Antal mot kvalitet - utvecklare

Permalänk
Avstängd

Antal mot kvalitet - utvecklare

Inom större programmerings- och mallmiljöer såsom Django och Mako eller Python och Perl talar presentatörer ofta i termer av mängden utvecklare och frivilliga som deltar i respektive projekt. För dessa verkar mängden personer som anmält sitt intresse till en viss utvecklingsmiljö vara synonymt med framsteg. Det liknar mätetalet för antalet Twitter-följare (många Twitter-följare betyder "viktig" eller innehåll med minsta möjliga nämnare: Fler förstår mat än som förstår eller är intresserade av kavitation runt propellrar vid höga varvtal.)

Min fråga är hur man mäter kvaliteten på deltagarnas bidrag?

Någon på ett C-utvecklarseminarium sade att de seniora programmerarna hade flest fel i sin kod, men när denne grävde djupare i siffrorna visade det sig att dessa seniora programmerare sysslade med de problem som inga andra vågade röra vid. Det vill säga de grottade runt där ingen människa tidigare vågat vara förut. På så sätt var inte mätetalet antal fel i levererad kod det som kunde avgöra kvaliteten.
Ta vidare Heartbleed-buggen. Trots år av utveckling hade inget insett problemet i koden då hela församlingen hade sysslat med helt andra göromål än att gräva ner sig i gammal kod. Grejorna verkade fungera och det var gott nog. Troligen fanns det inte ens tid över att undersöka det hela närmare eftersom nya intäkter väntade på andra marknader.

Kan antalet deltagare peka på eller antyda att grupptrycket på de bästa programmerarna stiger och därmed även utvecklingskvaliteten, eller kan en större grupp sänka resultatet genom negativ inverkan på de signifikanta personerna i utvecklingsmiljön?

Visa signatur

Allting är gratis. Bara höja skatten.
http://imgur.com/gallery/hhD3J
I zenit av Roms storhetstid mutades romarna att rösta på senatorer i utbyte mot mutor
https://www.youtube.com/watch?v=gJ2tPMIh6u0

Permalänk
Vila i frid

"hur man mäter kvaliteten på deltagarnas bidrag?"

Ämnet är komplext. Med unika specade förutsättningar har varje enskilt projekt sitt eget ramverk och regler, det är väl det jag lärt mig under de 35 år jag programmerat. Projektdeltagarna själva rangordar sig internt och är nog de som bäst kan svara på den "enkla" frågan - eller använda sig av extern examinator.

https://web.archive.org/web/20131115133025/http://edgehopper....

Permalänk
Medlem
Skrivet av wereaz:

Inom större programmerings- och mallmiljöer såsom Django och Mako eller Python och Perl talar presentatörer ofta i termer av mängden utvecklare och frivilliga som deltar i respektive projekt. För dessa verkar mängden personer som anmält sitt intresse till en viss utvecklingsmiljö vara synonymt med framsteg. Det liknar mätetalet för antalet Twitter-följare (många Twitter-följare betyder "viktig" eller innehåll med minsta möjliga nämnare: Fler förstår mat än som förstår eller är intresserade av kavitation runt propellrar vid höga varvtal.)

Min fråga är hur man mäter kvaliteten på deltagarnas bidrag?

Någon på ett C-utvecklarseminarium sade att de seniora programmerarna hade flest fel i sin kod, men när denne grävde djupare i siffrorna visade det sig att dessa seniora programmerare sysslade med de problem som inga andra vågade röra vid. Det vill säga de grottade runt där ingen människa tidigare vågat vara förut. På så sätt var inte mätetalet antal fel i levererad kod det som kunde avgöra kvaliteten.
Ta vidare Heartbleed-buggen. Trots år av utveckling hade inget insett problemet i koden då hela församlingen hade sysslat med helt andra göromål än att gräva ner sig i gammal kod. Grejorna verkade fungera och det var gott nog. Troligen fanns det inte ens tid över att undersöka det hela närmare eftersom nya intäkter väntade på andra marknader.

Kan antalet deltagare peka på eller antyda att grupptrycket på de bästa programmerarna stiger och därmed även utvecklingskvaliteten, eller kan en större grupp sänka resultatet genom negativ inverkan på de signifikanta personerna i utvecklingsmiljön?

Det finns för många variabler för att göra å enkla antaganden tror jag.
Men man kan i alla fall säga att om man vill att ett open source projekt ska utvecklas framöver så är det bra att projektet är populärt.

Visa signatur

/M

Permalänk
Medlem

Popularitet är oftast viktigt för att kunna ta in nya utvecklare och växa helt enkelt. Fler som öppnar ögonen för projektet => fler som kan tänkas skriva kod för projektet som i sin tur gör att mer kod tillförs och för projektet vidare. Viktigt är dock att man har regler för kodstil samt att folk verkligen granskar kod som tillförs.

I projekt som OpenSSL så behövs det utvecklare som skall kunna granska kod i efterhand för att se om man följer krypteringstandard och inte gör något dumt. Problemet med Heartbleed och dylikt är att detta projekt hamnade i källaren helt enkelt. Fast hela internet i princip använder OpenSSL så fick inte utvecklarna något större företagsstöd att underhålla och granska detta vilket dock har ändrats efter incidenten.

Något att nänna är att Heartbleed är inget nytt, buggar kommer och går och ofta hittar man på senare tid buggar som legat och inte utnyttjats och helt enkelt inte upptäcks. Skillnaden är bara media och deras sätt att rappotera det. Var inte länge sen man hade Microsoft som patchade en bugg som vad jag minns satt i IE från XP tiden fram till Windows 10:

Skrivet av Microsoft:

"This security update resolves a vulnerability in Internet Explorer. The vulnerability could allow remote code execution if a user views a specially crafted webpage using Internet Explorer. An attacker who successfully exploited this vulnerability could gain the same user rights as the current user. Customers whose accounts are configured to have fewer user rights on the system could be less impacted than those who operate with administrative user rights"

https://technet.microsoft.com/en-us/library/security/ms15-093...

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Avstängd

Parprogrammering, eller djävulens advokat. Två sätt att bryta fram bättre resultat. En mycket trevlig text och kommentarer.

Skrivet av hasenfrasen:

"hur man mäter kvaliteten på deltagarnas bidrag?"

Ämnet är komplext. Med unika specade förutsättningar har varje enskilt projekt sitt eget ramverk och regler, det är väl det jag lärt mig under de 35 år jag programmerat. Projektdeltagarna själva rangordar sig internt och är nog de som bäst kan svara på den "enkla" frågan - eller använda sig av extern examinator.

https://web.archive.org/web/20131115133025/http://edgehopper....

Visa signatur

Allting är gratis. Bara höja skatten.
http://imgur.com/gallery/hhD3J
I zenit av Roms storhetstid mutades romarna att rösta på senatorer i utbyte mot mutor
https://www.youtube.com/watch?v=gJ2tPMIh6u0

Permalänk
Medlem

Har hellre en erfaren kompetent kollega än två / tre juniora kollegor. Får mer gjort på så vis och håller högre kvalité på arbetet.
Misstolka inte detta nu, det finns bra juniora programmerare också och alla har vi varit juniora i början.

Sen kan man ju tillägga, enligt mina egna erfarenheter så borde en junior utvecklare ha lön som 1/4 av en senior. Å andra sidan är det nog inte lönen på den juiora det är fel på, mer att det stannar av vid 50' för seriora sett från mina erfarenheter och vad folk produserar.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!