Microns GDDR5X är alternativ till HBM för nästa generation Geforce och Radeon

Permalänk
Melding Plague

Microns GDDR5X är alternativ till HBM för nästa generation Geforce och Radeon

Framtiden inom grafikminne stavas HBM, men tekniken är dyr att implementera. Därför väntas AMD och Nvidia parallellt satsa på GDDR5X, som dubblerar bandbredden gentemot GDDR5.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Låter lovande.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Bara hoppas på att detta håller kostnaderna nere jämfört mot HBM. Annars ingen poäng alls i detta.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem

Så något som ska vara billigt är istället dyrt och krångligt och erbjuder endast en dubblering av redam passé prestanda i jämförelse med HBM? Njä... Det här låter inget vidare. Då ser jag hellre att det forskas på hur HBM kan göras kostnadseffektivare.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Ska bli intressant att se när Nvidia och AMD kommer lansera sina nästa generationers grafikkort. Vissa här verkar tro att det kommer ske redan Q1 2016, men det verkar otroligt optimistiskt då 14nm/16nm och HBM2 måste bli klart först.

Nu när denna nyheten hävdar att GDDR5X kommer finnas tillgängligt först i andra halvan av 2016 så späder det endast på min uppfattning att det kan bli en hel del väntan innan dagens generation grafikkort byts ut.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Så initialt en effektiv klocka på 5-6GHz för minnet. Visst om de kommer upp i 8GHz och kan hålla 64-bit prefetch.

Dock känns detta som resursineffektivt. Mer material att producera flera chip som kapslas in än 4-8st högdensitets chip + en substrata.
Dessutom något av en teknologisk återvändsgränd. Vad förväntar de sig åstadkomma? Gå ner i spänningar och kunna öka frekvenserna ytterligare? Börjar närma oss gräsen för vad vanlig elektronik klarar av när vi snackar 8GHz. Dags att gå över till högfrekvenselektronik och då börjar vi prata betydligt högre "lägsta frekvenser" än några fjuttiga 8GHz.

Nej, kul att det kommer ett alternativ till HBM(2) i nästa och kanske nästkommande generation. Ser dock inte detta som en väl investering mer än att försöka undvika sitta med flera obrukbara "gamla" GDDR -fabs.

Hoppas jag har fel! Ser dock framemot att se hur stor påverkan detta gör på effekt och effektiv prestanda.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Förmodligen är GDDR5X inte för flagships, HBM gör ju så att man kan ha mindre kort och högre prestanda.

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem

Är minnesbandbredden så mycket av en flaskhals för grafikkort utanför det absoluta toppskiktet?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@Kilroy: De har lyckats överklocka minnet på Fury X från löjligt högbandbredd till högre. Typ 1000MHz till 1100MHz eller 1250MHz eller vad det var utan prestandaskillnad.

Har svårt att tänka mig att just överföringen är bristen i systemet. Man kommer komma längre med effektivare tolkning av datan genom kompresssionsalgoritmer och dylikt än att öka bandbredden med 10-20%.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Då ser jag hellre att det forskas på hur HBM kan göras kostnadseffektivare.

Så du tror dom inte redan gör det? Det här är ju helt uppenbart en nödlösning tills HBM kommer ikapp i pris.

Visa signatur

Post-and-run foruming
GeForce GTX 1070 ;~; Intel 4790k ;~; ASUS Z97M-PLUS ;~; Cooler Master Hyper 212 EVO ;~; ADATA 16GB 1600MHz RAM ;~; 840 EVO 500GB + 1TB WD Blue + 4TB WD Green ;~; Seasonic Platinum 660w ;~; Fractal Design Define Mini ;~; G910 "Orion Spark" ;~; U2415 x2 ;~;

Permalänk
Medlem

De va som fan! , Detta är nog första gången jag sett Nibbles användas på riktigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheSlicker:

Så du tror dom inte redan gör det? Det här är ju helt uppenbart en nödlösning tills HBM kommer ikapp i pris.

