Häng med när SweClockers testar Overwatch

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperT:

Hmm, kan inte sätta fingret på varför, men det ser inte ut som ett spel som kommer att vara kul att köra någon längre tid. Känns lite som en Micheal Bay version av TF2, massa effekter och explosioner, men inte så mycket intressant bakom ytan.
Men jag kan ju ha helt fel här, blir till att testa iallafall.

Spontant håller jag inte med, jag ser stor potential i spelet.. men som alltid - vi får se

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperT:

Hmm, kan inte sätta fingret på varför, men det ser inte ut som ett spel som kommer att vara kul att köra någon längre tid. Känns lite som en Micheal Bay version av TF2, massa effekter och explosioner, men inte så mycket intressant bakom ytan.
Men jag kan ju ha helt fel här, blir till att testa iallafall.

Gamesplay kändes lite trögflytande på något sätt. Eller kan det bara vara herovalen dom gjorde, men det kändes segt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av CreX:

Att HotS är ett skämt är inte mer än din subjektiva åsikt. Till skillnad från LoL är spelet extremt mycket snabbare, maps och objectives forcerar team fights genom hela matcherna.

Ja det kanske är bättre än lol/dota2 med tanke på alla stora toruneringar de har och hur många som streamar spelet.

Någon angående overwath jag undrar över är om det kommer va microtransactions eller om man köper det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Ja det kanske är bättre än lol/dota2 med tanke på alla stora toruneringar de har och hur många som streamar spelet.

Någon angående overwath jag undrar över är om det kommer va microtransactions eller om man köper det.

Samma här. Om alla hjältar är låsta med typ 5 st som gratis roterande eller om man får spela allt direkt.

Permalänk
Medlem

Jag har inte riktigt varit intresserad utav shooters dom senaste åren, spel som TF2, CS:GO har jag helt och hållet ignorerat. Det senaste fps-spelet jag spelade väldigt aktivt var CoD vanilla back in the day.

Satt och kikade lite på Lirik igår, spelet ser ju tämligen 'bra' ut det kan man ju inte förneka. Men det var inte fören jag kikade lite pre-made teamplay ifrån Itmejp/Incontrol/Summit/Sacriel som jag blev riktigt intresserad. Dem var relativt samspelta och hade en hög med väldigt intressanta matcher. Det var lite mer än de vanliga 'solo-carry-jagar-kills', dem hade specifika roller i laget.

Visa signatur

"Rock's longest, strangest trip, the Grateful Dead."

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperT:

Hmm, kan inte sätta fingret på varför, men det ser inte ut som ett spel som kommer att vara kul att köra någon längre tid. Känns lite som en Micheal Bay version av TF2, massa effekter och explosioner, men inte så mycket intressant bakom ytan.
Men jag kan ju ha helt fel här, blir till att testa iallafall.

Skrivet av Eldarion:

Spontant håller jag inte med, jag ser stor potential i spelet.. men som alltid - vi får se

Kan bar hålla med. Såg extremt "tråkigt" ut faktiskt för ett FPS spel och jag tycker inte det lät som dom som spelade var specielt inspirerade heller men vad vet jag. Igen fart, kampande och ja vapnen var oinspirerande rent ut sagt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CreX:

Hur faller det tekniskt? De skräddarsyr sina titlar att kunna spelas på den bredast möjliga hårdvara samt att de alltid har extremt enhetlig art direction. Jag skulle snarare säga att det är teknisk briljans att optimera spelen att köras på den bredden av hårdvara. Spel behöver inte köra CryEngine 3 för att vara tekniskt coola.

Det jag delvis syftar på är deras rent ut sagt urusla tråd hantering där dem släpper moderna titlar som endast kan utnyttja en eller två trådar trots att det uppenbarligen hade funnits stora vinster med stöd för fler, speciellt för dem med äldre hårdvara. SC2 t.ex. är ett utav spelen dem gjort som relativt lätt kan göras betydligt bättre trådat men ändå endast utnyttjar 2 trådar.

