Seriekoppla flera skärmar med Displayport, hur?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2012

Seriekoppla flera skärmar med Displayport, hur?

Går det, i sådana fall hur? Bara att jacka i?
Behöver skärmarna ha 2 DP? Dvs in och en pass through till nästa?

I mitt fall har jag ett ASUS GTX 670 DirectCU II, en LG 25UM65 (21:9 2560x1080) och en AOC LED E2470SWH (1920x1090). Lär ju inte vara optimala förutsättningarna, men man vet ju inte...

Trädvy Permalänk
Bildexpert
Thomas Ytterberg
Registrerad
Mar 2013

Ja. Det kräver att grafikkortet är kapabelt till MST (multi-stream) och överföringskapaciteten räcker för båda skärmarna.

Skärmarna behöver också en utgång för Displayport så att seriekopplingen fungerar. Det är däremot väldigt ovanligt att det finns inbyggt. Då behöver du en Displayport-hub:

Inte testat men detta är vad som googlades fram: https://www.komplett.se/product/805672/datorutrustning/grafik...

Läs mer i SweClockers guider till BildskärmarPixelklockanDVI & VGAHDMITV

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2012

Check på MST då men inte skärmarna.
Bra att veta att det finns DP-hubbar, har gått förbi mig totalt. Vill däremot inte ha fler kablar och prylar. Tanken är att få bort så mycket som möjligt. Förutom att det är roligt att leka med ny teknik såklart

PC World artikel från 2013. Verkar stödjas av korten ända sedan 600-serien
AMD and Nvidia have jumped on the DisplayPort bandwagon in a big way. You’ll find multistreaming DisplayPort connectors on all video cards based on AMD’s Radeon 7000 series and Radeon 8000 series GPUs (as well as on most cards based on its Radeon 6000 series chips), and on all video cards based on Nvidia’s GeForce 600 series and Quadro series processors.

Lirare som kopplar in 2st 1440p skärmar med daisy-chaining på DP 1.2...