Dator fryser/ ingen boot device hittades / startas om flera gånger

Permalänk
Medlem

Dator fryser/ ingen boot device hittades / startas om flera gånger

Hej, hoppas denna tråden ligger under rätt "topic"

För två dagar sedan när jag kom hem efter att varit ute märkte jag att datorn var helt fryst, ena skärmen var svart och mus/tangentbord utan ström, tänkte inte mer på det och restartade datorn men efter bara några minuter hände samma sak. Morgonen därpå tänkte jag att det nog var windows/hårddisken som var felet så jag drog en systemåterställning, mitt i systemåterställningen frös hela skiten och jag blev tvungen att starta om datorn mitt i. provade då att installera om windows 10 via skiva men den frös där med. Vid denna tidpunkt så startar datorn knappt. Varje gång jag startar den går fläktar på lågvarv mus/tangentbord går ej igång, datorn fortsätter med att restarta av sig själv tills den äntligen får ström nog att jag kommer in i bios, när jag är inne i bios känner inte datorn av några "boot devices" vilket gör att det inte går att starta. Har även upplevt att det fryser i bios och jag måste starta om datorn en gång till.
-Tacksam för hjälp, Simon

Permalänk
Skrivet av simonf98:

Hej, hoppas denna tråden ligger under rätt "topic"

För två dagar sedan när jag kom hem efter att varit ute märkte jag att datorn var helt fryst, ena skärmen var svart och mus/tangentbord utan ström, tänkte inte mer på det och restartade datorn men efter bara några minuter hände samma sak. Morgonen därpå tänkte jag att det nog var windows/hårddisken som var felet så jag drog en systemåterställning, mitt i systemåterställningen frös hela skiten och jag blev tvungen att starta om datorn mitt i. provade då att installera om windows 10 via skiva men den frös där med. Vid denna tidpunkt så startar datorn knappt. Varje gång jag startar den går fläktar på lågvarv mus/tangentbord går ej igång, datorn fortsätter med att restarta av sig själv tills den äntligen får ström nog att jag kommer in i bios, när jag är inne i bios känner inte datorn av några "boot devices" vilket gör att det inte går att starta. Har även upplevt att det fryser i bios och jag måste starta om datorn en gång till.
-Tacksam för hjälp, Simon

Kolla processorn så inte den e paj(statisk elektricitet osv) Minnena kan vara paja med men efterssom att den frös i bios och att inte hårddiskarna fanns med så är det troligen moderkortet. testa kolla alla sladdar, kontakter osv, damm kanske är orsaken? annars testa del för del, nån gång kanske den startar och då vet du va problemet är.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Cpu: Intel i5 4690k @ 4.3gHz (Hyper 212 EVO) Gpu: MSI GeForce GTX 1070 8GB Gaming X Moderkort: MSI H97 Pc mate Minne: Adata 8Gb 1600MHz SSD: OCZ Arc 100 240Gb Chassi: Antec Gx500 Nätagg: Fractal Design Integra M 550W 80+ Bronze

Permalänk
Medlem
Skrivet av Backgård:

Kolla processorn så inte den e paj(statisk elektricitet osv) Minnena kan vara paja med men efterssom att den frös i bios och att inte hårddiskarna fanns med så är det troligen moderkortet. testa kolla alla sladdar, kontakter osv, damm kanske är orsaken? annars testa del för del, nån gång kanske den startar och då vet du va problemet är.

Döende/död disk kan göra att POST/BIOS fryser då det försöker hitta/läsa disken men får inget svar.
Så det hade varit det första jag hade testat.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

@Belzader: Kan det även göra att datorn har problem att ens komma in i bios?, Känns konstigt att både min ssd och min hdd skulle dö på samma gång.

Permalänk
Medlem

@Backgård: Dubbelkollat sladdar osv men det verkar inte vara problemet. Ända sättet att utesluta vad som är problemet är väll att låna någon annans pc och testa?.

Permalänk
Medlem

@simonf98:
Ja, det kan göra så att man inte ens kommer in i BIOS.
Det behöver inte vara båda diskarna, det räcker med att en disk har problem.
Koppla ifrån båda, se om du kan komma in i BIOS utan problem, koppla sedan in den ena (vilken spelar ingen roll) och se om du kommer in i BIOS utan problem, fungerar det utan problem, koppla in den andra, och repetera.

Att prova diskarna i en annan dator är också ett alternativ.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

@Belzader: Ska göra det direkt imorgon, tack för svar!

Permalänk
Medlem

@Belzader: Tagit ut mina två hårdiskar och satt in en gammal 500 gig för att prova Windows på. So far har datorn startat på första försöket varje gång och inte haft några problem. Windows installationen ligger just nu på 90%.