Fyrkantiga ögon utforskar retrospelskulturen i Sverige

Permalänk
Melding Plague

Fyrkantiga ögon utforskar retrospelskulturen i Sverige

Det vankas klassiska speltitlar till tusen när dokumentären Fyrkantiga ögon rullar ut på Youtube. Filmen utforskar retrodoftande minnen om en svunnen, men kär, speltid.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Fräsigt! Hade jag ingen aning om.. Måste absolut ses

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Får en att tänka på gamla amiga spel och annat, dune 2, doom, warcraft 1, något bilspel jag inte mins namnet på då man tweekade sin bil och tävlade mot andra, tror liret bara gick på 1 diskett... på den tiden gjorde de sakerna ordentligt, behövdes inte patchats efter det var klart. Givet att de var simplare män ändå, fin kvalitet från en svunnen tid. War walker... ah...

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

Får en att tänka på gamla amiga spel och annat, dune 2, doom, warcraft 1, något bilspel jag inte mins namnet på då man tweekade sin bil och tävlade mot andra, tror liret bara gick på 1 diskett... på den tiden gjorde de sakerna ordentligt, behövdes inte patchats efter det var klart. Givet att de var simplare män ändå, fin kvalitet från en svunnen tid. War walker... ah...

Kan det vara Streetrod eller StreetRod II du tänker på tro?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Silverstone Fortress FT05B PSU: Corsair RM650i MoBo: ROG Strix X570-F CPU: AMD Ryzen 3600X Mem: 32GB G.Skill Trident Z Neo GPU: EVGA GTX970 SSC Cooling: Corsair H115i SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD & MX100 512GB

Permalänk
Avstängd

Idag är det mest bara grafik, grafik, grafik. Förr i tiden var det känsla och hjärta.

Visa signatur

Dator: i7 4960x | 32GB RAM | Asus Rampage IV Formula | GTX 1080
OS: Slackware 64-bit current + multilib

Laptop: HP Elitebook 6930p | 8GB RAM | 211GB SSD RAID 0 | 256MB AMD Radeon HD 3450/3470 | Intel Duo T9900 @ 3.06GHz
OS: Slackware 64-bit 14.2

Permalänk
Avstängd

Välproducerat. Verkar bra.

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXpander_:

Idag är det mest bara grafik, grafik, grafik. Förr i tiden var det känsla och hjärta.

Du menar väl.......Idag är det bara pengar , pengar , pengar!!!
Aktieägarna av diverse spel företag kräver pengar.
Pengar , lägg detta ord på minnet!!! Så nästa gång du köper ett nytt spel som är halvfärdigt vet du varför.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem

Aaah det var på den tiden ett spel var färdigt när man köpte det. Inga patchar, inga mikrotransaktioner.
Det var en expansionpack på sin höjd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

Får en att tänka på gamla amiga spel och annat, dune 2, doom, warcraft 1, något bilspel jag inte mins namnet på då man tweekade sin bil och tävlade mot andra, tror liret bara gick på 1 diskett... på den tiden gjorde de sakerna ordentligt, behövdes inte patchats efter det var klart. Givet att de var simplare män ändå, fin kvalitet från en svunnen tid. War walker... ah...

Stunts?

http://www.bestoldgames.net/eng/old-games/stunts.php

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

fett! många minnen som kommer upp

Visa signatur

Fractal Design Define R5 , I7 4790K@4800mhz ,Corsair vengeance 2400Mhz@2600 CL 11 16GB ,Cooler master V850 , Fury X ,MSI Z97 Gaming 9 AC , Samsung 840 Evo 500GB +1tb hdd , Corsair H100i.
Asus vn247h

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mange75:

Du menar väl.......Idag är det bara pengar , pengar , pengar!!!
Aktieägarna av diverse spel företag kräver pengar.
Pengar , lägg detta ord på minnet!!! Så nästa gång du köper ett nytt spel som är halvfärdigt vet du varför.

Nä, jag menar det jag skrev.

Visa signatur

Dator: i7 4960x | 32GB RAM | Asus Rampage IV Formula | GTX 1080
OS: Slackware 64-bit current + multilib

Laptop: HP Elitebook 6930p | 8GB RAM | 211GB SSD RAID 0 | 256MB AMD Radeon HD 3450/3470 | Intel Duo T9900 @ 3.06GHz
OS: Slackware 64-bit 14.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mange75:

Du menar väl.......Idag är det bara pengar , pengar , pengar!!!
Aktieägarna av diverse spel företag kräver pengar.
Pengar , lägg detta ord på minnet!!! Så nästa gång du köper ett nytt spel som är halvfärdigt vet du varför.