Inte mycket till nödlösning om den är dyr och krånglig. Om det handlat om ett "enkelt handgrepp" för att piska upp farten på GDDR5" så hade det varit en sak, men nu verkar det ju bli dyrt och krångligt och ta lång tid, och då finns ju alltid "risken" att när det här hafsprojektet är i hamn så har redan HBM blivit mycket billigare. Det är pengar i sjön.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Så något som ska vara billigt är istället dyrt och krångligt och erbjuder endast en dubblering av redam passé prestanda i jämförelse med HBM? Njä... Det här låter inget vidare. Då ser jag hellre att det forskas på hur HBM kan göras kostnadseffektivare.

Det är HBM som är dyrt. Läs om texten igen.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Kilroy:

Är minnesbandbredden så mycket av en flaskhals för grafikkort utanför det absoluta toppskiktet?

Generellt sätt nej men om du kan dubbla den effektiva bandbredden över bussen kan du halvera antalet minnescontroller vilket betyder mindre kretsar och mindre ström. Värt att nämna är att Micron som ligger bakom DDR5X även presenterade minneskretsar på 8 Gb vilket är dubbelt upp mot dagens 4 Gb. Så med framtida GDDR5X och senaste generationen VRAM skulle man alltså kunna halvera antalet minneskapslar och antalet minnescontroller och ändå få ut samma minnesbandbredd och minnesmängd. Så det handlar inte bara om prestanda.

Med ökad bandbredd utan att öka frekvensen kan man också spara en del på minnescontroller för det är långt ifrån trivialt att pressa upp dem i 7-8 GHz.

Så den ökade bandbredden behöver inte nödvändigtvis användas för ökad prestanda utan i mellansegmentet man kan istället använda den för att spara pengar och ström.

Edit: kanske ska läggas till att även design av PCB blir mycket lättare om man bara har hälften så många minneskapslar att prata med. Det är helt galet många ledare som går mellan GPU och VRAM och de måste dessutom vara skärmade så de inte störs och alla ledare ska vara lika långa så det inte blir problem med latensen.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Tror att detta kan vara en helt okej väg framåt för kort utanför toppsegmentet - bandbredd blir ett mindre och mindre problem ju långsammare kärna man har så troligtvis blir HBM ändå overkill på billigare arkitekturer. Behåll HBM i prestandaklassen och byt ut nuvarande GDDR5 mot det här på övriga kretsar så är vi nog nöjda ett par år tills HBM är billigt nog att användas överallt.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oeloe2:

Det är HBM som är dyrt. Läs om texten igen.

Men fortfarande krångligt vad det verkar. Vi får väl se var det landar.

"dock krävs handpåläggning för att ge stöd för det förstnämnda. Därmed kommer standarden inte kunna introduceras med dagens generation grafikkretsar, utan blir sannolikt inte aktuell förrän nästa."

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Men fortfarande krångligt vad det verkar. Vi får väl se var det landar.

"dock krävs handpåläggning för att ge stöd för det förstnämnda. Därmed kommer standarden inte kunna introduceras med dagens generation grafikkretsar, utan blir sannolikt inte aktuell förrän nästa."

Jag tolkar som handpåläggning inte är särskilt krångligt. Ungefär som att bota sjuka folk med handpåläggning - problemet där är väl att det sällan funkar så du kanske har rätt xD *snurrar*

Permalänk
Medlem

Jag blir förvirrad av diagrammet. Eller förundrad kanske? Om man förstorar det och tittar på y-axlen, så är graderingen konstig enligt mig. Skillnaden i läng mellan värdena på y-axlen minskar dessto högre upp man kommer. Procentuellt kanske den minskar mellan varje steg, men det gör att det är svårt att uppskatta skillnaderna från de första till de sista. Eller är det något jag missar?

Skillnaden på längden mellan 14 till 16 och 2 till 4 är jättestor.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Ozzed:

Men fortfarande krångligt vad det verkar. Vi får väl se var det landar.

