Permalänk

Hjälp med en Kod!

Hej Sweclockers alla användare!

Det är så att jag sitter med en skoluppgift som jag faktiskt behöver lite hjälp med. Jag har hela koden färdig och skoluppgiften är färdig som sådan, problemet är bara att i efter "Förstorat så ska formatet vara stora bokstäver men vet inte vart jag ska sätta in (ToUpper). Finns det någon vänlig själv som vet hur jag ska skriva in detta kommando?

Koden som jag har skriver ser ut så här:

while (true) { Console.Write("Skriv in något (Utropstecken avbryter): "); string inmatat = Console.ReadLine(); Console.Write($"Förstorat: {inmatat }\n"); if (inmatat == "!") { break; } } Console.WriteLine("Hej då! "); Console.ReadKey();

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusmania:

Hej Sweclockers alla användare!

Det är så att jag sitter med en skoluppgift som jag faktiskt behöver lite hjälp med. Jag har hela koden färdig och skoluppgiften är färdig som sådan, problemet är bara att i efter "Förstorat så ska formatet vara stora bokstäver men vet inte vart jag ska sätta in (ToUpper). Finns det någon vänlig själv som vet hur jag ska skriva in detta kommando?

Koden som jag har skriver ser ut så här:

while (true)
{
Console.Write("Skriv in något (Utropstecken avbryter): ");
string inmatat = Console.ReadLine();
string upper = inmatat.ToUpper();

Console.Write($"Förstorat: {upper }\n");

if (inmatat == "!")
{
break;
}

}
Console.WriteLine("Hej då! ");
Console.ReadKey();

Så kanske? Nu hör det till att jag inte programmerar, men har ytterst (pytte-)lite kunskap inom det, så jag gjorde en snabb sökning för att först se vilket språk du programmerar i, och sedan en sökning på funktionen ToUpper.

Se koden som är citerad, har lagt till "string upper = inmatat.ToUpper();" på raden efter du fixat strängen "inmatat", vilket bör skapa en ny string med namnet "upper" som innehåller samma som strängen "inmatat", fast i upper case. Sedan bytte jag vad den skriver ut (Console.Write) till att den skulle skriva ut strängen upper istället för inmatat.

Kan detta funka?

Kan även vara så att jag är helt ute och cyklar. I såna fall ber jag om ursäkt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusmania:

Hej Sweclockers alla användare!

Det är så att jag sitter med en skoluppgift som jag faktiskt behöver lite hjälp med. Jag har hela koden färdig och skoluppgiften är färdig som sådan, problemet är bara att i efter "Förstorat så ska formatet vara stora bokstäver men vet inte vart jag ska sätta in (ToUpper). Finns det någon vänlig själv som vet hur jag ska skriva in detta kommando?

Koden som jag har skriver ser ut så här:

while (true)
{
Console.Write("Skriv in något (Utropstecken avbryter): ");
string inmatat = Console.ReadLine();

Console.Write($"Förstorat: {inmatat }\n");

if (inmatat == "!")
{
break;
}

}
Console.WriteLine("Hej då! ");
Console.ReadKey();

Byt till : Console.WriteLine("Förstorat: {0}\n",inmatat);
Alternativ: Console.WriteLine("Förstorat: {0}\n",inmatat.ToUpper());

Visa signatur

2600k @ STOCK <|> GTX 970 Omega!<|> Nån samsung 500gb ssd <|> 16 GB Kingston Hyper X <|> BenQ XL2420t
"Det finns inget skrot, bara gamla delar som kan användas på nya sätt" - Mulle Meck

Permalänk
Medlem
Skrivet av elklazor:

Byt till : Console.WriteLine("Förstorat: {0}\n",inmatat);
Alternativ: Console.WriteLine("Förstorat: {0}\n",inmatat.ToUpper());

Vad mycket enklare det blev när någon som faktiskt kan detta skrev.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tuxxie:

Vad mycket enklare det blev när någon som faktiskt kan detta skrev.

Ja, ibland kan det vara så

Visa signatur

2600k @ STOCK <|> GTX 970 Omega!<|> Nån samsung 500gb ssd <|> 16 GB Kingston Hyper X <|> BenQ XL2420t
"Det finns inget skrot, bara gamla delar som kan användas på nya sätt" - Mulle Meck

Permalänk

Tack för Hjälp!

Jag löste det med hjälp av "Console.Write($"Förstorat: {inmatat.ToUpper()}\n");".

Tack som fan för hjälpen!

Mvh,

Marcus.