Välkommen till 80 talet, Inget nytt, inget som har ändrat sig. Snarare har det blivit bättre idag än vad det var vid 80 talet vid den första riktigt stora kraschen för spelbranchen iomed atari.

Idag har du ett BETYDLIGT större indie scene än vad du hade förr med shareware.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXpander_:

Idag är det mest bara grafik, grafik, grafik. Förr i tiden var det känsla och hjärta.

Så är det även nuförtiden, men kanske inte i stortitlar som har vinstmaximering som huvudsyfte.

Själv är jag ganska less på retronostalgi, det har söndertjatats i oändlighet i många år nu. Ja, jag har nostalgiska minnen från 80-talet, men när jag grävt fram spelen har jag insett att jag helt enkelt bara hade väldigt mycket lägre krav då.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Gurgel, varför föddes man inte på 80 talet.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Equilibrium:

Gurgel, varför föddes man inte på 80 talet.

Det var nåt med blommor och bin.

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av backfeed:

Ja, jag har nostalgiska minnen från 80-talet, men när jag grävt fram spelen har jag insett att jag helt enkelt bara hade väldigt mycket lägre krav då.

Håller helt och hållet med dig. Usch, att sitta med sin gamla C64 idag. Vilka jobbiga spel den hade. Det enda som höll en längre tid för mig var nog Sid Meier's Pirates! 8-bitars Nintendo var bra men man kunde ju inte spara, så ville man spela igenom ett spel så fick man ju nöta i timmar.

Dagens spel är helt otroliga om man jämför med vad man spelade då. Gäller bara att undvika skitspelen men ingen tvingar ju någon att spela "press X to pay respects"-spelen.

Ska nog spela Monkey Island 3 igen tror jag. Blev sugen på det nu. Får väl fuska med walkthrough som vanligt...

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Medlem
Skrivet av CynXen:

Kan det vara Streetrod eller StreetRod II du tänker på tro?

Skickades från m.sweclockers.com

Där har vi det! Ah, tider!

Stunts hade jag glömt bort! men var inte det jag tänkte på

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

Kollade nyss! Riktigt roligt att se en dokumentär av det man själv håller på med!
Samlat i hop med min bror i ca: 13 år och det är fortfarande riktigt roligt!

Rekommenderar denna film starkt om ni inte sett den!

Visa signatur

Morderkort: Gigabyte Z790 Gaming X AX - Processor: Intel Core i7 13700K 3.4GHz - Grafikkort: ASUS TUF GeForce RTX 4090 24GB Gaming - Interminne: Corsair 32GB (2x16) DDR5 6000MHz Vengeance - SSD: WD Black SN850X 1TB Gen 4 & Seagate FireCuda 510 SSD 2TB - Processorkylning: Arctic Liquid Freezer II 360 - Datorlåda: Lian Li PC-O11 Dynamic Svart - Nätaggregat: ASUS TUF Gaming 1000W Gold - Tillbehör: Mus: Logitech G Pro Wireless, G502 Wireless, Tangentbord: Logitech G915 TKL Lightspeed Tactile, Headset: SteelSeries Arctis Pro Wireless, Skärmar: LG 42" C2, Dell S2417DG 24" 1440p

Permalänk
Medlem

Jätterolig film, superkul! Men de (de/ni som gjort den) skulle ringt mig, filmen hade mått bra av att de dubbla kamerorna matchats färgmässigt och lite sådant, typ ta bort banding med t.ex. genarts sapphire time etc etc.

Kul projekt iaf och underhållande som sagt.

Visa signatur

För länge sedan hade jag tydligen: Mac Book Pro 13" & Athlon 64 X2 4200+, Asus A8N32-SLI Deluxe, Corsair 3GB TwinX DDR 400, 2x Raid 0 Seagate Barracuda 160GB:s SATA, GeCube Radeon x1900xt , Nec ND-3500, Audigy2 Platinum, Cooler Master ATC-201 m.m.