"dock krävs handpåläggning för att ge stöd för det förstnämnda. Därmed kommer standarden inte kunna introduceras med dagens generation grafikkretsar, utan blir sannolikt inte aktuell förrän nästa."

Ja handpoläggningen är att ta en befintlig minnesscontroller och lägga in stöd för 16 ords prefetch istället för 8. Det är ju ett minimalt ingrepp i sammanhanget. Det är inget extremt revolutionerande. LPDDR4 har till exempel också 16 ord prefetch.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Inaktiv

Känns som en rätt tveksam förbättring men bättre än inget kanske. Att HBM lär göra hemma i toppsegmentet en längre tid framöver känns samtidigt ganska uppenbart nu.

Frågan är när nya kort kommer bara, jag har själv tvivlat på mer eller mindre alla perioder det talas om innan. Skulle inte förvåna mig om 14/16nm blir aktuellt först 2017 istället för 2016. Får hoppas nuvarande kort håller tillräckligt länge bara.
14/16nm, runt 8GB HBM/2 är vad jag vill se i nästa kort jag lägger pengar på.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av oeloe2:

Jag tolkar som handpåläggning inte är särskilt krångligt. Ungefär som att bota sjuka folk med handpåläggning - problemet där är väl att det sällan funkar så du kanske har rätt xD *snurrar*

Skrivet av Zotamedu:

Ja handpoläggningen är att ta en befintlig minnesscontroller och lägga in stöd för 16 ords prefetch istället för 8. Det är ju ett minimalt ingrepp i sammanhanget. Det är inget extremt revolutionerande. LPDDR4 har till exempel också 16 ord prefetch.

Det är lite guld och gröna skogar över det hela. Men det faktum att det lanseras så sent svallrar ändå om att något jox är i görningen. Annars vore det ju mumma att bars kunna göra "handpåläggning" på befintliga kretsar och få dubbel bandbredd. Men ja vi får som sagt se hur det blir.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av kelthar:

Jag blir förvirrad av diagrammet. Eller förundrad kanske? Om man förstorar det och tittar på y-axlen, så är graderingen konstig enligt mig. Skillnaden i läng mellan värdena på y-axlen minskar dessto högre upp man kommer. Procentuellt kanske den minskar mellan varje steg, men det gör att det är svårt att uppskatta skillnaderna från de första till de sista. Eller är det något jag missar?

Skillnaden på längden mellan 14 till 16 och 2 till 4 är jättestor.

Det är en logaritmisk skala vilket är väldigt praktiskt om man ska visa data som skiljer sig väldigt mycket i storlek i samma diagram. Hade du haft en vanlig linjär skala hade linjerna för DDR2, DDR3 och LPDDR4 varit en enda gröt nere i hörnet. Lite jobbigare att läsa om man inte är van men väldigt praktiskt ibland.

Här är ett typexempel på när logaritmisk skala är praktiskt.

Dd står för drag coefficient som lite grovt är ett mått på hur mycket luftmotstånd. Re är Reynoldstal som är ett dimensionslöst tal som används flitigt inom fluiddynamik. Mer info finns på Wikipedia. Som du ser så kan Re variera extremt mycket. Från 100 längst till vänster upp till 10 miljoner till höger. En linjär skala skulle antingen bli extremt lång. Eller så skulle första delen ner till platån bara vara ett vertikalt streck vilket hade gjort diagrammet oanvändbart i praktiken.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Ozzed:

Det är lite guld och gröna skogar över det hela. Men det faktum att det lanseras så sent svallrar ändå om att något jox är i görningen. Annars vore det ju mumma att bars kunna göra "handpåläggning" på befintliga kretsar och få dubbel bandbredd. Men ja vi får som sagt se hur det blir.

Det blir inte dubbla bandbredden i första generationen utan Micron räknar med 10-12 Mbps mot dagens 7-8. Dubblingen till 16 är ett mer långsiktigt mål och om de når dit beror ju helt på hur utvecklingen med HBM och HMC går. Hur som helst är det ett minimalt ingrepp då i princip allt är samma som tidigare GDDR5.

