Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Jan 2005

Byta lampa i projektor - tips?

Jag har en Vivitek H1086-3D som jag aldrig använt då lampan var slutkörd när jag fick den.

Nu har jag köpt en ny lampa från Amazon.de som jag tänkte pilla in. Det är en naken lampa alltså, från OSRAM. Kostade 500kr inkl frakt istället för en ny lampa med hållare för 3 000kr i Sverige.

Är det något särskilt jag behöver tänka på när jag byter? Jag har aldrig gjort detta förut.

Jag har en guide som visar hur man öppnar projektorn och jag har förstått att man inte ska pilla på glaset på lampan så det blir fettfläckar. Något annat?

/hulle.

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2014
Skrivet av Hulle:

Jag har en Vivitek H1086-3D som jag aldrig använt då lampan var slutkörd när jag fick den.

Nu har jag köpt en ny lampa från Amazon.de som jag tänkte pilla in. Det är en naken lampa alltså, från OSRAM. Kostade 500kr inkl frakt istället för en ny lampa med hållare för 3 000kr i Sverige.

Är det något särskilt jag behöver tänka på när jag byter? Jag har aldrig gjort detta förut.

Jag har en guide som visar hur man öppnar projektorn och jag har förstått att man inte ska pilla på glaset på lampan så det blir fettfläckar. Något annat?

/hulle.

Ska inte vara några problem. Använd handskar i bästa fall

Inget fett på lampan. Dra ut elsladden och låt projektorn vila, då det kan finnas laddade kondringar.

Moderkort: MSI X79A-GD45 | Processor: Intel i7 3930K 4.6 GHz | CPU-kylare: H80i vattenkylning | Grafikkort: EVGA GTX 780 Ti Classified 3 GB SLI | RAM-Minnen: Corsair Vengeance 16 GB 4X4GB 1600 Mhz | SSD: Corsair GT 120 SSD | Nätagg: Fractal Design R3 Newton 1000W | Display: ASUS PG348Q + ASUS VG278HR 144 hz | Mus: SteelSeries RIVAL Headphones: Razer Tiamat 7.1 ASUS Strix DSP| Keyboard:Qpad Mekaniskt Cherry Red

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
\\Localhost
Registrerad
Mar 2006
Skrivet av EyeNEye:

Inget fett på lampan. Dra ut elsladden och låt projektorn vila, då det kan finnas laddade kondringar.

precis som föregående sa ta absolut aldrig direkt på lampan med fingrarna handskar är ett måste.

fettet från fingrarna kan göra att det blir spänningar i lampan och där med risk att den exploderar precis som det kan göra i bygglampor när de stått på ett litet tag med en lampa isatt med bara fingrarna.

Asus Z97-A, I7 4790K @4.7Ghz, 24Gb ram, 2x GIGABYTE GTX 970 WindForce 3X OC @ 1500Mhz/7010Mhz.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Jan 2005
Skrivet av EyeNEye:

Skrivet av Rouge of Darkness:

precis som föregående sa ta absolut aldrig direkt på lampan med fingrarna handskar är ett måste.

fettet från fingrarna kan göra att det blir spänningar i lampan och där med risk att den exploderar precis som det kan göra i bygglampor när de stått på ett litet tag med en lampa isatt med bara fingrarna.

Tack för tipsen!

Det gick hur smidigt som helst att byta lampan och allting verkar fungera bra!

Nu ska jag bara hitta ett vettigt användningsområde till projektorn också... Ungarna kan få spela spel med den kanske.

/hulle.

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."