Going nuts, konstigt ljud från fläkt, Cooler Master Nepton 240M

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Kalmar
Registrerad
Jun 2015

Going nuts, konstigt ljud från fläkt, Cooler Master Nepton 240M

Om jag googlar detta får jag fram en rad personer med samma problem. Deras lösningar löser inget samt logiken är helt off.

Antingen den ena eller den andra eller båda fläktar som ska ge luft till radiatorn (har bara två som suger luft) ger ifrån sig ett starkt knäppande ljud. Vissa säger att det är pumpen, men om jag lägger fingret lätt på fläktens baksida slutar ljudet, om jag stannar fläktarna helt försvinner ljudet helt. Trasig fläkt tänkte jag såklart, köpte två nya likadana. Ljudet försvann! Tills nu några timmar senare, nu är det tillbaka, lite mildare men fortfarande där hela tiden. Hur skulle det kunna vara kylarens fel? Fläkten slutar ju låta om jag stannar den eller lägger fingret på den, förstår inte.

Cooler Master Cosmos II - Intel i7 5960X - Cooler Master Nepton 240M - Msi X99 Gaming 9 AC - 2 st Msi Geforce GTX 980 Gaming SLi - BenQ XL2730Z 2560x1440 144hz Freesync - Steelseries Sensie Raw Rubberized - Cooler Master CM Storm QuickFire TK MX Red - Cooler Master CM Storm Swift-RX Extra Large

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2013

@m4yk: Vad köpte du för nya fläktar då? Vet att billigare modeller med sleeve bearing(?) helst inte ska monteras horisontellt då fläkten inte är gjord för det. Då kan bl.a. irriterande ljud som du nämnt uppstå. Hade precis samma ljud som du från 2 st yate loon som satt i taket på chassit, löstes genom 2 nya med fluid dynamic bearing istället.

CPU: I7 4790k @99999.2Ghz (Custom water), Motherboard: Asus Z97-A, RAM: 8GB Vengeance 1600MHz LP (OC 2400), GPU: Asus STRIX 970 (dött), Chassi: Enthoo pro black version, CPU kylare: Nh-D15, SSD: Samsung EVO 250GB, HDD: WD blue 1TB, OS: Windows 10 Pro, Skärm: Crossover 2795QHD @96 Hz

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Kalmar
Registrerad
Jun 2015

@ProHitZ: Kan faktiskt hända att det var de som var problemet. Jag vände på den så de sög in luft uppifrån istället för att skjuta ut luft uppåt. Ljudet försvann. Tråkiga är nu bra att jag trycker ner varm luft in i burken som redan är varm...

Cooler Master Cosmos II - Intel i7 5960X - Cooler Master Nepton 240M - Msi X99 Gaming 9 AC - 2 st Msi Geforce GTX 980 Gaming SLi - BenQ XL2730Z 2560x1440 144hz Freesync - Steelseries Sensie Raw Rubberized - Cooler Master CM Storm QuickFire TK MX Red - Cooler Master CM Storm Swift-RX Extra Large

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
\\Localhost
Registrerad
Mar 2006

Njae trycker ner varmluft är nog att överdriva.

Tippar att det är kallare utanför chassit än i det...

Sätt bara fläken i hålet bak som utblås så borde det ha mindre betydelse.

Tempskillnaden på luften från golvet och den en halvmeter upp är max 1°c eller nått om äns det.

Asus Z97-A, I7 4790K @4.7Ghz, 16Gb ram, 2x GIGABYTE GTX 970 WindForce 3X OC @ 1500Mhz/7010Mhz.