Behöver hjälp med att förstå hur "nytt" är så mycket bättre.

Permalänk

Behöver hjälp med att förstå hur "nytt" är så mycket bättre.

Tjena. Nu vet jag inte alls om jag placerade denna tråd i rätt kategori.

Sedan iOS 7 släpptes så har jag bara blivit mer och mer nyfiken och fundersam om hur alla mjukvaror kan bli sämre och sämre för varje uppdatering.

Med iOS 6 och nedåt var det flyt på iPhone 4s och uppåt men sedan iOS 7 kom så märks det att iOS är för tungdrivet eller bara dåligt optimerat. Sen kom iOS 8 som var segare och hade mera bloatware. Och nu sist så har iOS 9 kommit som man var dum nog att uppdatera till. Jag tycker inte att en månad gammal iPhone 6 ska ha mer stuttering än iPhone 5 har med iOS 6 osv.
Och ett så pass stort företag som Apple kan inte ens optimera till sina fåtal olika telefoner?
Jag har även läst en massa om hur mycket simplare och lättare operativsystem ska bli med den nya "flat designen" som jag inte är något fan utav, och med att os blir lättare med den simpla grafiska designen så ska de prestera bättre, men hur kommer det sig då att så pass bra cpuer som det är i senaste iPhones osv går på knäna av iOS?

Samma sak med Counter Strike Go, när jag köpte det för länge sedan så hade jag inga problem alls med att få spelet att flyta. Jag låg runt 270-299 fps med max settings i 1080p med en stock 2500k och ett HD 6950 2 Gb, nu är det som att man vill uppgradera cpu och grafikkort när jag spelar i 1600x900 low för det inte flyter fast då med överklockat till 4.4 Ghz processor, SSD.
Hela tiden kommer det upp trådar för att folk har problem med att få Counter Strike Go att flyta. Sedan kommer det uppdateringar som nya stickers, vapen osv och bara för det så ska man få 100 fps mindre? Hur går det till och vart ligger logiken i det?

Samma sak med Youtube appen, Spotify, Skype osv. Allt känns som det bara går utför, Youtube får bara mer och mer reklam, på varje klipp, Youtube-appens har dom uppdaterat så den är väldigt svår att navigera i (jag har inga problem men det tar mycket längre tid och det är drygt) men som för äldre och de som inte är så insatt och vill leta sig fram) är det ju inge bra alls, den har gått ner till 2 stjärnor av 5.
Och som Spotify, har de ändrat färgen, färgen var ju deras varumärke?? Samt hur illa uppdateringarna på appen har blivit, svår navigerad och massa onödigt många extra klick för att göra det man vill som man tidigare inte behövde.

Instagram har fått massa reklam som var helt reklamfritt sedan det släpptes. Skype känns som reklam med röstsamtal.

De får kritik hela tiden på sina "uppdateringar" men de gör tvärtom. Finns det någon anledning att göra så?

Som med iOS 9 mail-appen jag har nu, t.ex för att markera ett mail oläst via att trycka på "mer" och sedan "markera som oläst" så får man nu trycka "mer", "markera..." och tillslut markera som oläst.

Tänk om de hade fått till lika prestandakrävande operativsystem som iPhone 4s hade, tänk vad snabb iPhone 6an hade varit?!

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile

Permalänk
Medlem

@juniorjesper:
Anledningen till att för varje generation av ios blir segare är för att det blir mer krävande pga att mobilerna blir mycket bättre. Du kan inte jämföra prestandan av en 4s och en 6s då prestanda skillnaden är extrem.

Visa signatur

Jobbdator: Macbook Pro 16" | M1 Pro | 32GB RAM | 1TB Lagring

Permalänk
Medlem

Hur ska man annars kunna sälja nya produkter? 6S är ju ute nu, då ska alla andra Iphone-modeller göras så oattraktiva som möjligt!

Skämt åsido, denna anda genomsyrar det mesta av konsumentmarknaden, vare sig det gäller datorer, grafikkort, bilar, allt du kan tänka dig. Nvidia har ju t.ex. många gånger cripplat förra generationens kort helt i onödan, troligen enbart för att få sälja nya. Planned Obsolescence.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Paontuus:

@juniorjesper:
Anledningen till att för varje generation av ios blir segare är för att det blir mer krävande pga att mobilerna blir mycket bättre. Du kan inte jämföra prestandan av en 4s och en 6s då prestanda skillnaden är extrem.

Lite roligt hur du säger att iPhone 6s prestanda är extrem. Kan jag fråga dig då hur den ändå har stutters? Samt iPhone 6 kan väl inte ha så dålig prestanda heller men ändå är det stutters.

Kolla in här bara:

http://ios9news.net/ios-9-slow-lags-and-stutters/

Som sagt, när iPhone 4s var ny var den snabb och kändes rapp, likadant med iPhone 5. iPhone 6 har inte alls den känlsan. Jag uppgraderade mig ifrån iPhone 5 som jag varit nöjd med i ett år men det var stutters som gjorde att jag ville uppgradera, jo visst det vart bara mer på iPhone 6, tänkte om det har med indexing osv att göra men det är lika illa.

När jag hade iOS 8.4.1 så var control center väldigt snabbt och rappt, men nu är det som att controlcenter fönstret kräver 110% av telefonen, därav hack, som att det är 15 fps.

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile

Permalänk
Medlem
Skrivet av juniorjesper:

Lite roligt hur du säger att iPhone 6s prestanda är extrem. Kan jag fråga dig då hur den ändå har stutters? Samt iPhone 6 kan väl inte ha så dålig prestanda heller men ändå är det stutters.

Kolla in här bara:

http://ios9news.net/ios-9-slow-lags-and-stutters/

https://www.youtube.com/watch?v=geeX5nTlR3M

Som sagt, när iPhone 4s var ny var den snabb och kändes rapp, likadant med iPhone 5. iPhone 6 har inte alls den känlsan. Jag uppgraderade mig ifrån iPhone 5 som jag varit nöjd med i ett år men det var stutters som gjorde att jag ville uppgradera, jo visst det vart bara mer på iPhone 6, tänkte om det har med indexing osv att göra men det är lika illa.

När jag hade iOS 8.4.1 så var control center väldigt snabbt och rappt, men nu är det som att controlcenter fönstret kräver 110% av telefonen, därav hack, som att det är 15 fps.

Jag sa att prestanda skillnaden mellan 4s och 6s är extrem.. Läs innan du skriver något. Dessutom har min syster en 6s och den flyter på galant.

Visa signatur

Jobbdator: Macbook Pro 16" | M1 Pro | 32GB RAM | 1TB Lagring

Permalänk
Skrivet av Paontuus:

Jag sa att prestanda skillnaden mellan 4s och 6s är extrem.. Läs innan du skriver något. Dessutom har min syster en 6s och den flyter på galant.

Jämför du mot en sämre telefon än en 4s så borde prestandan i 6s vara ännu mer extrem?

Hur mycket har du kunnat hållt på med den telefonen, tillräckligt för att säga att den flyter på galant?

Likadant har jag hört hela tiden hur snabb och hur smooth en iPhone 6 är som jag har atm, men funderar ibland på att sälja den då den absolut inte är smooth. Finns det ens en telefon som är smooth idag? Är det kanske ett undantag för just vissa 6s? Samt så måste man ju ha tur med att få en 6s med TSMC soc:et..

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile

Permalänk
Medlem

Jag sa upp spotify-prenumerationen då de bad om tillgång till mina bilder och gps samt övrig rörelsedata + massa annat fuffens.
De ursäktade det med att man skulle kunna sätta en thumbnail på sina album, och att de skulle lansera en funktion som matchar musikens BPM med hastigheten du springer.

Jag vill inte ha någonting extra, gjorde ett förslag om att de borde ha en "spotify pure" app eller liknande, där man inte behöver acceptera orimliga avtal för att få tillgång till kärnverksamheten, deras musik. Den blev låst med hänvisning till att optimeringar för att få appen att flyta bättre görs löpande...

Röstade med plånboken...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det handlar väl om att företagen "måste hitta på något nytt" och när det nuvarande designen är rätt bra så finns det inte så många vägar än bakåt att gå.

Det kan också vara chefer som fått för sig att "det här är hippt", vi måste byta till det.

Att optimera tex IOS för olika telefoner är helt enkelt inte värt för Apple, det kommer inte att sälja fler telefoner. Det kan sedan också ha att göra med att Apple (eller cs go etc) inte kan optimera mera. Dagens system blir allt mer komplexa och det är svårt att optimera.

Andra dolda orsaker kan vara att det ska ta fler kicka att komma fram för att generera så mycket reklamintäkter som möjligt.

Att få så många permissions som möjligt ger företaget 99% enbart fördelar, antalet användare som tackar nej till en mjukvara för att den kräver permissions är väldigt liten!

Permalänk
Skrivet av Paontuus:

Jag sa att prestanda skillnaden mellan 4s och 6s är extrem.. Läs innan du skriver något. Dessutom har min syster en 6s och den flyter på galant.

Kände på en iPhone 6s idag och den hade exakt lika mycket problem med stutters och seghet.
Här har du video på sutters i endast control center, fanns även på fler ställen som jag inte filmade.

Jag vet att den inte har senaste iOS 9.1 men när du skrev ditt inlägg så fanns väl inte ens det?

Skrivet av Tangentbord:

Jag sa upp spotify-prenumerationen då de bad om tillgång till mina bilder och gps samt övrig rörelsedata + massa annat fuffens.
De ursäktade det med att man skulle kunna sätta en thumbnail på sina album, och att de skulle lansera en funktion som matchar musikens BPM med hastigheten du springer.

Jag vill inte ha någonting extra, gjorde ett förslag om att de borde ha en "spotify pure" app eller liknande, där man inte behöver acceptera orimliga avtal för att få tillgång till kärnverksamheten, deras musik. Den blev låst med hänvisning till att optimeringar för att få appen att flyta bättre görs löpande...

Röstade med plånboken...

Ja jag förstår inte heller, plus så måste ju allt detta dra en massa extra batteri dessutom? Ge oss val tycker jag!

Skrivet av kobb3:

Det handlar väl om att företagen "måste hitta på något nytt" och när det nuvarande designen är rätt bra så finns det inte så många vägar än bakåt att gå.

Det kan också vara chefer som fått för sig att "det här är hippt", vi måste byta till det.

Att optimera tex IOS för olika telefoner är helt enkelt inte värt för Apple, det kommer inte att sälja fler telefoner. Det kan sedan också ha att göra med att Apple (eller cs go etc) inte kan optimera mera. Dagens system blir allt mer komplexa och det är svårt att optimera.

Andra dolda orsaker kan vara att det ska ta fler kicka att komma fram för att generera så mycket reklamintäkter som möjligt.

Att få så många permissions som möjligt ger företaget 99% enbart fördelar, antalet användare som tackar nej till en mjukvara för att den kräver permissions är väldigt liten!

Det är så sjukt tycker jag.
iPhone 5 hade inte sådana här problem när den lanserades?

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile