Hur gör eran arbetsplats med gamla servrar?

Permalänk
Medlem

Hur gör eran arbetsplats med gamla servrar?

Vi har bytt ut en massa gamla grejjer och har en trave servrar över som antingen ska på skroten eller skänkas/säljas.
Hur har ni gjort med gamla servrar, är det ens värt hanteringen/arbetstiden för att skänka bort grejjorna och folk får komma och hämta?

Vi har 20-30 hp g3,g4,g5 servrar och 4-5 SAN och ett gäng switchar från samma årsmodell.

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Medlem
Skrivet av PierreB:

Vi har bytt ut en massa gamla grejjer och har en trave servrar över som antingen ska på skroten eller skänkas/säljas.
Hur har ni gjort med gamla servrar, är det ens värt hanteringen/arbetstiden för att skänka bort grejjorna och folk får komma och hämta?

Vi har 20-30 hp g3,g4,g5 servrar och 4-5 SAN och ett gäng switchar från samma årsmodell.

dessa servrar brukar vara perfekta filservrar för mindre föreningar så de kan vara värda en del pengar beroende på hur specsen ser ut

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Jag understryker att tiggeri och försäljning inte hör hemma i forumet!

Citat:

§9 Marknadsföring och annonsering
Privatpersoner ska använda Marknad för all slags handel.

/DavidtheDoom, - Moderator

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Kolla om det går att få några kronor från tex Inrego. Dock så känns G2 och G3 lite väl gammalt. Hade nog slängt om ingen i personalen är intresserad.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag skänkte diskarna (dom var iaf hanterliga) från våra SAN / servrar - marknaden på swec var kanon för det ändamålet.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

En borrmaskin genom diskarna och plattorna. Ska de återanvändas så
https://technet.microsoft.com/sv-se/sysinternals/bb897443
för att radera allt.
Resten går i elektronikåtervinningen.
Knappast lönt att annonsera/sälja.

Permalänk
Medlem

@lassep1l1s: Det är lite den känslan jag har också. För mycket arbetstid går till spillo för att det ska vara värt besväret.

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Medlem

Man sätter det hemma

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@PierreB: Svårt att tro företaget tjänar något på det.
Finns elektronikåtervinningsföretag som betalar pengar för fungerande elektronik dock.
Finns även företag som säljer beg utrustning.

Om det är G5:or med schyssta LGA771 dubbla Xeons så kan dessa nog säljas för ett par hundra kr styck. Dock knappast något som kan vara lönsamt för företaget.

Och slutligen, finns kanske någon i företaget som kan tänka sig ta grejerna och sälja privat och lägga tid på det. Inte helt ovanligt att det plockas av någon på företaget, säljes det som går, skänkes det som inte går att sälja. Och det absolut sista går i återvinningen.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danne:

Man sätter det hemma

Tveksamt låter som fan och har sämre prestanda än en laptop.det är 5-8 år gamla grejjer. Enda som jag kan tänka mig vara intressant är San för att ha nåt att leka med annars funkar en raspberry pi lika bra.

Men fick ett bra tips i pm om föreningar som kan vara intresserade så ska kontakta dom (om nu chefen går med på det).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk

Företaget jag arbetade tidigare på ansåg det vara resursslöseri att skrota servrar och annan hårdvara som fortfarande fungerar.
Vi skänkte våra servrar/datorer/skärmar till förskolor/skolor där dessa kan leva vidare i några år till.
Bland annat kom utrustningen vi skänkte till användning på förskolor där man visar föräldrarna bildspel vid entrén vad barnen har pysslat med i veckan.

Det blev en win-win för alla.
Företaget skänkte bort IT utrustning. Skolorna kom och hämtade och vi slapp betala hämtning/skrotning av IT-utrustning.
Sen är det klart att vi även skrotade saker då dessa ansågs vara för dåligt för att ens skänka bort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PierreB:

Tveksamt låter som fan och har sämre prestanda än en laptop.det är 5-8 år gamla grejjer. Enda som jag kan tänka mig vara intressant är San för att ha nåt att leka med annars funkar en raspberry pi lika bra.

Men fick ett bra tips i pm om föreningar som kan vara intresserade så ska kontakta dom (om nu chefen går med på det).

Skickades från m.sweclockers.com

Utrustningen må vara gammal men du har inte samma driftsäkerhet i en laptop
För att inte tala om redundansen. Det är en av sakerna jag själv strävar efter, Därav rackprylar hemma.
Alla har vi olika krav

Permalänk
Medlem

Det är för gamla prylar för det skall vara intressant att köra med som privatperson.
De låter något fruktansvärt och strömförbrukningen är enorm.

Inte förrän HP Gen7-8 och motsvarade hos andra leverantörer som grejerna började bli tysta nog att köra hemma och dra rimlig mängd ström.

Men för föreningar, skolor etc skulle dessa antagligen kunna tjänstgöra par år till utan problem.

Permalänk
Medlem

Har varit på en firma som lägger allt för bortskänkning (inom företaget, sen skroten med det som var kvar efter en vecka). Inga hårddiskar där det funnits viktig data så klart.
Även stolar, skärmar och skrivbord.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Redtooth:

Det är för gamla prylar för det skall vara intressant att köra med som privatperson.
De låter något fruktansvärt och strömförbrukningen är enorm.

Inte förrän HP Gen7-8 och motsvarade hos andra leverantörer som grejerna började bli tysta nog att köra hemma och dra rimlig mängd ström.

Men för föreningar, skolor etc skulle dessa antagligen kunna tjänstgöra par år till utan problem.

