Installera Windows på (halvfull) HDD

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Småland
Registrerad
Dec 2012

Installera Windows på (halvfull) HDD

Hejsan,

Ska upp till Öland imorgon och hjälpa en polare sätta ihop sin dator. Beställde allt förutom HDD, eftersom han har en sedan tidigare som fungerar, men kom nyss på att den förmodligen inte är formaterad och därmed antagligen har en gammal Windows-kopia och lite annat skräp på sig. Mina frågor är alltså:

1) Går det att installera nytt Windows på en hårddisk där en gammal W-kopia (förmodligen) redan ligger? (Alltså att det nya OS:et bara skriver över det gamla).

2) Går det att formatera en hårddisk från en dator även om det är den enda hårddisken som är inkopplad?

3) Kan jag formatera en hårddisk från en Mac?

Taack för svar!

Min dator är över två år gammal nu. Ni får gissa vad som finns i den. Puss.

En snäll länk om "estetisk" respektive "statisk" kortslutning.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Södertälje
Registrerad
Aug 2007

I windows installationen kan man formatera disken under avancerat. Men vill man inte det så installerar man bara en till på samma disk. Då kommer den gamla bytas namn på till windwos.old.
Sen för att ta bort den så använder du diskrensning och väjer att ta bort systemfiler. Då kan du bocka i gamla windows.

CPU: i7 3770k@4,50Ghz MB Z77X-D3H RAM: 16GB@2133mhz (10-12-11-27 2T)
GPU: 980Ti@1404,8 HDD: 4x AData SP900 128GB in 2st, 2x Raid-0 16K. 1x Crucial M500 480GB. PSU: FD-PSU-TS2B-800W. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Via to Z-2300 for VOIP. http://valid.x86.fr/nf1u3d http://www.techpowerup.com/gpuz/details.php?id=wa9bw

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Småland
Registrerad
Dec 2012
Skrivet av hACmAn:

I windows installationen kan man formatera disken under avancerat. Men vill man inte det så installerar man bara en till på samma disk. Då kommer den gamla bytas namn på till windwos.old.
Sen för att ta bort den så använder du diskrensning och väjer att ta bort systemfiler. Då kan du bocka i gamla windows.

Okej, tack för svar. Men det kommer alltså funka att sätta i en HDD med en gammal Windows-kopia på, och sedan helt enkelt installera ett nytt, fräscht Windows över det?

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av Rama:

Okej, tack för svar. Men det kommer alltså funka att sätta i en HDD med en gammal Windows-kopia på, och sedan helt enkelt installera ett nytt, fräscht Windows över det?

Det går att installera på en disk med ett gammalt os så länge det finns plats nog, typ 20 Gbyte eller mera ledigt men inte "installera över"

Phenom 2 960T (körs x6) med passivt Ninja på Asus Crosshair 4 Asus 4850 och en väldig massa masslagring.Passiv kyld Northq nätdel 450W Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, väldigt tyst, oftast passivt. Datorljud 2kanal: ljudkort/dsp Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop och mätmikrofon.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örnsköldsvik
Registrerad
Aug 2006

@Rama. Om du vill ta bort allt som finns på hårddisken och göra en ren windows installation så kan du kolla denna video som visar hur man tar bort dom gamla partitionerna och installerar windows https://www.youtube.com/watch?v=hZivYMA2qRA

Om du gör som videon visar så kommer windows installationen automatiskt formatera hela hårddisken och skapa partitioner för windows.

janee

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Småland
Registrerad
Dec 2012
Skrivet av mrqaffe:

Det går att installera på en disk med ett gammalt os så länge det finns plats nog, typ 20 Gbyte eller mera ledigt men inte "installera över"

Dåligt formulerat av mig, men i vilket fall så verkar det jag tänkt fungera. Tack så mycket för svar! Räddare i nöden är ni!