Vad för program använder ni?

Permalänk

Vad för program använder ni?

Hej!

Vad för program använder i för att göra designen? Photoshop eller Illustrator kanske?

Vad för program använder ni när ni kodar hemsidor? Html, CSS, PHP, Java, C# etc.

Jag vet vad html, css, php gör, java med tror jag. Men vad exakt gör kodspråket C#?

Använder ni WAMP när ni kodar och kör localhost?

Visa signatur

Big Bang Theory
Howard Wolowitz

Permalänk
Medlem

os gnu/linux
3d maya and blender
game engine unreal och blender game engine
2d gimp and krita
för java programing kör jag eclipse

Visa signatur

min kanal heter lär dig blender
https://www.youtube.com/channel/UCAtF52Txk_4x-gJGmPm-mmw
ok den handlar om blender och hårdvara och sånt

Permalänk

@lxaralex:

Är det inte bra att programmera i windows eller? Eller är Linux bättre?

Visa signatur

Big Bang Theory
Howard Wolowitz

Permalänk
Medlem

För att koda html, php osv kör jag notepad++

Visa signatur

Den ända kampen man förlorar är den man ger upp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MonsterG:

@lxaralex:

Är det inte bra att programmera i windows eller? Eller är Linux bättre?

Smaken är som baken.
Kör det som du känner dig bekant i.
De som är duktiga och vet exakt vad de gör klarar sig i terminal men vill man köra trial and error så förespråkar jag en grafisk miljö.

Visa signatur

Den ända kampen man förlorar är den man ger upp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MonsterG:

Hej!

Vad för program använder i för att göra designen? Photoshop eller Illustrator kanske?

Vad för program använder ni när ni kodar hemsidor? Html, CSS, PHP, Java, C# etc.

Jag vet vad html, css, php gör, java med tror jag. Men vad exakt gör kodspråket C#?

Använder ni WAMP när ni kodar och kör localhost?

Jag fixar designen direkt genom HTML och CSS. Det program jag använder, är EditPlus. Jag har försökt att byta till andra textredigerings-program, men typ inget liknande program har stöd för SFTP redan från grunden, vilket EditPlus stödjer.

Jag kör XAMPP när jag programmerar lokalt. Om jag ska fixa till småfel, så ändrar jag direkt genom servern.

Jag måste ställa samma fråga till dig också, MonsterG Berätta gärna hur du kör.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk

@Airikr:

Tack för svaret

Jag har inte kodat så mycket det senaste, då jag haft fullt upp med jobbet.

Men jag kodade det mesta i Notepad++, vilket är ett bra program tycker jag. Men kanske finns något bättre för html, css, php.

Visa signatur

Big Bang Theory
Howard Wolowitz

Permalänk
Medlem

C# är Microsofts svar till Java och är snarlikt.

Beror på OS really, men Sublime Text > det mesta.

Visa signatur

Define Meshify T GC - Gigabyte Z370 Ultra Gaming - i7-8700k@Stock (CM 212 Evo) - Gainward 1070 PE - 16GB DDR4 300MHz - High Seirra (MacOS)

Define R4 - MSI Pro Carbon x370 - Ryzen 1800x@Stock (CM 212 Evo) - MSI PE 660Ti - 16 GB DDR4 3000MHz - Unraid (NAS / Application server)

MacBook Pro 2019, MacBook Pro 2013 Late, IPad Pro 2017 10.5.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Avstängd

Gillar att se direkt om jag gör nåt fel och slippa sitta i timmar och leta fel.
Så när jag gör större applikationer:
Adobe dreamweaver, då med delad skärm och mest tid läggs absolut i kod-delen , men skönt om man behöver göra tables och liknande att ha en gui del också!

Annars när jag bara kodar lite enkel php till mindre saker så kör jag oftast i Linux terminalen och använder nano då det är så himla simpelt om det bara är småsaker man ska ändra

Annars kör jag Visual studio när jag programmerar C#

Visa signatur

[Intel core i7 5960X 3.0ghz] - [ ASUS X99-DELUXE] - [ 48 GB CORSAIR DDR4 DOMINATOR]- [Asus GTX 980TI SLI] - [Corsair AX1200I] - [Kingston Hyperx Predator 240GB]

Permalänk
Medlem

Designen så brukar jag utgå ifrån lite inspiration från andra sidor. Awwwards är riktigt bra då det är en typ av tävlingssida där folk publicerar webbsidor och så röstar man helt enkelt på de bidrag som finns.

Oftast Notepad++ för HTML, CSS, PHP men försöker gå över till Brackets (gratis Opensource från Adobe), fungerar riktigt bra, finns inbyggd förhandsgranskning live, d.v.s. så att man kan se det grafiskt i webbläsaren medans man kodar, även när man highlightar kod så visas det i webbläsaren. Men eftersom Notepad++ är något snäppet snabbare i att öppna så det är prio 1 fortfarande.
Kan även tillägga att om man sysslar med design i Photoshop så kan man ladda in PSD-filen i Brackets och få lite hjälp i kodningen(hintar) för att lättare flytta över design till "The real deal". Har provat det och verkar fungera bra. Finns även möjlighet att lägga till flera plugins/tillägg i programmet vilket är en bonus.

C# kodar jag i Visual Studio Community 2015.

Kod/filerna sparar jag i en virtuell maskin som kör Debian med webbserver(LAMP) genom Oracle Virtualbox.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify C Mini | CPU: AMD Ryzen 5 3600 | Kylare: Be Quiet! Dark Rock Pro 4 | Graffe: ASUS 1070 8GB ROG STRIX DC3 | PSU: Corsair RM750X V2 | RAM: Corsair Vengence 32GB 3200 MHz | MOBO: MSI B450M MORTAR MAX
CS:GO-Maps (App) Sweclockers (App)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svampen:

Smaken är som baken.
Kör det som du känner dig bekant i.
De som är duktiga och vet exakt vad de gör klarar sig i terminal men vill man köra trial and error så förespråkar jag en grafisk miljö.

Nu var det längesedan man var tvungen att köra terminal i Linux, det finns utmärkta grafiska miljöer för Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoWin:

Nu var det längesedan man var tvungen att köra terminal i Linux, det finns utmärkta grafiska miljöer för Linux.

Vet jag väl.
Skrev inget om varken linux eller windows =D
Skrev bara att de som är duktiga och vet vad de gör klarar sig med terminal men att jag förderar en grafisk miljö.

Visa signatur

Den ända kampen man förlorar är den man ger upp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MonsterG:

Hej!

Vad för program använder i för att göra designen? Photoshop eller Illustrator kanske?

Vad för program använder ni när ni kodar hemsidor? Html, CSS, PHP, Java, C# etc.

Jag vet vad html, css, php gör, java med tror jag. Men vad exakt gör kodspråket C#?

Använder ni WAMP när ni kodar och kör localhost?

1. photoshop
2. notepad++, dock använde jag mig av dreamweaver när jag började lära mig att koda
4. sällan. lägger bara upp koden på xampp när jag inte kan hitta felet i min kod (då den visar absolut alla fel). men hade jag varit lite seriösare så hade jag nog gjort det. dock handlar mina sidor mer om databaserna jag har och inte programmeringen så är skitdrygt att göra dagliga kopior av databasen

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk

@davvarn:

Tack så mycket för ett bra svar.

Ska köra på Notepad++ nu men även testa på Brackets och se om jag gillar det. Verkar som ett bra program, med de funktioner du beskrev det har/kan få.

Visa signatur

Big Bang Theory
Howard Wolowitz

Permalänk
Medlem
Skrivet av MonsterG:

@davvarn:

Tack så mycket för ett bra svar.

Ska köra på Notepad++ nu men även testa på Brackets och se om jag gillar det. Verkar som ett bra program, med de funktioner du beskrev det har/kan få.

