Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Aug 2004

Skärmfel eller helt normalt?

Hej!

Jag har 3 st 120 hz Samsung S23A750D skärmar som varit i gång sen ca 2012. På senare tid har jag upptäckt att vid blått och grått samt några andra färger så syns vertikala linjer i skärmen. Jag har provat att byta från DP till HDMI men ingen skillnad. Kopplade även in en Laptop för att testa annan källa men det var samma resultat.

Är detta normalt efter 3-4 års tid? Är det någon som vet vad det beror på rent tekniskt?

https://dl.dropboxusercontent.com/u/23270876/_DSC9360.JPG

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örnsköldsvik
Registrerad
Feb 2006
Skrivet av corben2:

Jag har 3 st 120 hz Samsung S23A750D skärmar som varit i gång sen ca 2012. På senare tid har jag upptäckt att vid blått och grått samt några andra färger så syns vertikala linjer i skärmen.

Samsungs tidigare modeller hade ju problem med att kondensatorer pajade efter några år.
Kan vara något liknade här, någon kondensator börjar bli dålig, man får rippelstörning på strömmatningen till panelen, och vi kanske av det får ränder i bilden..

Man kan ju öppna och titta, men kan ju vara svårt att se om någon konding ser trasig ut om den är bara lite dålig. Har man tillgång till oscilloskop kan man ju dock enkelt kolla om något rippel finns på de olika spänningarna från nätdelen.

Cooler Master HAF932 | Gigabyte GA770T-USB3 | AMD Phenom II X4 3.2 GHz | Zalman Extreme | 1600MHz 12GB Corsair| Gigabyte HD7950 3GB | Corsair TX850M | Fujitsu 26" SL3260 1920x1200 | Windows 10 Pro.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Aug 2004

@serpent29:
Ok, tack för svaret. Har mailat Samsung nu och ska kolla om det är något att göra. Annars kan jag ju typ kassera dessa skärmar snart.