Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2008

Redigera film

Hej,

Vilka program använder ni vid filmredigering?

Vad är skillnaden mellan betal- och gratisprogram? Är det som med antivirusprogram att det knappt är någon skillnad?

Finns det något lättanvänt program?

Jag kör Windows förresten, har hört att Mac är ett bättre val när man ska redigera saker.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Grycksbo
Registrerad
Feb 2010

Vi har Sony Vegas Pro 13 och Adobe Premiere (2015)

Du kan köra trial på vilken av dom du vill i en månad och prova. Vegas är ett lätt/semi professionellt program. Medan Premiere är ett mer lite avancerat men snäppet snabbare vid rendering.

Jag använder båda, men mest Adobe Premiere. Just för att det är programmet de flesta använder och att det är snabbare än Vegas när man renderar film.

Har du en tillräckligt snabb burk? Skulle föredra minst en 4-kärnig processor med 4-trådar minimum när man håller på med videorendering.

[i5 4670k]-[MSI Z87 GD65-GAMING]-[Corsair 16GB 1600MHz XMP ]-[EVGA Supernova G2 750W]-[ZOTAC GTX 980Ti AMP Extreme 6GB]-[Windows 10]-[Acer 27" XB270HU]-[]-[QPAD 8K]-[QPAD MK-90][Asus Essence STX II]-[Beyerdynamic DT 770 Pro 250 ohm]-[Röde PodCaster USB + PSM-1 + PSA-1]-[Wii U]-[PS4 Pro]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kalix
Registrerad
Nov 2005

Använder Sony Vegas. Lärde mig det för många år sen och är inte nog seriös för (eller har tid/ork) att prova nå annat
Använder också MeGUI ibland.

Vad jag vet finns det inga bra gratis videoredigeringsprogram, så det är väl samma som antivirus på den fronten (alla gratis är totalt värdelösa och bara ställer till med problem).

i5 2500K: 4.4GHz||16GB 1600MHz||ASUS P8Z77-V PRO||Phanteks PH-TC14PE
MSI GTX 980 Gaming||Corsair Force 2 80GB|| Fractal Design Newton r2 650W M
Asus xonar essence STX|| Antec p280
Dell u2711, Sennheiser hd650, Logitech g502, fUnc f30r, KeyTronic kt2001 Ergoforce.
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2008
Skrivet av Sebastian V:

Vi har Sony Vegas Pro 13 och Adobe Premiere (2015)

Du kan köra trial på vilken av dom du vill i en månad och prova. Vegas är ett lätt/semi professionellt program. Medan Premiere är ett mer lite avancerat men snäppet snabbare vid rendering.

Jag använder båda, men mest Adobe Premiere. Just för att det är programmet de flesta använder och att det är snabbare än Vegas när man renderar film.

Har du en tillräckligt snabb burk? Skulle föredra minst en 4-kärnig processor med 4-trådar minimum när man håller på med videorendering.

Har båda programmen samma funktioner?

Finns det några fler vettiga program än just Premiere och Vegas?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2004
Skrivet av Bonzajen:

Finns det några fler vettiga program än just Premiere och Vegas?

Davinchi Resolve : https://www.blackmagicdesign.com/se/products/davinciresolve (Finns som gratisversion)
Avid : https://www.avid.com/US/Solutions/byNeed/video-editing.html#o...
Fler : https://en.wikipedia.org/wiki/Comparison_of_video_editing_sof...

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2008

Avid verkade vara rätt så dyrt, men Davinchi Resolve såg ut att kunna vara något. Är det något program du har använt? När det gäller gratisversionen, kan man göra allt som man kan göra i betalversionen? Min tanke med att redigera filmer är scener jag recordar på datorn och som jag sedan ska lägga upp på Youtube.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Åland
Registrerad
Maj 2009
Skrivet av Bonzajen:

Hej,

Vilka program använder ni vid filmredigering?

Vad är skillnaden mellan betal- och gratisprogram? Är det som med antivirusprogram att det knappt är någon skillnad?

Finns det något lättanvänt program?

Jag kör Windows förresten, har hört att Mac är ett bättre val när man ska redigera saker.

Jag använder Filmora, duger bra för mig, relativt snabbt och enkelt. Jag tycker att man får mycket för pengarna.

Spelburk: AMD FX-8350, 7950, 16Gb ddr3, 240Gb+120Gb SSD, Nexus PSU RX-7000
Mobil:Lumia 930
Plattor: Lumia 2520, och någon billig seg med android.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2008
Skrivet av HikiSpray:

Jag använder Filmora, duger bra för mig, relativt snabbt och enkelt. Jag tycker att man får mycket för pengarna.

Det där verkade väldigt vettigt.

Jag kollade lite på licenserna och såg en lifetime licens/1 PC. Vet du ifall om man köper en ny dator kan man då flytta över licensen till den nya datorn?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Täby
Registrerad
Apr 2009

Vad för typ av videoredigering skall du göra?
Har du provat avidemux? Ganska kompetent men lite svåranvänt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2004
Skrivet av Bonzajen:

Avid verkade vara rätt så dyrt, men Davinchi Resolve såg ut att kunna vara något. Är det något program du har använt? När det gäller gratisversionen, kan man göra allt som man kan göra i betalversionen? Min tanke med att redigera filmer är scener jag recordar på datorn och som jag sedan ska lägga upp på Youtube.

Du kan själv läsa jämförelsen mellan betalversion och gratis.
https://www.blackmagicdesign.com/se/products/davinciresolve/c... (Ganska mastig läsning).
Men om jag vore dig skulle jag ladda ner programvaran och sen gå igenom några av de tutorials som finns (https://www.youtube.com/results?search_query=davinci+resolve+...)

Själv använder jag Adobe Premiere, men det kostar ju en mindre förmögenhet.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Öland
Registrerad
Maj 2002

Jag använder Sony Vegas 13, tycker det är relativt enkelt att jobba med.

Stationär: Intel Core i7-4770K, 16Gb DDR3, GeForce GTX 760 x 2
Bärbar: Macbook + Intel Core i3-3217U
Platta: Ipad 4 Retina
Kamera: Nikon D7000 - 18-105 VR - 50 1,4 + Gopro Hero 4
Mobil: Iphone 5S

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Maj 2009

jag använder adobe premiere cc 2015 och adobe after effects cc 2015

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2008
Skrivet av NoWin:

Vad för typ av videoredigering skall du göra?
Har du provat avidemux? Ganska kompetent men lite svåranvänt.

Spelvideos bland annat. Hade varit kul om man kunde göra lite effekter etc.

Skickades från m.sweclockers.com