Permalänk
Avstängd

Finner inte ny SSD

Hej!

Då jag idag spontanköpte en ny SSD (Kingston HyperX Savage 240GB SSD)) då jag som alla andra tänker att tid är pengar och att den mekaniska hårddisken laddar på tok för långsamt.

Well, efter många om och men fick jag denne installerad och jag körde igång datorn, men finner nu inte disken under "den här datorn". Gick in och kollade i BIOS och där finns den klart och tydligt.

Jag har även testat att byta plats med på den och med andra kablar, var på den "flyttar på sig" i BIOS.

Vad gör jag för att kunna bruka den? Är jag bara fett efter som inte förstår?

VÄl Mött.

Visa signatur

Huawei P30 || Huawei Watch GT2 (Classic)

Citera För Svar

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Genx031:

Hej!

Då jag idag spontanköpte en ny SSD ( Kingston HyperX Savage 240GB idag) då jag som alla andra tänker att tid är pengar och att den mekaniska hårddisken laddar på tok för långsamt.

Well, efter många om och men fick jag denne installerad och jag körde igång datorn, men finner nu inte disken under "den här datorn". Gick in och kollade i BIOS och där finns den klart och tydligt.

Jag har även testat att byta plats med på den och med andra kablar, var på den "flyttar på sig" i BIOS.

Vad gör jag för att kunna bruka den? Är jag bara fett efter som inte förstår?

VÄl Mött.

Har du skapat en partition för ssdn och gett den en enhetsbokstav i windows?

Permalänk
Avstängd

@anon226320: Nope, How do I do?

Visa signatur

Huawei P30 || Huawei Watch GT2 (Classic)

Citera För Svar

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Genx031:

@JLidback: Nope, How do I do?

Är en fördel för att det ska synas.
Vilken windows-version kör du?

Permalänk
Medlem

Start -> Kontrollpanelen -> System och Säkerhet -> Under alternativet "Administrationsverktyg" finns "Skapa och formatera hårddiskpartitioner", klicka det för att öppna upp "Diskhantering".

Högerklicka på den disk du vill formatera och välj "Formatera...".
Om du lyckats formatera disken rätt så ska du nu kunna hitta den i datorn. Om inte, testa med att högerklicka på disken i "diskhantering" och välj: "Ändra enhetsbeteckning och sökvägar", där ska du kunna ge disken en egen beteckning t.ex. D:

Visa signatur

NZXT H1 || ASUS ROG STRIX X470-I || Corsair 16GB DDR4 3200Mhz || ASUS GTX 1070 Dual OC || Ryzen 5 2600X || Samsung EVO 500GB || BenQ XR3501 35" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Genx031:

Hej!

Då jag idag spontanköpte en ny SSD (Kingston HyperX Savage 240GB SSD)) då jag som alla andra tänker att tid är pengar och att den mekaniska hårddisken laddar på tok för långsamt.

Well, efter många om och men fick jag denne installerad och jag körde igång datorn, men finner nu inte disken under "den här datorn". Gick in och kollade i BIOS och där finns den klart och tydligt.

Jag har även testat att byta plats med på den och med andra kablar, var på den "flyttar på sig" i BIOS.

Vad gör jag för att kunna bruka den? Är jag bara fett efter som inte förstår?

VÄl Mött.

Funkar den i bios så kolla Disk Management i windows, kör->diskmgmt.msc->enter

Där kan du skapa en partition på den och tilldela en enhetsbokstav, men det kommer inte göra windows snabbare. För full prestanda måste du:

1: Koppla in endast SSDn, dvs. plugga ur den mekaniska disken.
2: Ställa om Sata till AHCI/xHCI i bios.
3: Installera Windows på SSDn

Sen kan du koppla in den mekaniska disken om du vill ha den som sekundärlagring, men du har en onödig kopia av windows på den så jag rekommenderar att du formaterar den i diskhanteraren efter att du kopierat över alla filer du vill ha från den.

/Klirre

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Avstängd

Tack Gubbs! NU finns den där! (Y) TY!

Visa signatur

Huawei P30 || Huawei Watch GT2 (Classic)

Citera För Svar

Permalänk
Medlem

Inte för å va dryg men, Läs innan du skapar ny tråd
Bra att det löste sig, men denna fråga är besvarad i tråden som man uppmanas läsa innan man skriver

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.