Hur kompetent är svenska polisen egentligen?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av John15:

Du hittar ju på saker som typ aldrig händer i Sverige!

Vilken polis film har du fått detta från ?

http://www.etc.se/inrikes/svensk-polis-dodar-flest

Ingen film

Permalänk
Medlem

Du måste också tänka på att vi är nästan dubbelt så många i Sverige än vad det bor i Norge eller Finland där av fler brott i Sverige.

Detta kan vara ett känsligt ämne, men eftersom att Sverige är störst tar vi också emot flest flyktingar som lät hamnar i fel sällskap (vilket är tragisgt) och dessa individer är ofta väldigt traumatiserade och mår inte bra.
Jag menar inte att alla flyktingar hamnar i kriminella gäng men jag tror att dom som gör det kommer ensam och vill va en del av något, vara med i en grupp.
Det kan inte vara lätt att komma in i ett karriärs samhälle utan språket och utan utbildning.

Visa signatur

CPU: i7 8086k @5.0 ghz RAM:16gigs MOBO: ASUS z370-f strix
GPU: GTX 980 ref SSD: Samsung 970 NVMe 500gb, Samsung 860 evo 500gb
PSU: EVGA Supernova G2 850w
CHASSI: Phanteks enthoo pro M acrylic window
citera för svar!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av John15:

Du måste också tänka på att vi är nästan dubbelt så många i Sverige än vad det bor i Norge eller Finland där av fler brott i Sverige.

Detta kan vara ett känsligt ämne, men eftersom att Sverige är störst tar vi också emot flest flyktingar som lät hamnar i fel sällskap (vilket är tragisgt) och dessa individer är ofta väldigt traumatiserade och mår inte bra.
Jag menar inte att alla flyktingar hamnar i kriminella gäng men jag tror att dom som gör det kommer ensam och vill va en del av något, vara med i en grupp.
Det kan inte vara lätt att komma in i ett karriärs samhälle utan språket och utan utbildning.

Du är inne på rätt spår, men brottslighet hittar du i alla fattigare delar av samhällen så spelar egentligen ingen roll vad de har för nationalitet.
Helt klart finns det människor som har råkat ut för traumatiska upplevelser.
Men den stora anledningen till brottslighet är ekonomiska och när man saknar tron på en framtid för sig själv.

Men samtidigt måste man kunna ta till sig kritiken från Dan Frände, professor vid Helsingfors universitet och andra som kollat på det.

"– Det är intressant eftersom vi har mycket våld i Finland på grund av den höga alkoholkonsumtionen. Men jag tror att finska poliser har en hög beredskap, ingen blir förvånad när det förekommer knivar och min uppfattning är att svensk polis i större utsträckning överraskas av våldet, säger Dan Frände, professor vid Helsingfors universitet."

"– Den svenska skjutkungörelsen för laga befogenhet är så illa konstruerad att en mänsklig hjärna knappt kan reda ut vilka förutsättningarna är. Poliserna blir osäkra hur det ska göra och situationen kan accelerera så att poliserna till slut skjuter i nödvärn och då skjuter man okontrollerat för att rädda sitt eget liv, säger han."

"– Vår lagstiftning är tydligare. Här tillåts polisen styra och leda situtaionen. Vi får skjuta i tid och då skjuter vi i benet. Den svenska lagstiftningen är väldigt föråldrad och poliserna måste vänta tills anfallet börjar och när det väl skett, då finns det inga vinnare, säger han."

Permalänk
Medlem

Det är inte rätt att skjuta hej villt men å andra sidan så är ju att skydda sig som polis mot en beväpnad dåre är inte fel i mina ögon.

Allt är relativt men om du jämför Sverige med Norge såklart att Sverige ser väldigt våldsamt ut men jämför du med andra delar av världen så är ju saken snarare den motsatta.

Visa signatur

CPU: i7 8086k @5.0 ghz RAM:16gigs MOBO: ASUS z370-f strix
GPU: GTX 980 ref SSD: Samsung 970 NVMe 500gb, Samsung 860 evo 500gb
PSU: EVGA Supernova G2 850w
CHASSI: Phanteks enthoo pro M acrylic window
citera för svar!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av John15:

Det är inte rätt att skjuta hej villt men å andra sidan så är ju att skydda sig som polis mot en beväpnad dåre är inte fel i mina ögon.

Allt är relativt men om du jämför Sverige med Norge såklart att Sverige ser väldigt våldsamt ut men jämför du med andra delar av världen så är ju saken snarare den motsatta.

Tyckte Sverige vs Finland var mer intressant eftersom Finland också har vapen fast har betydligt mindre dödliga utgångar. Norge tillhör en egen kategori eftersom de inte kör med vapen fast Finland ligger ändå på samma nivå även om de har vapen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bassen87:

Detta var det bästa jag läst hittills, du har kommit med absolut noll fakta/bevisning i denna tråden och du anklagar mig för att inte leverera någon bevisning när jag gett fakta från olika håll längre bak i tråden.