För att inte tala om WoW som har väldigt länge varit i behov utav en större motor revision. Man kan inte skylla på att det är äldre titlar då de fortfarande släpper nytt material till dem. Så länge det är modulärt designat, alltså bra programmerat, så bör det inte vara några större problem att uppdatera motorn. Hur sorgligt är det inte att ens nätverks uppkoppling och lagringsmedia påverkar ens rendering? (Källa på dem två sistnämnda är vad jag har hört från forumet, så ställer mig ej bakom dem med säkerhet. Kan leta upp var jag har hört det, men det tar en liten stund så skulle gärna undvika det.) Sedan så är det nästan alltid CPU bundet och även med moderna CPU's fastnar många i <30FPS även när man är inom spelets ramar för vad som är normalt.

Visserligen är det inga skräck exempel som DayZ men det är fortfarande tillräckligt illa för att på en teknisk nivå dra ner det från "topp kvalité" till acceptabelt som bäst.

Värt även att notera är att jag inte är helt uppdaterad när det kommer till Blizzard titlar så det kan mycket väl hända att dem löst vissa av sakerna jag klagat på.

Sedan är inte faktumet att det är lätt drivet en optimering; deras estetiska stil är inte krävande, det är allt. Gör jag ett spel som har väldigt simpel estetisk design betyder det inte att jag har gjort ett bra jobb på teknisk nivå bara för att det är lätt drivet. Snarare väldigt underligt att deras spel inte presterar avsevärt mycket bättre med tanke på hur lite deras estetiska stil kräver i jämförelse med andra titlar.

Läggar man även till att det är ett enormt stort företag så ser jag inga ursäkter för denna underprestation... Dem är experter på flera saker som t.ex. marknadsföring och psykologi, men dem är verkligen inte med i fronten utav teknisk utveckling utan gör saker på samma sätt som man gjorde för 10 år sedan...

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Håller med om att dem gör det för "alla", men håller inte med att det resulterar i "obesegrad kvalité". Det fallerar en hel del på teknisk nivå, en viktig aspekt om spel ska vara utav "obesegrad kvalité". Sedan tycker jag inte spelandet i sig är utav hög kvalité, men det är även otroligt subjektivt. Dem är däremot grymma på att tjäna pengar så på ett sätt är det ett mästerverk i form utav en kassako, vilket är deras mål.

HearthStone har dem till och med sagt är en simplifierad och mer allmän version utav Magic The Gathering, om jag inte missminner mig helt.

Magic kort släppt 2007
http://gatherer.wizards.com/Handlers/Image.ashx?multiverseid=134739&type=card
Hearthstone kort (släppt 2013?)
http://hydra-media.cursecdn.com/hearthstone.gamepedia.com/5/56/Big_Game_Hunter%2873%29.png
Finns många kort dem rent ut sagt har bara kopierat. Dem har gjort anpassningar däremot för att få in det i deras spel. T.ex. Big Game Hunter har bättre stats men sämre förmåga. Dem har även tagit bort Madness då den bröt mot en regel för hearthstone, du kan aldrig göra något under motståndarens tur.

Dold text

Kan lova dig att alla spelutvecklares mål är att tjäna pengar. Så sluta upp med att ens nämna sånt trams.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av person:

Kan lova dig att alla spelutvecklares mål är att tjäna pengar. Så sluta upp med att ens nämna sånt trams.

Skickades från m.sweclockers.com

Inte alla men dem flesta och alla stora, det håller jag däremot inte emot dem. Är snarare imponerad hur effektivt det är, nämnde det inte som en negativ sak utan som en kontrast till dem sakerna jag klagade på. Dem är verkligen sjukt duktiga på det, är inte sarkastisk här. Att tjäna pengar på någonting är en sjukt viktig förmåga, annars går det som för AMD.

Kom på i efterhand att det lätt skulle kunna misstolkas, och ber isf om ursäkt. Funderade på att redigera och förtydliga men eftersom ingen skrivit så struntade jag i det.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Ja det här har vi ju verkligen väntat på... Ett till Arena fps som inte riktigt klarar av att hålla måttet. Nu ska jag kanske inte säga för mycket men tycker det ser mycket och samma ut som mycket av nyare Arena titlar. Har väntat länge på ett nytt arena fps i klass med Q3, RA3 UT/UT2004. Ett lite senare eller nyare spel med samma känsla skulle kunna vara Painkiller. Var är farten i spelen, ser inga stora ytorna och dropsen mellan många nivåer/plan i mapsen är antingen få eller för låga.

Ser ju häftigt och flashigt ut men spelkänslan ser ut att bli lidande. Man ska inte känna sig begränsad eller instängd i ett Arena spel, det tycker jag mig känna här.

Visa signatur

[EVGA P55 FTW] [i5 750 @ 4.2GHZ] [HyperX @1680 16GB 9-9-9-24] [HD6970 Xfire 1010/1475] [AX1200] [Samsung 830 256GB] [Lian-Li A71FB] [XSPC RX480, Cooltek Maxistream 360, Laing D5, Dtek Fuzion V1, Maze4 + Maze5]
Projektlogg Prestanda HTPC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waste:

Ja det här har vi ju verkligen väntat på... Ett till Arena fps som inte riktigt klarar av att hålla måttet. Nu ska jag kanske inte säga för mycket men tycker det ser mycket och samma ut som mycket av nyare Arena titlar. Har väntat länge på ett nytt arena fps i klass med Q3, RA3 UT/UT2004. Ett lite senare eller nyare spel med samma känsla skulle kunna vara Painkiller. Var är farten i spelen, ser inga stora ytorna och dropsen mellan många nivåer/plan i mapsen är antingen få eller för låga.

Ser ju häftigt och flashigt ut men spelkänslan ser ut att bli lidande. Man ska inte känna sig begränsad eller instängd i ett Arena spel, det tycker jag mig känna här.

Kommer ju ett nytt UT snart, du kan alltid hoppas på det. Har testat det lite och det verkar bibehålla den gamla känslan, iofs så är jag inte en veteran spelare inom arena FPS genren så kan inte säga allt för mycket samt möjligt att jag är helt ute och cyklar.

Ett modernt arena fps spel jag gillade var Nexuiz, men det är helt dött idag.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Äntligen ett FPS spel.. e så trött på alla WOW o alla MOBA spel (gillar strategi spel med armeér, inte bara ha hand om en liten gubbe som man klickar 100000000 gånger med musen under en match..)

skönt att blizzard jobbar med något nytt som JAG kanske kan spela. tycker alla andra spel blizzard gjort e astråkiga. Dota, LOL, HON o alla de där p13 spel känns sååååå utnött.

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A

Permalänk
Medlem

Jag fastnade rätt så ordentligt i det, mycket karaktärer att välja mellan och testa sig fram. Sen svänger matcherna rätt ordentligt, men det är väl troligtvis en viss learning curve och hitta rätt setups. Speciellt med randoms.
Kan nog vara ett underhållande spel ifall man får ihop ett vettigt lag

Visa signatur

Wannabe gamer

Permalänk
Medlem

Tror det kan vara intressant. Verkar som dom försöker göra det till mer team-baserat spel, typ mer som ett action-RPG (dota) än ett standard FPS.

Tyckte dock det verkade väldigt rörigt med mycket störiga animationer men det blir kanske annorlunda när man spelar själv.

Permalänk
Medlem

@philipborg: Mm det håller jag med om. Problem med SC2 är ju att det kör DX9.

Visa signatur

CPU: AMD® Ryzen™ 7 1700 @ 4 GHz 1.35V
MB: msi® X370 GAMING PRO CARBON
GPU: XFX Radeon™ RX Vega⁵⁶
RAM: G.SKILL Trident Z 3200MHz CL14 16 GB
Chassi/PSU: Cooltek W2 / Corsair® AX860 80+ Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av CreX:

@philipborg: Mm det håller jag med om. Problem med SC2 är ju att det kör DX9.

Delvis men inte bara. Spel logiken, t.ex. enheters uträkningar, är fristående från DX. Där hade dem kunnat tråda det att skala extremt väl över flera trådar men har inte gjort det.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Har tappat förtroendet för Blizzard för längesen, D3 var en av de största flopparna i gaminghistorien, sen har jag varit ett stort fan av WoW men de har gjort spelet aldelles för casual. Tycker alltid Blizzard har haft svårt att lyssna på communityn och ta till sig av kritik. Så avstår nog från att testa Overwatch

Visa signatur

Progamer