Permalänk
Medlem

Det första TV-spelet vi hade tror jag var redan på 70-talet, något med en ratt som man kunde spela "tennis" på plus något annat som jag inte minns. Det andra TV-spelet var av märket Luxor, något som egentligen var amerikanskt från början och kallades Luxor Video Entertainment System. Det hade någon sorts kassett man tryckte in i en slot så man kunde köpa fler spel än de som var inbyggda från början. Misstänker det också kan ha varit på 70-talet. Det var denna maskin men mer Luxor-logga på:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Fairchild_Channel_F

Lyckades googla fram flygspelet jag och min bror brukade spela:
http://www.mobygames.com/game/channel-f/videocart-4-spitfire

Sedan när jag börjat gymnasiet kom Commodore 64 och vi köpte en sådan och spelade på den men rolgast var att programmera i BASIC. Sista året på 4-årig teknisk kom jag i kontakt med PC, en fantastisk maskin med hela 20 MB stor hårddisk som rymde oändligt mycket. Men min första PC köpte jag först 1994, 7 år senare. Den kostade 25000 kr, en 486DX2 på 50 MHz och hela 320 MB hårddisk...

Permalänk
Medlem

Var inte Retrospelmässan alldeles nyligen? Eller är det två gånger per år?

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

jag har nostalgiska minnen från 80-talet, men när jag grävt fram spelen har jag insett att jag helt enkelt bara hade väldigt mycket lägre krav då.

Ja så är det tyvärr. En del halvgamla spel som t.ex. LucasArts äventyrsspel fungerar även idag då de bygger mycket på storyn som fortfarande är hållbar. Men många andra typer av spel faller idag med grafiken trots att man försökt inbilla sig att den inte har någon betydelse. De är kul i typ 2 minuter så bättre att låta bli och låta de fina minnen leva kvar.

Jag tror för övrigt denna PC-50, eller någon klon av den var min första spelkonsoll.
https://www.youtube.com/watch?v=bdmCJdhl2tM

Visa signatur

[ Kunde ej ladda signaturen, var god försök senare. ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av chipw00t:

Ska nog spela Monkey Island 3 igen tror jag. Blev sugen på det nu. Får väl fuska med walkthrough som vanligt...

Jag blev också sugen på The Curse of Monkey Island igen! Steam har ju uppfräshade versioner av ettan och tvåan, undra om de gör en HD-variant även av trean så man får njuta av lite högre upplösning..? Riktigt kul med ett spel som är fullt av humor och bara handlar om att klura utan tidspress, point-and-click är ju inte så vanligt längre

Permalänk
Medlem

Åh jösses. Minns mycket väl käbblet på skolgården under sena 80 talet, om vad som va bäst och snyggast. Ett beteende som fortfarande finns kvar hos den nya generationen. Kommer aldrig försvinna troligtvis.

Visa signatur

Jag förstår, men vad menar du?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tommy:

Jag blev också sugen på The Curse of Monkey Island igen! Steam har ju uppfräshade versioner av ettan och tvåan, undra om de gör en HD-variant även av trean så man får njuta av lite högre upplösning..? Riktigt kul med ett spel som är fullt av humor och bara handlar om att klura utan tidspress, point-and-click är ju inte så vanligt längre

Trean ser ju fortfarande rätt bra ut. Visst, HD-refresh vore ju inte helt fel. Spelade väldigt mycket Monkey Island 1 och 2 på min gamla 286:a. Det var tider det. Smygsnusa och spela DOS spel.

Väldigt snälla spel är det med mycket humor. Svåra att klura ut i och med att dom är helt vansinniga men det är ju en del av charmen.

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Medlem
Skrivet av iaken:

Åh jösses. Minns mycket väl käbblet på skolgården under sena 80 talet, om vad som va bäst och snyggast. Ett beteende som fortfarande finns kvar hos den nya generationen. Kommer aldrig försvinna troligtvis.

Säker på att det var slutet av 80talet? Vad fanns det då att jämföra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SueCia:

Säker på att det var slutet av 80talet? Vad fanns det då att jämföra?

Arkadmaskiner, NES, Master system, A500, C64 bland andra. Fanns gott om maskiner att jämföra mellan. Nytt som gammalt.

Visa signatur

Jag förstår, men vad menar du?

Permalänk
Medlem

Ska bli kul att kolla på!

Samtidigt känns det konstigt när man pratar om datorspel och historia i samma mening, morsan vet knappt vad datorspel är, mormor vet knappt vad en dator är. Fick själv lägga vantarna på en kompis dator vi typ 10. På jobbet anses det fortfarande fjantigt/barnsligt med dator/tv-spel. Så det är fortfarande på väg in och inte historia ännu anser jag.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av SueCia:

Säker på att det var slutet av 80talet? Vad fanns det då att jämföra?

Denna artikel från Svenska Hemdator Nytt som släpptes 1989 kan kanske ge lite exempel på de konsol och dator-"krig" som fanns då:
http://friggagatan.se/arkiv/1989_04/#44/z

Det är ju ganska kul att läsa...