Python hjälp med Tkinter och conways life

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Solna
Registrerad
Sep 2003

Python hjälp med Tkinter och conways life

Lång historia kort så läser jag introduktionskurs i Python, den krockade tyvärr med examinationen av en annan kurs så jag missade sista föreläsningen och sista labbtiden. Innan dessa har vi just lärt oss hur funktioner fungerar. Så det har varit väldig enkel nivå. Nu däremot ska vi göra ett spel som är långt över vår nivå och jag har ingen aning om var jag ska börja...

edit: problemet löst, vi fick hoppa över labben

Intel Core i5-3570K Processor || AMD Radeon HD 7970 || MSI Z77A-G45 (MS-7752)
3DMark06 30 781, SM2.0 Score - 11982 - HDR/SM3.0 Score 15632 - CPU Score 7631

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Solna
Registrerad
Sep 2003

edit: problemet löst, vi som inte går datorvetenskap fick hoppa över uppgiften efter mycket strul

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Dec 2008

Game of life är inte så svårt (sök på Google så får du en kul animation på söksidan) men om dina programmeringskunskaper ligger på treradsfunktioner är nog din bästa chans att planka en polares lösning och försöka förstå den såväl att du kan förklara vad den gör. Det verkar vara ett ganska ordentligt hopp i svårighetsgrad till den här uppgiften och vad ni gjort tidigare...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Solna
Registrerad
Sep 2003

Problemet är att ingen vill dela med sig av sin kod, trots att dom fick den rakt av på tavlan ...

Angående hoppet så är det här en ny uppgift dom har lagt in i kursplanen i år pga att tidigare år klagat på att det varit för lätt. Det här är säkert sant för de elever som har läst Programmering innan, men vi andra kursare som är där för att lära sig textbehandling (vi som går Matematik tex) delar INTE den uppfattningen =(
Däremot så insåg dom nog att hoppet blev för stort och det var därför dom gick igenom den mer eller mindre på tavlan. Tyvärr så är jag som inte var där helt rökt nu, och jag har verkligen ingen aning om hur jag ska göra. Har googlat på game of life och ingen verkar ha upplägget vi har.

Jag förstår ju själva konceptet hur spelet ska fungera, men hur jag ska få det att fungera i kod är bortom mig.