Corsair sjösätter Strafe RGB Silent – först i världen med Cherry MX Silent

Permalänk
Melding Plague

Corsair sjösätter Strafe RGB Silent – först i världen med Cherry MX Silent

Mekaniska brytare i all ära, ljudnivån kan driva såväl användaren som omgivningen till vansinne. Det här vill Cherry råda bot på med MX Silent, som gör entré i nya Corsair Strafe RGB Silent.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Känns inte bra när dom inte ens kan få fram en bild på det utan förlitar sig på en rendering.
Men visst, tysta tangentbord är ju trevlig.

Permalänk
Medlem

Gillar designen skarpt. Verkar inte alltför hög och det milt sluttande handlovsstödet verkar perfekt för mig
Texturerad WASD - bra. Men textur på mellanslagsknappen tror jag inte att jag gillar.
Och segel istället för "tramp stamp" - så ska det se ut.
Helt klart något att titta närmare på. Sedan hur mycket 30% lägre ljudnivå känns i verkligheten återstår att se. Jag har alltid haft ganska hårda nedslag, så skillnaden kanske inte blir såå stor. Värd att ta i beaktande vid nästa inköp är den i alla fall.

Visa signatur

Chassi: NZXT Phantom 530 / SSD: Intel 520 240GB / HDD: Seagate 7200RPM 2TB x2 / CPU: i5 2500K @ 4,7 Ghz / Kylning: Noctua NH-U12P push/pull / GPU: 2x MSI GTX 780 Twin Frozr SLI / PSU: Corsair AX850 / MB: ASUS P8P67 Deluxe / RAM: Corsair 2x8GB 2133 mhz / OS: W11, Ubuntu / Mus: Logitech G602 / TB: Logitech UltraX Premium / Ljud: Sennheiser HD 598, Skärm: ACER Predator XB271HUA.

Permalänk
Medlem

Hoppas tangenterna är tysta även i själva uppsläppet. Mx brytare är ju ganska enkla att få lite tystare i nedtrycket med hjälp av o-ringar. Men uppsläppet är svårare att råda bot på.

Visa signatur

There is always a price to pay for convenient

Permalänk
Medlem
Skrivet av smkr:

Hoppas tangenterna är tysta även i själva uppsläppet. Mx brytare är ju ganska enkla att få lite tystare i nedtrycket med hjälp av o-ringar. Men uppsläppet är svårare att råda bot på.

Går man in på corsairs hemsida och kollar lite filmer oå youtube verkar det vara just vid uppsläppet de arbetat med att göra brytarna tysta.
Synd att inte k70 rgb finns med silent än, det blir ett garanterat köp när den kommer.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Den finns testad redan och verkar definitivt intressant. Då skall man bara lyckas släppa spärren på tangentbordsbudgeten.

Permalänk
Medlem

Smaken är som baken
Jag sitter kvar med mitt Filco Ninja TKL <3

Permalänk
Medlem

Har inte kört annat än lågprofilstangentbord sedan en jäkla massa år tillbaka, just pga att andra låter för mycket. Och mekaniska tgb ska vi inte ens prata om ang den punkten.

Detta låter väl lovande, dock är det helt, galet, för dyrt och för mycket krimskrams som kostar pengar (ljus etc).

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk

Såååå, då väntar jag bara på ett tenkeyless tangentbord med svarta eller bruna RGB silent brytare... Undra när det kan tänkas komma..

Permalänk
Medlem

Kan tänka mig att det blir ett ett lätt köp att få igenom för alla sambos därute Du får ett snyggt tangentbord och partnern slipper öronproppar på kvällarna

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Hedersmedlem

Tidigare trodde jag att jag hade hittat det perfekta tangentbordet; Razer DeathStalker. Gaming-tangentbord med lågprofilstangenter och backlight. Det var trevligt att skriva och spela på, men sen upptäckte jag att det tjöt när backlighten var aktiverad. Reklamerade det och fick ett annat exemplar - det tjöt det också.

Hög tid att det kommer tangentbord med fokus på ljudnivå, inte en dag för sent.

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe

Permalänk
Avstängd

Bra att den är tyst. Mamma slår mig med toffla om jag knappar på nätterna.

Tråkigt att Corsair har exklusivitetsavtal så att bara dom får använda dom här nya brytarna i 6 månader.

1699 kr. För dyrt för ett tangentbord.

Permalänk
Medlem

Sikken tur att de inte valde att ha den fula loggan! Den nygamla är väl "OK", men jag föredrar den klassiska.

Man blir varm i hjärtat när man tänker på hela historien dock. Donsumentmakt! <3

Själva brytarna verkar intressanta.. Har undvikit mekaniska brytare förr eftersom de väsnas så jävligt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Tråkigt att dom gjort sig av med volumkontrollhjulet dock.

Visa signatur

W10 Pro N | i7 6700K @ 4.7 GHz | NH-D15 | GTX 980 Ti HOF | ASUS Z170 Pro Gaming | 16GB 3000Mhz CL15 | Samsung 850 EVO 500GB | 3x HDD ~8TB | Define S | EVGA 750W G2 | Logitech g502 | Corsair K70 Red | Beyerdynamic DT 770 Pro 250Ω | Sound Blaster Z | BenQ XL2430T 144Hz + GW2250HM 60Hz
» Youtube: https://www.youtube.com/c/Phreec

Permalänk
Medlem

Hur svårt kan det vara att dra med sladdar och uttag för hörlurarna?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

hrrp

Jag har haft deras RGB mus i 1 månad, märker inte ljussättningen ens i mörkret, man sitter ju inte och tittar på musar direkt eller gör man det?.

Permalänk
99:e percentilen

Tycker det är lustigt att nästan alla "Pro Gaming Chroma LED"-tangentbord är fullstora. De är jättemycket ivägen för musen vid FPS-spelande, särskilt på LAN där utrymmet är mycket begränsat. Den målgrupp de riktar sig till betalar inga räkningar och behöver väl i praktiken sällan numpaden, så varför är inte TKL vanligare på denna typ av tangentbord?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Hur svårt kan det vara att dra med sladdar och uttag för hörlurarna?

Därför att man självklart har en hörslursförstärkare Vem kör med inbyggda ljudkortet?

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Såååå, då väntar jag bara på ett tenkeyless tangentbord med svarta eller bruna RGB silent brytare... Undra när det kan tänkas komma..

Skrivet av Alling:

Tycker det är lustigt att nästan alla "Pro Gaming Chroma LED"-tangentbord är fullstora. De är jättemycket ivägen för musen vid FPS-spelande, särskilt på LAN där utrymmet är mycket begränsat. Den målgrupp de riktar sig till betalar inga räkningar och behöver väl i praktiken sällan numpaden, så varför är inte TKL vanligare på denna typ av tangentbord?

Har suktat efter Corsair K65 RGB som är TKL men de vägrar ju att släppa en med bruna brytare som jag föredrar. Men det verkar som att TKL inte går hem hos gemene man tyvärr...

Edit: Se där... Frågade corsair på twitter om detta för ett halvår sedan och så har det bara smugit fram: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=3380517 En beställning är gjord.

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Tycker det är lustigt att nästan alla "Pro Gaming Chroma LED"-tangentbord är fullstora. De är jättemycket ivägen för musen vid FPS-spelande, särskilt på LAN där utrymmet är mycket begränsat. Den målgrupp de riktar sig till betalar inga räkningar och behöver väl i praktiken sällan numpaden, så varför är inte TKL vanligare på denna typ av tangentbord?

Förutfattade meningar om att man inte kan köra FPS/RTS när man passerat 17...?
Med den prislappen så måste man nog nått räkningsbetalningsålder för att ens fundera på det! Själv kör jag CM Storm QuickFire TK med o-ringar som har en riktigt vettig lösning på att få både TK och piltangenter. Sällan man behöver bägge funktioner samtidigt ens när man passerat 17...

Visa signatur

Fractal Define R4 / MSI B550 MPG Gaming+ / Ryzen 5 5600G / 32 GB DDR4 @3600MHz / Crucial RealSSD C300 128 GB / MSI 6800 XT 16 GB@2560x1440 / CM Silent Pro M850W / Lurar: Roccat Elo Air / Mus: Roccat Kone / HTC Vive

Permalänk
Medlem
Skrivet av phreec:

Tråkigt att dom gjort sig av med volumkontrollhjulet dock.

Det har dom väl inte. Detta är ett strafe tangentbord..de har aldrig haft någon volymkontrollshjul. Du tänker på deras dyrare modeller antar jag k65,k70 och k90.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av MatsDahlgren:

Förutfattade meningar om att man inte kan köra FPS/RTS när man passerat 17...?

Absolut inte. Men det här med att allt måste vara "GAMING" och "CHROMA" och ha 16 miljarder färger på bakgrundsbelysningen är nog något som främst attraherar yngre kunder. Jag har ett QuickFire Rapid-I och klarar mig alldeles utmärkt med endast vit belysning; ser inget mervärde värt hundratals kronor i att kunna ändra färgen individuellt per tangent. Och TKL är en gudagåva – helt nödvändigt för att kunna spela CS utan att dunka musen i tangentbordet stup i kvarten.

Citat:

Med den prislappen så måste man nog nått räkningsbetalningsålder för att ens fundera på det!

Det finns föräldrar till allt. Tror fortfarande att det främst (inte uteslutande) är tonåringar som attraheras av "Chroma"-trenden.

Citat:

Själv kör jag CM Storm QuickFire TK med o-ringar som har en riktigt vettig lösning på att få både TK och piltangenter. Sällan man behöver bägge funktioner samtidigt ens när man passerat 17...

Det där är en synnerligen intressant lösning!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Skulle vara trevligt att veta hur tyst, skulle vara trevligt med ett mekaniskt här på jobbet men går inte när de är för högljudda och bara stör andra.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av car2ns:

Därför att man självklart har en hörslursförstärkare Vem kör med inbyggda ljudkortet?

Ser inte riktigt hur det har med saken att göra.
Just nu använder jag visserligen inbyggda kortet för jag har bytt till ITX och STX-kortet fick inte plats, men när jag väl får tummen ur och skaffar externt kort vill jag ändå minimera kabeldragningen framför skärmen.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Tycker det är lustigt att nästan alla "Pro Gaming Chroma LED"-tangentbord är fullstora. De är jättemycket ivägen för musen vid FPS-spelande, särskilt på LAN där utrymmet är mycket begränsat. Den målgrupp de riktar sig till betalar inga räkningar och behöver väl i praktiken sällan numpaden, så varför är inte TKL vanligare på denna typ av tangentbord?

Tala för dig själv. Det känns ju knappast som att en p12a går och köper ett tgb för 1700:-.

Blir att testa detta innan jag bestämmer mig för köp.

Permalänk
Medlem

gillar mx silent då mitt red låter som fan, men tänker inte betala överpriset på 1700kr för ett tangentbord.
det känns som du endast betalar för exklusiviteten och LEDs.

personligen kommer jag vänta 6 månader på att få ett utan allt bling bling och kanske till och med få en eller två macroknappar med för halva priset.

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk

Funderade precis på varför det inte finns tangentbord med numpad på vänster sida!? Hade ju blivit mycket effektivare då man slipper släppa musen... (Ja majoriteten ar högerhänta så..)

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Lotuws:

Tala för dig själv. Det känns ju knappast som att en p12a går och köper ett tgb för 1700:-.

Blir att testa detta innan jag bestämmer mig för köp.

Min uppfattning är att "Chroma"-tangentbord är mer eftertraktade i lite lägre åldrar (~12–18) än i högre (20+), där man generellt föredrar mer diskreta och mindre spejsade utföranden.

Det finns många föräldrar som ger sitt barn ett förvånansvärt dyrt tangentbord i julklapp/present och det är inte orimligt att ha möjlighet att lägga de pengarna själv om man är i övre tonåren.

Men visst, låt oss bortse från ålder. Jag är ändå övertygad om att de som köper ett tangentbord som är så mycket GAMING det kan bli har betydligt större nytta av mer plats för musen (särskilt på LAN) än en numpad.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

@StuntmanMike:
Där sa du nåt, jag håller med! Det hade ju vart kanon. (Även om jag får panik när escape inte är längst upp till vänster när man ska rage-quitta nåt spel... )

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Ser inte riktigt hur det har med saken att göra.
Just nu använder jag visserligen inbyggda kortet för jag har bytt till ITX och STX-kortet fick inte plats, men när jag väl får tummen ur och skaffar externt kort vill jag ändå minimera kabeldragningen framför skärmen.

Jag var inte helt seriös Därav ;)-smileyn. Men då¨är ju hörlursförstärkare alt ett externt ljudkort ännu mer en fördel då du inte behöver tänka på plats i chassit eller på moderkortet. Dessutom får man en trevlig och fin volym-knapp nära till hans utan att behöva hålla ner en knapp-kombo på tangentbordet!

Sen ser jag hellre att tangentbordet är ett tangentbord och inte en multimedia-hub, så onödigt utrymme som kunde användas för att göra tangentbordet längre/mindre

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB