Hur klona disk till SSD med UEFI?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borås
Registrerad
Aug 2001

Hur klona disk till SSD med UEFI?

Jag har en bärbar dator (tror att det är en ASUS R553LA men det spelar nog mindre roll) som jag vill montera in en SSD disk i.

Jag har försökt med Paragon Hard disk Manager, men får inte till det. Själva kloningen går nog bra (har provat både bara systempartitionen och att krympa disken till destinationsstorleken)

Det står att den inte hittar någon boot-disk. Nu är jag helt nollad var det gäller UEFI och sökvägar till diskar där, men gissar att det går att ändra bara man vet hur.

Så min fråga är om det (förutsatt att man vet hur) är relativt simpelt att klona en disk och få till "rätt" sökväg i BIOS eller skall jag helt enkelt satsa på att göra en ominstallation på den nya disken. Jag har inget speciellt sparat eller installerat på datorn, utan den används i princip bara för surfning.

Fractal Design Define R3 | Gigabyte GA-990FXA-UD3 | AMD Phenom II X4 965 BE @ 4 GHz | 16 GB Crucial Ballistix Tactical DDR3 1866 MHz | Gigabyte Radeon 7950 Windforce 3GB x 2 @ CF| EVGA SuperNova 850 G2 | Intel 330 120 GB SSD | 2 x WD Caviar Black 1TB | OCZ Vertex 3 90 GB SSD | Intel 335 180 GB SSD

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2011

Om disken är korrekt klonad så ska det bara vara att ändra bootdisk i UEFI/BIOS.
Men har du inget speciellt på disken så kan du lika gärna installera om operativet.

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Trädvy Permalänk
Hjälpsam
Plats
Karlskoga
Registrerad
Jan 2007

Jag har klonat UEFI diskar med Clonezilla.

AMD Ryzen 7 1700 | https://valid.x86.fr/bvpyq6 | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W | Corsair 600T Graphite vit.
AMD FX8350 | https://valid.x86.fr/0q5pkm | Cooler Master V 700W | 32 GB ECC-Minnen.
HTPC | https://valid.x86.fr/ez1zxw |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
STHLM
Registrerad
Apr 2008

@Bergling: Har du klonat alla partitioner?

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borås
Registrerad
Aug 2001

Tänkte bara uppdatera med att jag gjorde en ominstallation istället, då jag ändå inte hade något speciellt installerat, men jag får väl läsa på lite om jag skall göra det på någon annan dator i framtiden.

@Dr.Mabuse Jag tror att jag tog alla partitioner. Gjorde en "Shrink disk" och det såg ut som att alla partitioner kom med, men kan ju ha missat.

Fractal Design Define R3 | Gigabyte GA-990FXA-UD3 | AMD Phenom II X4 965 BE @ 4 GHz | 16 GB Crucial Ballistix Tactical DDR3 1866 MHz | Gigabyte Radeon 7950 Windforce 3GB x 2 @ CF| EVGA SuperNova 850 G2 | Intel 330 120 GB SSD | 2 x WD Caviar Black 1TB | OCZ Vertex 3 90 GB SSD | Intel 335 180 GB SSD