Det är inget mystiskt eller magiskt med det hela.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Avstängd

Må det heta vad det vill...(HBDR5X) funkar det bra och stabilt samt är tillräckligt snabbt så är detta ett utomordentligt sätt att minimera kostnaderna för de som vill köpa billigare kort.

Ser bra ut enligt mitt tycke bara de får ut skiten så man kan maxa alla spel i 2k-4k utan ett till kort...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det är lite guld och gröna skogar över det hela. Men det faktum att det lanseras så sent svallrar ändå om att något jox är i görningen. Annars vore det ju mumma att bars kunna göra "handpåläggning" på befintliga kretsar och få dubbel bandbredd. Men ja vi får som sagt se hur det blir.

Ursäkta men vad är det exakt du klagar över? Ser inte alls någon problematisk konspiration här.

Varför skulle de göra en rebrand nu på kort som ändå inte direkt behöver högre minnesbandbredd? För att göra det effektivt så hade de ju ändå säkert vart tvungna att designa om korten. Är väl inte alls konstkonstigt att de in för det nästa generation och där måste de väl ändå sitta fint å vänta på att 14nm/16nm är moget nog. Eller brukar man alltid refresha existerande plattformar så fort en ny standard finns tillgänglig? Man brukar ju i princip alltid vänta till nästa generations produkter.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Generellt sätt nej men om du kan dubbla den effektiva bandbredden över bussen kan du halvera antalet minnescontroller vilket betyder mindre kretsar och mindre ström. Värt att nämna är att Micron som ligger bakom DDR5X även presenterade minneskretsar på 8 Gb vilket är dubbelt upp mot dagens 4 Gb. Så med framtida GDDR5X och senaste generationen VRAM skulle man alltså kunna halvera antalet minneskapslar och antalet minnescontroller och ändå få ut samma minnesbandbredd och minnesmängd. Så det handlar inte bara om prestanda.

Med ökad bandbredd utan att öka frekvensen kan man också spara en del på minnescontroller för det är långt ifrån trivialt att pressa upp dem i 7-8 GHz.

Så den ökade bandbredden behöver inte nödvändigtvis användas för ökad prestanda utan i mellansegmentet man kan istället använda den för att spara pengar och ström.

Edit: kanske ska läggas till att även design av PCB blir mycket lättare om man bara har hälften så många minneskapslar att prata med. Det är helt galet många ledare som går mellan GPU och VRAM och de måste dessutom vara skärmade så de inte störs och alla ledare ska vara lika långa så det inte blir problem med latensen.

Helt sant, jag tänkte inte alls på det!
Dessutom kan man väl göra minnesbussen smalare men med bibehållen bandbredd vilket sparar in en hel del det också.

Permalänk

512 bitars buss och 8GB GDDR5X minne i 10GHz... det låter mumma det.

Permalänk
Medlem

Lansera störst och högst först och sedan lägre.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Det blir inte dubbla bandbredden i första generationen utan Micron räknar med 10-12 Mbps mot dagens 7-8. Dubblingen till 16 är ett mer långsiktigt mål och om de når dit beror ju helt på hur utvecklingen med HBM och HMC går. Hur som helst är det ett minimalt ingrepp då i princip allt är samma som tidigare GDDR5.

Det är inget mystiskt eller magiskt med det hela.

Varför har detta inte varit upp på tapeten förrän nu? Hade varit mycket värt redan under 2013-2015.
Konstigt att släppa "upptäcka" en alternativ teknik med så bra resultat precis samtidigt som HBM börjart dyka upp.

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk

Oavsett HBM eller GDRR5 är det viktigaste strömförbrukningen på lägre segment, inte bandbredden.

Även om jag personligen är mer sugen på ett kort med HBM. Nästa gen verkar inte vara så intressant. Men få veta hur mycket prestanda, dom kommer pressa ut är intressant i alla fall.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar