Permalänk
Inaktiv

Corsair H80i till 6700k

Har beställt en Corsair H80i till att kyla den kommande 6700k processorn, men blev lite tveksam efter beställningen var ett faktum med enbart en 140mm fläkt. Är det någon med erfarenhet av kombinerande av denna CPU och AIO kylare? Jag hade inte alls tänkt överklocka, utan vill bara ha en bra och effektiv kylare. Hade kunnat köpa en Corsair 110i GT men då jag vill behålla det positiva trycket, så är H80i ett bättre alternativ då jag bara ersätter chassits bakre fläkt som redan är 140mm.

Permalänk
Medlem

Den kommer räcka men jag personligen hade tagit en tornkylare

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Jag kör H70 på en FX8350 som är uppskruvad ..
Så det kommer att räcka och bli över

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Phanteks P400s | Asus B-350 Strix |Ryzen 1600X @4 Ghz
G.skill 16GB 3.6Ghz CL16 Trident Z RGB | FD Celsius S36
Samsung 960EVO 500GB |Corsair RM750x | Asus Vega 56 Strix

Permalänk
Medlem

I ett stort rymligt chassi typ R5 ser jag ingen anledning att inte välja en stor luftkylare typ dark rock pro 3 eller noctua NH-D15 över en H80i. Men ska du inte överclocka så kommer du kunna få till rätt så tyst kylning med H80i också.

Permalänk
Medlem

Varför kan du inte behålla det positiva trycket med H110i GT/GTX? Jag kör mina fläktar i Fixed RPM (typ 850) och då låter det inget alls. Kylaren är så stor att den löser det mesta av kylningen själv tycker jag.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mocka:

Varför kan du inte behålla det positiva trycket med H110i GT/GTX? Jag kör mina fläktar i Fixed RPM (typ 850) och då låter det inget alls. Kylaren är så stor att den löser det mesta av kylningen själv tycker jag.

Finns två 140mm i fronten och en 140mm längst bak. Köper jag en 110i GT så får jag med 2 fläktar som får blåsa ut igenom chassits topp. Sedan ska jag inhandla en aftermarket kylare till 980ti och den har också två fläktar (ej push-pull), som jag kommer tvingas placeras i fronten. Värmen ska ju ut ur chassit så då får jag alla fläktar blåsandes ut ur chassit så damm sugs ju in igenom varje liten springa. Har inhandlat lite hel-täckande PCI-Slot covers som kan minimera en aning.

Permalänk
Medlem

Kommer att kylandin processor utan problem. Ha fixed hastighet på låg så är den tyst.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

@KaffeMedKotlett: Jag tänkte jag skulle göra dig uppmärksam på något med "Allt-I-Ett"-vattenkylning.
https://www.dropbox.com/sh/wvtsd3p1m6pg67n/AAALL1FN6rAa3ZfJRV...

Har ett par andra "AIE"-vattenkylare som jag tänkte roa mig med vid ett senare tillfälle.
Den kylaren jag pillar med just nu är lite drygt 2 år gammal, inköpt hösten 2013.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av KaffeMedKotlett:

Finns två 140mm i fronten och en 140mm längst bak. Köper jag en 110i GT så får jag med 2 fläktar som får blåsa ut igenom chassits topp. Sedan ska jag inhandla en aftermarket kylare till 980ti och den har också två fläktar (ej push-pull), som jag kommer tvingas placeras i fronten. Värmen ska ju ut ur chassit så då får jag alla fläktar blåsandes ut ur chassit så damm sugs ju in igenom varje liten springa. Har inhandlat lite hel-täckande PCI-Slot covers som kan minimera en aning.

Jag förstår. Sen tänkte jag inte på att du inte skall överklocka CPUn och då borde 140mm räcka gott och väl.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Inaktiv

@backspace:

Vattenkylning är ju inte riskfritt hur man än vrider på det, oavsett om det är en sluten loop eller custom. Det kan alltid läcka och kortsluta saker. Det här bygget däremot är tänkt att vara betydligt mer estetiskt tilltalande (Lite fåfänga) och då passar en svart AIO in perfekt.

Får man fråga vad det där på dropbox är för kloss? Kan det vara en Corsair?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Inaktivt företagskonto
Skrivet av KaffeMedKotlett:

Har beställt en Corsair H80i till att kyla den kommande 6700k processorn, men blev lite tveksam efter beställningen var ett faktum med enbart en 140mm fläkt. Är det någon med erfarenhet av kombinerande av denna CPU och AIO kylare? Jag hade inte alls tänkt överklocka, utan vill bara ha en bra och effektiv kylare. Hade kunnat köpa en Corsair 110i GT men då jag vill behålla det positiva trycket, så är H80i ett bättre alternativ då jag bara ersätter chassits bakre fläkt som redan är 140mm.

Hejsan,

Corsair H80i fungerar bra för att kyla ner 6700K. Är det H80i eller H80i GT du tänker skaffa? Jag skulle rekommendera GT då det går att även kontrollera pumpen på den.

Observera att det är 120mm fläktar till den och inte 140mm.

Med vänliga hälsningar,
Corsair Johan

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Corsair Johan:

Hejsan,

Corsair H80i fungerar bra för att kyla ner 6700K. Är det H80i eller H80i GT du tänker skaffa? Jag skulle rekommendera GT då det går att även kontrollera pumpen på den.

Observera att det är 120mm fläktar till den och inte 140mm.

Med vänliga hälsningar,
Corsair Johan

Den jag beställde var en H80i, men jag tror och hoppas att det inte blir något högt ljud utanför chassit då det dels kommer stå under skrivbordet och det är ljuddämpat. Får man fråga vad det är för decibel-skillnad, om ni har gjort någon officiell mätning?

Permalänk
Inaktivt företagskonto
Skrivet av KaffeMedKotlett:

Den jag beställde var en H80i, men jag tror och hoppas att det inte blir något högt ljud utanför chassit då det dels kommer stå under skrivbordet och det är ljuddämpat. Får man fråga vad det är för decibel-skillnad, om ni har gjort någon officiell mätning?

Skillnad i ljud mellan H80i och H80i GT? Jag har tyvärr inga siffror på det, beror ju på hur man ställer in pumpen med.

Men det ska inte vara något problem med H80i om du har ett ljuddämpat chassi.

Med vänliga hälsningar,
Corsair Johan

Permalänk

efter ha gått igenom 3st H80i (kika gärna på radiatorn när du får den, de hade en tendens att ha böjda flänsar), så tycker jag man får allt byta fläktarna, de låter för jäkligt även i ett R4 chassi.

Visa signatur

ROG Strix SCAR 17 | 12th gen i9H | 3070Ti 8GB (såld)
Ryzen 7600 + iGPU | 32GB ram 6800 Mhz
Ljudprylar: M-Audio Studiophile Q40, Blue Yeti mick, JBL Quantum 810, V-moda Crossfade 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av KaffeMedKotlett:

Värmen ska ju ut ur chassit så då får jag alla fläktar blåsandes ut ur chassit så damm sugs ju in igenom varje liten springa.

Samtidigt gäller ju även det motsatta, du vill kyla radiatorn med kall luft utifrån inte varm chassiluft, så det är inget fel med att ha en 240 som suger in luft och en 240 som blåser ut. Sen om du vill ha det så estetiskt tilltalande som möjligt så är det ju dags att fundera på custom loop.

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Inaktiv

@Naga:

Njae, en Custom vore säkert både bättre och snyggare, men jag vågar inte riktigt ge mig in på det. Dessutom så ligger det en hyffsad bit utanför min budget. Datorn i signaturen kommer bara den att ta ett bra tag att få ihop pengar till Så där hamnar closed loops i lite av ett mellan-läge.

Funderar på att starta en liten bygglogg så man kan följa detaljerna. Men bra att du tog upp in-ut fördelningen lite. Kanske kan sätta en 240 i fronten och taket, men räcker det iom att den ena drar in luft som värms av radiatorn eller kan det bli negativa följder av värmeutveckling? Är lite osäker på hur mycket varmare det blir med den setupen.

@truedesire
Ja jag har hört lite om det, och har köpt några corsair Air series fläktar dels för den estetiska aspekten men också för dom har lågt decibel. Återstå att se om dom kan kyla CPU tillräckligt, annars får det bli stock eller hitta något annat.