är tre stycken cert som ska göras sen. 70-410, 70-411, 70-412 för MCSA.

Tar rätt lång tid att plugga för detta så satsa helhjärtat på en studie om du nu har ont om tid.