Permalänk
Medlem

Vilken mini pc?

Tjena, Letar efter en mini pc som ska kopplas till tvn i vardagsrummet men vet inte vilken som är bäst, Den ska användas som film och surf dator.

Har kollat på:

Raspberry pi Men de finns inte windows till dom.

Acer revo m1-601 Har inte läst något om den.

Intel compute stick Men den ska tydligen ha problem med wifi och blåtand.

Intel nuc Den är väl lite för dyr.

MSI Cubi Mini-PC Har inte läst något om den heller.

Har ni några förslag?

Visa signatur

Grafikkort: RTX 3080 TI RAM: Corsair vengeance 16GB 3200Mhz
Nätagg: Corsair RM750 Moderkort: Asus prime Z370-A
SSD: Intel 660P 1TB CPU: Intel 8700k

Permalänk
Medlem

Denna kör jag med. 1TB+256GB SSD och 6GB ram. Funkar prima för allt jag testat med.

https://www.netonnet.se/art/dator/stationardator/minidator/as...

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robbha:

Tjena, Letar efter en mini pc som ska kopplas till tvn i vardagsrummet men vet inte vilken som är bäst, Den ska användas som film och surf dator.

Har kollat på:

Raspberry pi Men de finns inte windows till dom.

Acer revo m1-601 Har inte läst något om den.

Intel compute stick Men den ska tydligen ha problem med wifi och blåtand.

Intel nuc Den är väl lite för dyr.

MSI Cubi Mini-PC Har inte läst något om den heller.

Har ni några förslag?

Om du vill och vågar finns väldigt intressanta passivt kylda barebones på aliaxpress med broadwell. De är stora som Mac Minis. De verkar lida var lite höga temperaturer, iaf den med 28W tdp, men en sådan liten billig usb-fläkt skulle nog göra susen. Jag är själv väldigt intresserad av att byta ut min Mac Mini mot en sådan!

Länk;
Mini PCn, den finns med allt från celereon till 5257U.
USB-fläkt

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Medlem

NUC eller Brix eller bygg nåt själv:
http://www.sweclockers.com/forum/102-htpc-och-mediaspelare

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Jag lägger min röst på minix x8-h plus om nu inte Windows är ett måste.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweex:

Om du vill och vågar finns väldigt intressanta passivt kylda barebones på aliaxpress med broadwell. De är stora som Mac Minis. De verkar lida var lite höga temperaturer, iaf den med 28W tdp, men en sådan liten billig usb-fläkt skulle nog göra susen. Jag är själv väldigt intresserad av att byta ut min Mac Mini mot en sådan!

Länk;
Mini PCn, den finns med allt från celereon till 5257U.
USB-fläkt

Intressant liten billig sak, jämfört med Intel Nuc.
https://m.youtube.com/watch?v=0dkL62oMHdI

Visa signatur

Intel NUC8i5BEH - Iris Plus 655, i5 8259U 2,3GHz
MSI GE620DX-291NE - GT 555M, i5 2410M 2,3GHz
iPad Mini 4 & Macbook early 2011

Permalänk
Medlem
Skrivet av aaaaa:

Intressant liten billig sak, jämfört med Intel Nuc.
https://m.youtube.com/watch?v=0dkL62oMHdI

Definitivt. Många säljare erbjuder sig att sätta i ram och ssd och således göra den komplett. Priset för det brukar vara sisådär 350-400 usd beroende på konfiguration vilket är riktigt bra pris. Sen är väl ifs frågan vad det är för ssd de sätter i.. :/

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Medlem

Såg att minidatorn ECS Liva låg på utförsäljning hos CDON. Läs lite recensioner och se om den räcker för dina behov, 899 spänn tycker i alla fall jag är en rätt bra deal för en så när som på operativsystemet komplett x86-dator. Edit: du behöver en tillräckligt kraftig telefonladdare också för matningen.

Funderar faktiskt på att plocka upp en själv, mest bara för att den är billig, och har en utmärkt formfaktor för att bygga in i något

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Skrivet av Robbha:

Tjena, Letar efter en mini pc som ska kopplas till tvn i vardagsrummet men vet inte vilken som är bäst, Den ska användas som film och surf dator.

Har kollat på:

Raspberry pi Men de finns inte windows till dom.

Acer revo m1-601 Har inte läst något om den.

Intel compute stick Men den ska tydligen ha problem med wifi och blåtand.

Intel nuc Den är väl lite för dyr.

MSI Cubi Mini-PC Har inte läst något om den heller.

Har ni några förslag?

Skaffa en rbp 2 b och installera kodi (xmbc), sen kan du streama filmer, youtube osv från mobilen. Där har du ett system för 400kr som klarar av 1080p@30fps.;-)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Cpu: Intel i5 4690k @ 4.3gHz (Hyper 212 EVO) Gpu: MSI GeForce GTX 1070 8GB Gaming X Moderkort: MSI H97 Pc mate Minne: Adata 8Gb 1600MHz SSD: OCZ Arc 100 240Gb Chassi: Antec Gx500 Nätagg: Fractal Design Integra M 550W 80+ Bronze

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Såg att minidatorn ECS Liva låg på utförsäljning hos CDON. Läs lite recensioner och se om den räcker för dina behov, 899 spänn tycker i alla fall jag är en rätt bra deal för en så när som på operativsystemet komplett x86-dator. Edit: du behöver en tillräckligt kraftig telefonladdare också för matningen.

Funderar faktiskt på att plocka upp en själv, mest bara för att den är billig, och har en utmärkt formfaktor för att bygga in i något

Tjena!

Tack för tipset, verkligen, jag passade på och hoppas jag hann "snyta" en innan de tog slut, hade rabattkoder på ca 300 hos dem så det här blev perfekt för min sovrumstv som jag kör kodi på, intressant, och om det inte funkar bra nog så är det en dator jag ändå kan ge i present till ett av mina syskon som saknar dator

Ifall någon är intresserad kan jag rapportera åter på hur den funkar rent allmänt

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robbha:

Raspberry pi Men de finns inte windows till dom.

http://ms-iot.github.io/content/en-US/Downloads.htm

Permalänk
Medlem
Skrivet av godspeed:

Tjena!

Tack för tipset, verkligen, jag passade på och hoppas jag hann "snyta" en innan de tog slut, hade rabattkoder på ca 300 hos dem så det här blev perfekt för min sovrumstv som jag kör kodi på, intressant, och om det inte funkar bra nog så är det en dator jag ändå kan ge i present till ett av mina syskon som saknar dator

Ifall någon är intresserad kan jag rapportera åter på hur den funkar rent allmänt

Funderade nog lite för länge. Aja, lika bra att inte ha en till jäkla mojäng som tar plats eller nåt.

Finns inte ens kvar på Prisjakt nu, så det är nog ingen större idé att skriva några rapporter

Fast det där är inte riktigt Windows som man tänker sig Windows. Triviala saker som grafiskt gränssnitt saknas, osv

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

233,1$ den 11e november för i5 med Iris 6100.
799kr för Samsung Evo 850 250gb.
Riktig sugen är man
Väntar på ett annat paket som är framme nästa vecka, kostar 226$, och bad de att skriva varuvärde 20$ för att slippa betala så mycket moms, får se hur det går med den först.

http://www.aliexpress.com/item/Mini-PC-Windows-10-Fanless-Bar...

https://www.alina.se/Produkt.aspx?r=qs&T2=MZ-75E250B%2FEU

Visa signatur

Intel NUC8i5BEH - Iris Plus 655, i5 8259U 2,3GHz
MSI GE620DX-291NE - GT 555M, i5 2410M 2,3GHz
iPad Mini 4 & Macbook early 2011