SSD försvann :/ tips innan jag skickar iväg den?

Permalänk
Medlem

SSD försvann :/ tips innan jag skickar iväg den?

Har en Samsung 840 som jag har mina spel på.

Igår kväll så startade inte datorn, windows stannade på den där snurr grejen i w10 ^^.
startade om och windows fastnade på startar automatisk reparation...

Idag så orkade jag släpa fram datorn och börja felsöka. Datorn startar utan problem när jag tog ut min samsung ssd, har os på en crucial nånting.

Testade 3 olika sata och strömkablar, med och utan os ssd. Den hittades inte i bios.

Slängde in den i gamla datorn och samma problem där, vägrar starta och ger mig nått 3rd slave harddisk error och skickar in mig i bios, där så hittas den faktiskt men den har 0MB storlek?!

Samsung magician och diskhanteraren hittar den inte..

Har snackat med inet och ska skicka in den till dom imorgon, så undrar nu om någon har nått tips på sista nödlösning jag kan testa ikväll så att jag kanske slipper skicka in den

Mvh

Permalänk
Medlem

Uppdatera firmware

@Javohl: Om det är möjligt kan du alltid prova uppdatera firmwaren på SSD'n.

Permalänk
Medlem

Det låter som att dens meta data har blivit korrupt och den har havererat. Är tyvärr så många SSDer dör, och kommer att dö.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ktpswe:

@Javohl: Om det är möjligt kan du alltid prova uppdatera firmwaren på SSD'n.

Den vill inte hittas

Skrivet av Paddanx:

Det låter som att dens meta data har blivit korrupt och den har havererat. Är tyvärr så många SSDer dör, och kommer att dö.

Damn you metadata! =P

Tack för infon iaf

Permalänk
Medlem

@Javohl: Hur länge har du haft hdd'n? Tänkte Samsung uppger väl att deras SSD diskar ska ha en livstid på mer än 10.000 timmar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ktpswe:

@Javohl: Hur länge har du haft hdd'n? Tänkte Samsung uppger väl att deras SSD diskar ska ha en livstid på mer än 10.000 timmar.

Ptja, runt 1-1,5tb skrivningar har jag för mig när jag kolla sist, ett år sen kanske? 2 månader kvar på garantin så runt 3 års användning, 24/7 i ca 2 år sen 10ish timmar per dag skulle jag gissa på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Javohl:

Ptja, runt 1-1,5tb skrivningar har jag för mig när jag kolla sist, ett år sen kanske? 2 månader kvar på garantin så runt 3 års användning, 24/7 i ca 2 år sen 10ish timmar per dag skulle jag gissa på.

Troligen är disken under intakt, men som jag sa, meta datan har blivit skadad. Detta är typ som att datorn till bibliotekets innehållsförteckning slutar fungera. Disken kan inte reda ut vilken sektor som är vilken LBA adress och kan inte reda ut verken filsystem eller något.

Är typ som att en HDD får skadad sektor precis i den sektor där bootsektorn eller filtabellen ligger. Spelar ingen roll att alla andra filer är intakta, då den inte kan reda ut filerna. Problemet är att med SSDn så är det på SSDns FW nivå detta har skett, inte i filsystem nivå.

Ibland kan man med lite knep nollställa den och få den att fungera igen, och jag hade rekommenderat dig dessa om du inte haft garanti, men som du frågade så skulle du skicka in den och det tycker jag att du ska.

Det kan vara en slump att felet skett, men det kan också vara ett måndags ex. Bättre att du får en ny än att du ska laga ett fel som du inte vet varför det uppstod. Troligen får du en 850 EVO eller liknande istället som är en betydligt bättre disk. Beror på hur ÅF hanterar det dock.

Permalänk
Medlem

Har råkat ut för precis samma sak fast med en Kingston HyperX Fury 120GB..
Testade i alla SATA-portar, andra datorer o.s.v. Men den hittades ingenstans.

Jag mailade Kingstons support, men det hjälpte inte eftersom jag inte hade något kvitto.
Jag köpte den nämligen av en kille som vann den på en av Kingstons tävlingar under DHW14.. Så disken var inte speciellt gammal..
Men men, bra att bita i det sura äpplet och komma ihåg att inte köpa något utan garantier.
Lycka till med ditt ärende TS!

Visa signatur

Chassi:Phanteks Enthoo Evolve | Moderkort: Asus Matx | SSD: Crucial m4 128Gb, Samsung 256Gb | CPU: Intel Core I5 9600k | Kylning:Noctuna NH-U12S | Ram: Corsair Vengeance 16GB | GPU: Gigabyte 2080ti | PSU: Corsair RM750 80+ Gold | Skärm: 27GL| Lur: Motorola Edge 30 Pro

Citera för respons!

Permalänk
Medlem

Fick tillbaka en 850 evo från inet. Tack igen alla inblandade ^^