Om det nu är bortkastad tid varför fortsätter du då svara?
När folk blir upprörda vet man att man träffat rätt sen kan de inte hålla sig för att skriva tillbaka även om de inte har något att komma med som i ditt fall.

Ni verkar ju absolut ha ett öppet sinne och byter åsikt ifall motsatsen bevisas, så det var ju ett väldigt smart uttalande utav dig /sarkasm

Tror du får bättre resultat om du åker hem till Flashback.
Här är vi lite mognare.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|Fractal R2| i7 930@2,8 GHz| NH-D14| X58A-UD3R| ATI 5870| Corsair 6GB XMS3 ram| Crucial m4 64GB SSD +Intel x25 G2 40GB SSD +2*Samsung F3 1T i raid| FD 650W| WIN 10 64|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Johnnymann:

Tror du får bättre resultat om du åker hem till Flashback.
Här är vi lite mognare.

Skickades från m.sweclockers.com

Så när man använder flashback som argument beräknas man enligt dig som mognare? Intressant

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bassen87:

Ja och har du sen en berusad person som skiter i vilket så ska han betala med livet?
Det är en sak om polisen skjuter en person som springer emot dom med kniv, men att skjuta bara för att han inte släpper kniven och lägger sig ned på marken direkt är inte ok.

Ja det är ju klart det är en laglig skjutning det var ju polisen som sköt, där är ännu ett problem när polisen gör misstag så frias dom.
Att bli skjuten för att man har en läskburk i handen kallar iallafall jag inte lagligt, sen att de som upprätthåller lagen tycker att det är lagligt är beklagligt.
Det minsta de kunde gjort är att ge skadestånd, misstag kan alla göra men att bara lägga ner utredning när någon blivit utsatt för ett övervåld är oansvarigt.

Kniv rensar man abborre med, inte människor.
Måste man ha med kniv om man ska ta sig ett järn i dagens Sverige?
Inte där jag bor som tur är iaf.

Nej, skippa kniven och använd den till grillspett istället

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Avstängd

Jag har noll förtroende för rättväsendet idag, om de inte ens klarar att ta sig an min djäkla plånbok och än mindre klara upp allvarligare stölder så vet jag inte riktigt vilken funktion de längre fyller förutom att jaga de som är skötsamma eller hålla på med en massa grejer som är ren djäkla skit rent ut sagt som folk anmäler (de som gör det borde spärras in, alternativt skjutas på fläcken... DÅ skulle man spara tid...) därför att det tar mindre tid i anspråk och resurserna inte räcker att reda upp riktiga saker.

Hade jag stadigt med pengar skulle jag skita i allt och hyra in ett gäng, typ 200 ryska fallskärmsjägare eller något osh rensa allt kliniskt rent i hela området med vilka metoder de helst ville, knivar, järnrör, kulsprutor, bazookas, typ, sedan sitta av mina 10 år för medhjälp, skulle fan ta det med absolut största tänkbara stolthet!

Om jag hade bill gates förmögenhet skulle jag fan hyra in typ 20 miljoner tungt beväpnade kineser och ta över hela styret och ge det till någon kompetent person...

Men jag har min båt och kan koppla av från skiten åtminstone ute på havet ännu.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bassen87:

Så när man använder flashback som argument beräknas man enligt dig som mognare? Intressant

Allt du vill är att skapa oreda och få mothugg och därigenom få bekräftelse.
Finns benämning för sånt.
Som tur är så finns inte så många sådana här, dom frodas på Flaschback istället, antar att du fått ditt konto bannat där och vill fördriva tiden på denna site istället?

Visa signatur

|Fractal R2| i7 930@2,8 GHz| NH-D14| X58A-UD3R| ATI 5870| Corsair 6GB XMS3 ram| Crucial m4 64GB SSD +Intel x25 G2 40GB SSD +2*Samsung F3 1T i raid| FD 650W| WIN 10 64|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Johnnymann:

Allt du vill är att skapa oreda och få mothugg och därigenom få bekräftelse.
Finns benämning för sånt.
Som tur är så finns inte så många sådana här, dom frodas på Flaschback istället, antar att du fått ditt konto bannat där och vill fördriva tiden på denna site istället?

Det är det som är skillnaden mellan dig och mig.
Du antar och tror en massa medans jag föredrar bevis/fakta så mycket som det bara går.
Igen så återkommer du till flashback men jag vet inte vad det skulle vara för sorts argument i en diskussion?
Jag såg vad du skrev första gången men nu låter du bara som en dålig skiva.
Är det verkligen det enda du kan tillföra diskussionen?