Alla bor inte i lägenhet, strömfrågan är ju en annan sak.
En dl380 g5 beräknas av apc snitta 474 Watt vilket blir 4152.24 kWh vid 24/7 drift.
Motsv g7 beräknas till 494 Watt vilket blir 4327.44 kWh vid 24/7 drift.
g8 däremot går ner till 325 Watt

Permalänk
Medlem

Nu har inte hårdvara varit aktuellt men vår modell är att antingen ställs det på plats X så är det bara gå att hämta det som är av intresse. Alternativt så säljs varan för en liten summa och pengarna går sedan oavkortat till välgörenhet.

Permalänk
Medlem

Mina Dell R610 ligger på runt 200W stycket. Inte så farligt om man jämför med en "vanlig" burk med likvärdig prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aluser:

Alla bor inte i lägenhet, strömfrågan är ju en annan sak.
En dl380 g5 beräknas av apc snitta 474 Watt vilket blir 4152.24 kWh vid 24/7 drift.
Motsv g7 beräknas till 494 Watt vilket blir 4327.44 kWh vid 24/7 drift.
g8 däremot går ner till 325 Watt

Vad är det med spydigheten? Jag upplyste bara om att prylarna låter.
Boendeform kan väl kvitta, bara för du bor i hus vill du kanske inte höra prylarna från garaget in i vardagsrummet.

Sedan är APC beräkningar gjorda på max last.
Generation 1-4 håller galen ljudnivå, det är som mindre jetplan.

Mina tidigare DL380 G5or låg i snitt på ca 300watt med "Balanced Power and Performance Mode"
Mina två nuvarande DL360 G7 ligger mellan 90-96watt med "Minimum Power Usage"

Permalänk
Medlem

Intressant att se att man verkar göra sig omaket att wipe:a diskarna - för jag antar att ni inte bara drar iväg dem intakta?

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micke O:

Intressant att se att man verkar göra sig omaket att wipe:a diskarna - för jag antar att ni inte bara drar iväg dem intakta?

Diskarna hos oss förstörs alltid, server som säljs/skänks/skrotas alltid utan diskar.
Vaggor brukar man plocka av, alltid bra och ha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Redtooth:

Vad är det med spydigheten? Jag upplyste bara om att prylarna låter.
Boendeform kan väl kvitta, bara för du bor i hus vill du kanske inte höra prylarna från garaget in i vardagsrummet.

Sedan är APC beräkningar gjorda på max last.
Generation 1-4 håller galen ljudnivå, det är som mindre jetplan.

Mina tidigare DL380 G5or låg i snitt på ca 300watt med "Balanced Power and Performance Mode"
Mina två nuvarande DL360 G7 ligger mellan 90-96watt med "Minimum Power Usage"

Om prylarna hörs från garaget in i vardagsrummet så bör man se över sin isolering

Permalänk
Medlem

Diskar destrueras eller läggs på hyllan, hårdvara skänks till anställda vid behov eller till skolor. Väldigt lite som vi bekostar destruering på

Visa signatur

{|XSX|PS3|PS4|}

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danne:

Om prylarna hörs från garaget in i vardagsrummet så bör man se över sin isolering

Permalänk

Som de flesta varit inne på, denna hårdvara inbringar inga eller otroligt lite pengar. G5'or går att köra lite lättare virtualisering på, för den på kontoret som vill ha nåt att labb:a på kanske. Eller hemma. Men annars; tveksamt. Bättre bestyckade G6or (med aktivt carepack) och framåt lär det nog vara för någon form av produktionsverksamhet.

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Delarium.:

Som de flesta varit inne på, denna hårdvara inbringar inga eller otroligt lite pengar. G5'or går att köra lite lättare virtualisering på, för den på kontoret som vill ha nåt att labb:a på kanske. Eller hemma. Men annars; tveksamt. Bättre bestyckade G6or (med aktivt carepack) och framåt lär det nog vara för någon form av produktionsverksamhet.

Det är min erfarenhet också. Nu pratar vi så lite att det inte ens täcker frakt + tiden det tar att emballera grejerna... Destruktion av diskar är inte våldsamt dyrt per enhet, speciellt inte när man kommer upp i kvantiteter som gör att man får gratis frakt Det tar ju ändå en hel del tid att rigga så att det går att skriva över diskar på ett säkert sätt (sen är jag inte ens säker på hur man skulle bära sig åt på vissa typer av disksystem).

Rekommenderar skruvdragare för demontering av vaggor mm för att undvika skavsår i händerna och träningsvärk i underarmarna

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem

Du kan kontakta mig för mer info om återtagit av utrustning. Vi köper sakerna och dom tas om hand enligt brachstandard. Orkar inte dra allt via forumstext men är du intresserad så dra ett pm så får du mer info.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

Oftast till högskolor eller yrkeshögskola av det som blir över av vad anställde inte vill ta med sig hem. T.ex så skänkte vi 30st Cisco 3550 switchar till en högskola, det blir enklare eftersom man skall reklamera och skicka in t.ex vilka mac-addresser som skrotas och kan användas igen, sådant tar bara onödig tid.

Permalänk
Medlem

På företaget jag jobbar på så skänker vi iväg servrar efter rensning och om någon skulle vara i behov av en server så får man ta den. Om det nu är så att en server är helt körd så brukar vi plocka ut de delar som fungerar och om nu ingen skulle vilja ha dessa delar så skrotas det.

Visa signatur

Projekt: QB / Skadi

Permalänk
Medlem

Skulle postat tidigare men har haft mycket att göra, Stort tack till PierreB!

Lite saker instoppade på jobbet, måste ordna skenor vid möjlighet

Har även lite av sakerna hemma för nätverkslabb där också

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Danne:

inte samma driftsäkerhet i en laptop
För att inte tala om redundansen. Det är en av sakerna jag själv strävar efter, Därav rackprylar hemma.
Alla har vi olika krav

Ja, redundans hemmavid är det inte många som vill ha.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

///M4