Var så lite!
Kan även tipsa om ett tillägg till Brackets som heter Synapse, ifall du ska köra filerna i WAMP eller en webbserver virtuellt. Det tillägget lägger till en FTP/SFTP-klient i samma fönster, installerade det alldeles nyss och gör det den ska. Riktigt smidigt i mitt tycke.

Ser ut så här:

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify C Mini | CPU: AMD Ryzen 5 3600 | Kylare: Be Quiet! Dark Rock Pro 4 | Graffe: ASUS 1070 8GB ROG STRIX DC3 | PSU: Corsair RM750X V2 | RAM: Corsair Vengence 32GB 3200 MHz | MOBO: MSI B450M MORTAR MAX
CS:GO-Maps (App) Sweclockers (App)

Permalänk
Medlem

Vad för program använder i för att göra designen? Photoshop eller Illustrator kanske?
- Pixelmator om jag måste, inte ofta jag gör design saker

Vad för program använder ni när ni kodar hemsidor? Html, CSS, PHP, Java, C# etc.
- ett par iTerm fönster med vim som är uppkopplade med ssh till servern

Använder ni WAMP när ni kodar och kör localhost?
- Jobbar direkt mot servern, mest för jag inte orkar sätta upp en lokal PHP server

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Nano på webbservern genom Putty, Visual Studio för C#, testat mono i Linux men inget man fastna för.
Sublime Text för Windows i den mån jag kan (php, css, html, diverse sql-skript). Webbserver är apache genom WAMP, enkelt snabbt och sparar tid.

Har dualboot för Linux och Windows (windows för spel t.ex.).
Är varken grafiker eller estetiskt lagd så har "paint" på min dator.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar, hjälpte jag dig, gilla svaret!
Felkod40

Permalänk
Medlem

Jag använder Visual Studio för Cpp, samt mycket Android Studio just nu för Java.

Html, css, php kör jag direkt i Notepad eller textpad.

Design sköter jag med Photoshop.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[IT-Dept]
Ryzen 1700 OC - 32 - 1070

Permalänk
Medlem

Photoshop eller Illustrator samt Sublime Text 3.

Pysslar mest för skojs skull så det duger för mig.

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Medlem

För backendkodande kör jag Visual Studio. SQL Management Server för att jobba med databaser. Använder Sublime mest för frontend typ Javascript/HTML/CSS/Less. Notepadd++ använder jag tex om jag är inne på en server och kikar config-filer.

När jag behöver fixa med nåt grafiskt har jag försökt göra det i Gimp.

Visa signatur

Black belt lurker

Permalänk
Medlem

Använder mig utav Photoshop för det mesta. Brukar designa fram hur allt ska se ut först där och sparar ner variabler i ett textdokument för att veta exakt vilka färger som går till vad. Så när man skapar csskoden går det väldigt smidigt.

Ska börja ge mig in på LESS eller SASS framöver, verkar spännande. Är en liten rookie fortfarande. Python med Django jobbar jag med ATM, är riktigt kul.

För editeringsverktyg använder jag Sublime Text eller nano i Terminalen. Brukar mest köra OS X, men gillar starkt Linux, men dessvärre fungerar inte Photoshop så bra där än pga Adobe...

Permalänk

Använder mig av Illustrator och Photoshop för grafik sedan går det mesta i Visual Studio för själva utvecklingen och markupen (jobbar till största delen med .NET WebForms eller MVC och använder C# som språk i backenden), ibland drar jag på stort och öppnar Dreamweaver då den har vissa övertag när det gäller förhandsvyer och liknande. Jag tror dock inte man ska hänga upp sig allt för mycket på verktygen utan testa sig fram och hitta en verktygslåda som passar ens egna behov bäst.

Visa signatur

/Enthoo Primo/i7-4790K/Asus ROG Formula VII/ASUS GTX 1080 Founders Edition/32GB Corsair Dominator/Samsung EVO 500GB/Intel 910 800GB/4x4TB HDD (WD)/Asus ROG Swift PG345Q/