Grub loading stage 1.5 error 17.

Permalänk
Medlem

Grub loading stage 1.5 error 17.

Tja!
Har precis bytt processor då jag överklockade sönder den, och när jag nu startar datorn så kommer det upp "Grub loading stage 1.5 error 17" när den ska boota.
Vad betyder det? Vad ska jag göra? Ominstallera Windows? Är det fel på hårddisken eller är det mjukvaruproblem?

Har antagligen ändrat lite bland hårddisk kablarna osv. när jag bytte processorn.
Tack.

Permalänk
Medlem

Låter ju som klocken på RAM-minnet kan ligga kvar, om du höjde fsb? Dra ur alla HDD's utan den som är C & testa runt om du är osäker?

Bra om du anger vilken prolle & mobo du har/hade samt minnen... Hur gick förra cpun sönder? Inte osannolikt att mobot med är bränt/var det som gav upp helt enkelt, du måste ge mer svar...

Visa signatur

AMD Phenom2 940BE | Gigabyte MA790X-UD3P | 4850 CrossfireX | Corsair 4 gig pc6400 | 550 gig HDD's | Antec Threehundred | 450 Watt Ace | Win7 <-> Thinkpad R60 + Win7 & 4 gig RAM <-> Asus G53JW-SZ154V + SSD Intel 320 120gb + Win7 <-> Rasberry pi revB

Permalänk
Medlem

Har du kört dual-boot tidigare? Grub brukar användas för Linux och error 17 är Cannot mount selected partition eller Invalid device requested. Så det låter som något diskproblem, men varför det skulle uppstå efter byte av CPU...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aene:

Har du kört dual-boot tidigare? Grub brukar användas för Linux och error 17 är Cannot mount selected partition eller Invalid device requested. Så det låter som något diskproblem, men varför det skulle uppstå efter byte av CPU...

Kan vara för att jag mixtrade omkring med HDD kablarna, så de sitter inte riktigt som de gjorde innan eller nåt. Tror du det hjälper/går att installera windows på nytt?

Ja, jag har kört dual boot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johnTJ:

Kan vara för att jag mixtrade omkring med HDD kablarna, så de sitter inte riktigt som de gjorde innan eller nåt. Tror du det hjälper/går att installera windows på nytt?

Ja, jag har kört dual boot.

Ominstallation borde fungera. Annars verkar det vara möjligt att fixa grub, men det kan kanske vara lite omständigt.

Permalänk
Medlem

Eller så kopplar du hårddiskarna så som de var kopplade tidigare.

Visa signatur

Fagerja