Ny SSD med dåliga hastigheter. Hur hittar jag felet?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
08
Registrerad
Mar 2010

Ny SSD med dåliga hastigheter. Hur hittar jag felet?

Jag har en Intel ssdsc2cw240a3. Jag gjorde lite tester i CrystalDiskMark och jag får 381MB/s Read och 244MB/s Write. Vart ska jag börja?
Behöver jag drivrutiner? Ändra något i Bios? Nya kablar? Annan SATA-port på moderkortet? SSDn ska väl klara väl över 500MB/s?

Mitt moderkort är Asus Rampage IV Formula.

Min dator är okej...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Söderköping
Registrerad
Jun 2014

Låter som du satt ssd'n i en sata II (3 gb/s) port. Ser efter en snabb googling ut som att du har 4 st sata II portar och 2 st sata III, flytta ssd'n till en sata III port så borde det lösa sig.

CD-enheter och vanliga hårddiskar kan du med fördel köra i sata II portarna.

Stationär: Intel Core i5 750 @ 4 GHz | PowerColor 290x | Corsair HX850 Gold | Samsung 840 Evo 240GB | Crossover 2795 QHD @ 105 hz |
Laptop: Apple MacBook Pro late 2011

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
08
Registrerad
Mar 2010
Skrivet av Karl.J.Norberg:

Låter som du satt ssd'n i en sata II (3 gb/s) port. Ser efter en snabb googling ut som att du har 4 st sata II portar och 2 st sata III, flytta ssd'n till en sata III port så borde det lösa sig.

CD-enheter och vanliga hårddiskar kan du med fördel köra i sata II portarna.

Jag såg det också men jag blir förvirrad för jag har 4st röda portar. I vilket fall som helst såg jag att den redan satt i en röd port. Vilket program är bäst att kolla speed med?

Min dator är okej...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Söderköping
Registrerad
Jun 2014
Skrivet av M4D4SS:

Jag såg det också men jag blir förvirrad för jag har 4st röda portar. I vilket fall som helst såg jag att den redan satt i en röd port. Vilket program är bäst att kolla speed med?

http://i.imgur.com/VonIO1p.jpg

Det där såg lite konstigt ut, du kan inte få läshastighet på 522 mb/s om disken skulle suttit i en sata II port, den klarar bara upp till 300 mb/s. Så din ssd sitter nog redan i en sata III port. Du skulle kunna prova att köra en ATTO benchmark också.

Stationär: Intel Core i5 750 @ 4 GHz | PowerColor 290x | Corsair HX850 Gold | Samsung 840 Evo 240GB | Crossover 2795 QHD @ 105 hz |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jun 2007

Du ska ha 2 st. röda SATA 6Gb/s-portar som är kopplade direkt till X79-styrkretsen, samt två till röda 6 GB/s-portar som är kopplade till en ASMedia-styrkrets. Du får troligtvis bäst prestanda genom att koppla SSDn till X79, kolla upp i manualen vilka portar som är vad.

Sen är Intel 520 en Sandforce-enhet, där prestandan varierar kraftigt beroende på hur mycket datan kan komprimeras. CrystalDiskMark kör som standard med slumpmässig data som är svår att komprimera, så Intel 520 presterar då dåligt. Du kan ställa in CrystalDiskMark på att bara skriva 0:or istället, så bör du få bättre resultat. Testet med slumpmässig data är dock mer realistiskt eftersom mycket data redan är komprimerad, och därför svår för SSDn att komprimera ytterligare.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Söderköping
Registrerad
Jun 2014

Se också till att du sätter ssdn i sata III port 1-2 och inte någon av dom som heter e3 och e4. Port e3-e4 använder någon ASMedia controller som tydligen lämnar en hel del i övrigt att önska...

Edit: var för långsam... se inlägg ovan

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
08
Registrerad
Mar 2010

Jag tror jag valt rätt port för nu när jag valde 0:or får jag 533 read och 502 write. Kan det stämma då?

Märkte dock att min bios var från 2013. Borde jag uppdatera? Kan det ha en påverkan?

Min dator är okej...