Och vad är det för "oreda" du tror jag försöker skapa?

Du vet att detta är ett forum, någon särkild oreda lär man inte kunna skapa.
Tro mig, Sverige lär vara kvar imorgon också oberoende på vad vi skriver här...

Om du har svårt för denna diskussionen kan jag sluta svara på dina inlägg om du vill, så du slipper hugga emot?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bassen87:

Det är det som är skillnaden mellan dig och mig.
Du antar och tror en massa medans jag föredrar bevis/fakta så mycket som det bara går.
Igen så återkommer du till flashback men jag vet inte vad det skulle vara för sorts argument i en diskussion?
Jag såg vad du skrev första gången men nu låter du bara som en dålig skiva.
Är det verkligen det enda du kan tillföra diskussionen?

Och vad är det för "oreda" du tror jag försöker skapa?

Du vet att detta är ett forum, någon särkild oreda lär man inte kunna skapa.
Tro mig, Sverige lär vara kvar imorgon också oberoende på vad vi skriver här...

Om du har svårt för denna diskussionen kan jag sluta svara på dina inlägg om du vill, så du slipper hugga emot?

För det första är det inte mycket relevant fakta du anger och du läser statistik som djävulen läser bibeln.
För det andra har flera andra redan sagt emot dig med fakta som du så behändigt ignorerar.
Som jag sagt förut, personer som du bekymrar sig inte över sanningen utan vill bara diskutera o skapa debatt, oavsett vad som är sant eller inte.
Jag var först orolig över att någon skulle gå på din dimmiga logik, men det verkar inte som det. Därför sjunker jag inte ned till din nivå överhuvudtaget och går inte i debatt med dig(för det öe meningslöst och leder ändå ingenstans)
Du är nog mest irriterad över att jag och andra inte är speciellt intresserad av dina åsikter.
Du är ändå ett roligt tidsfördriv, dock utan betydelse.

<Edit>
Roade mig med att kolla lite på din historik, det är kul att se hur du går in i en diskussion, men så fort du inte får nått mothugg så lämnar du den direkt
Bekräftar bara bilden vi fått av dig
Det går bra nu va?
<Edit>

Visa signatur

|Fractal R2| i7 930@2,8 GHz| NH-D14| X58A-UD3R| ATI 5870| Corsair 6GB XMS3 ram| Crucial m4 64GB SSD +Intel x25 G2 40GB SSD +2*Samsung F3 1T i raid| FD 650W| WIN 10 64|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Johnnymann:

För det första är det inte mycket relevant fakta du anger och du läser statistik som djävulen läser bibeln.
För det andra har flera andra redan sagt emot dig med fakta som du så behändigt ignorerar.
Som jag sagt förut, personer som du bekymrar sig inte över sanningen utan vill bara diskutera o skapa debatt, oavsett vad som är sant eller inte.
Jag var först orolig över att någon skulle gå på din dimmiga logik, men det verkar inte som det. Därför sjunker jag inte ned till din nivå överhuvudtaget och går inte i debatt med dig(för det öe meningslöst och leder ändå ingenstans)
Du är nog mest irriterad över att jag och andra inte är speciellt intresserad av dina åsikter.
Du är ändå ett roligt tidsfördriv, dock utan betydelse.

<Edit>
Roade mig med att kolla lite på din historik, det är kul att se hur du går in i en diskussion, men så fort du inte får nått mothugg så lämnar du den direkt
Bekräftar bara bilden vi fått av dig
Det går bra nu va?
<Edit>

Nej det är inte relevant fakta för den som stoppar huvudet i sanden och väljer att ignorera det, det kan jag hålla med dig om.

Det är ju i huvudsak oftast poliser och OV som motsätter sig all sorts kritik emot deras sätt att jobba eller deras utbildning, så jag förväntade mig inte särkilt mycket medhåll i en tråd full med personer som jobbar inom området.

Nej irriterad är jag inte, varför ska man bli irriterad på någon för att de inte ser saker på samma sätt?
Är du irriterad?

Jag förstår att det där med att folk ska hålla med dig är väldigt viktigt för dig.
Antar att det är som någon sorts gemenskap du känner eftersom du tydligen svarar för alla här när du använder ord som "vi".
Många trodde jorden var platt en gång i tiden, men inte hade de rätt för det?

Jag anser iallafall inte att jag behöver draghjälp ifrån någon annan för att stå fast vid mina argument.
Om folk håller med en är det väl bra men det är ju ingenting man använder som måttstock för rätt eller fel alltid.

Hade jag lämnat tråden för snabbt hade du ju påpekat det istället så det var billigt sagt.
Någon gång måste man ju lämna tråden, har jag inget mer att säga eller tröttnar på det lär jag ju inte skriva mer så enkelt är det.
Men du kanske hade tänkt sitta i denna tråden i 5 år till?
Fortsätt du och hugg på, en dag svarar jag kanske inte mer vem vet.

