Tips på att få fram data på död hårddisk

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2013

Tips på att få fram data på död hårddisk

Hej,
Kan man själv på något vis få fram data på en död disk?
Disken varvar upp men rör sig inte och hittas ej i enhetshanteraren när jag ansluter den. Har provar både via SATA och via usb docka.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2006

Hej,

Hittas den i BIOS?

Hur pass viktig är datan på disken? Är det mer ett "det hade varit kul att få tag i" eller är det "jag måste absolut ha tillbaka allt på disken"?

Om det är det senare alternativet råder jag dig att kontakta DataRecoverySweden alternativt ibas.
DataRecoverySweden gör en gratis analys av disken och ger dig ett prisförslag på vad det kostar att läsa tillbaka informationen.

Annars kan du testa att beställa en likadan disk från ebay och byta kortet. Mest troligt kommer det inte att fungera ändå.

Dator: https://www.inet.se/kundvagn/bild/9823049/
Server: 2x HP ProLiant Microserver Gen8, 16GB/st, ESXi 6.0
NAS: Synology DS413 4st 3TB | QNAP TS-879 Pro 8st 2TB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
0:0:0:0:0:0:7f00:1
Registrerad
Aug 2005

Detta har jag kört på diskar som inte riktigt vill, dock enterprise-versionen av det.

http://www.icare-recovery.com/

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2013

@HerrNilsson: Tyvärr hittas den ej i bios...

Det är inte livsviktig data, den har ett begränsat pris men det skulle vara trevligt att få tillbaka den. Tack för tipsen jag ska kolla upp dem.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Maj 2014
Skrivet av neq:

@HerrNilsson: Tyvärr hittas den ej i bios...

Det är inte livsviktig data, den har ett begränsat pris men det skulle vara trevligt att få tillbaka den. Tack för tipsen jag ska kolla upp dem.

Om den hade hittats i BIOS så kan program "prata" med den. Men gör den inte det så är enda sättet via räddningsfirmor, som får flytta om delar eller öppna den och försöka få liv i den osv. Tipset @Kalasis säger hjälper endast om du hittar en disk, och i så fall hade gratis program som TestDisk kunnat göra bra jobb också.

Byta kretskort kan hjälpa, men man måste lödda om ett litet chip på den, vilket gör det hela komplicerat.

Vet du vad som hänt?
Tappad/Skadade sektorer/Trasigt kontrollerkort eller vad?