Bra och bra, jag förstår inte riktigt vad du menar med det?
I din värld måste du ha sagt något riktigt nedlåtande just nu som du tror är något knockout argument men jag ser inte poängen riktigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bassen87:

Nej det är inte relevant fakta för den som stoppar huvudet i sanden och väljer att ignorera det, det kan jag hålla med dig om.

Det är ju i huvudsak oftast poliser och OV som motsätter sig all sorts kritik emot deras sätt att jobba eller deras utbildning, så jag förväntade mig inte särkilt mycket medhåll i en tråd full med personer som jobbar inom området.

Nej irriterad är jag inte, varför ska man bli irriterad på någon för att de inte ser saker på samma sätt?
Är du irriterad?

Jag förstår att det där med att folk ska hålla med dig är väldigt viktigt för dig.
Antar att det är som någon sorts gemenskap du känner eftersom du tydligen svarar för alla här när du använder ord som "vi".
Många trodde jorden var platt en gång i tiden, men inte hade de rätt för det?

Jag anser iallafall inte att jag behöver draghjälp ifrån någon annan för att stå fast vid mina argument.
Om folk håller med en är det väl bra men det är ju ingenting man använder som måttstock för rätt eller fel alltid.

Hade jag lämnat tråden för snabbt hade du ju påpekat det istället så det var billigt sagt.
Någon gång måste man ju lämna tråden, har jag inget mer att säga eller tröttnar på det lär jag ju inte skriva mer så enkelt är det.
Men du kanske hade tänkt sitta i denna tråden i 5 år till?
Fortsätt du och hugg på, en dag svarar jag kanske inte mer vem vet.

Bra och bra, jag förstår inte riktigt vad du menar med det?
I din värld måste du ha sagt något riktigt nedlåtande just nu som du tror är något knockout argument men jag ser inte poängen riktigt.

Men eftersom du inte har några direkta kunskaper om vare sig jobbet eller utbildning är det lite svårt att ta dig på allvar.
Sorry
Sedan är ju knappast denna sida full av OV o poliser. Så din offerkofta funkar inte heller
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|Fractal R2| i7 930@2,8 GHz| NH-D14| X58A-UD3R| ATI 5870| Corsair 6GB XMS3 ram| Crucial m4 64GB SSD +Intel x25 G2 40GB SSD +2*Samsung F3 1T i raid| FD 650W| WIN 10 64|

Permalänk
Skrivet av twk:

Fast det är skillnad tycker jag. En privatperson som riktar ett skjutvapen mot polisen eller som attackerar polisen med kniv kan räkna med att polisen kommer att avfyra sitt tjänstevapen mot dem. De begår en kriminell handling, de hotar polisen till livet och polisen har laglig rätt att använda våld, till och med dödligt våld. Det är inte samma sak när en brottsling skjuts av polisen i tjänst som att poliser mördas. Den jämförelsen är helt irrelevant.

Det är visst relevant. Om det är en kriminell handling eller inte ska avgöras i domstol. Alla är oskyldiga fram tills dess. Det låter på dig som att det inte finns kriminella poliser och det är helt galet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SoilBleed:

Det är visst relevant. Om det är en kriminell handling eller inte ska avgöras i domstol. Alla är oskyldiga fram tills dess. Det låter på dig som att det inte finns kriminella poliser och det är helt galet.

Skickades från m.sweclockers.com

Vänta här nu, jag måste missförstå dig här. Ta som exempel den senaste terrorattacken, inte kan du väl mena att de skulle skickat in dialogpolisen med en kallelse till rättegång nästa fredag, istället för att skjuta av honom och få det överstökat?

Visa signatur

Define R3 | i5 4690k | ASUS Z97-A | 16GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | GTX 780 + 660 PhysX | Dell U2311 & 2st Eizo FS2331 Surround

Permalänk
Skrivet av GhostsOfOnyx:

Vänta här nu, jag måste missförstå dig här. Ta som exempel den senaste terrorattacken, inte kan du väl mena att de skulle skickat in dialogpolisen med en kallelse till rättegång nästa fredag, istället för att skjuta av honom och få det överstökat?

Ja, det gör du absolut... eller så väljer du att feltolka, för inlägget är inte öppet för att 'tolkas' vidare.
Jag undrar på vilket sätt ditt svar hör ihop med dilemmat ifråga?

Predikamentet som nämns var om det finns något intressant i om:
En kriminell skjuter en polis.

(för att rädda liv)

Dold text

Eller:
En polis skjuter en 'kriminell'.

(för att hon var otrogen mot honom)

Dold text
Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd låst (urspårning/otrevligheter)*

Nu är nivån tyvärr så pass låg att det blir hänglås.
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...