Permalänk
Inaktiv

Redigera film

Hej,

Vilka program använder ni vid filmredigering?

Vad är skillnaden mellan betal- och gratisprogram? Är det som med antivirusprogram att det knappt är någon skillnad?

Finns det något lättanvänt program?

Jag kör Windows förresten, har hört att Mac är ett bättre val när man ska redigera saker.

Permalänk
Medlem

Vi har Sony Vegas Pro 13 och Adobe Premiere (2015)

Du kan köra trial på vilken av dom du vill i en månad och prova. Vegas är ett lätt/semi professionellt program. Medan Premiere är ett mer lite avancerat men snäppet snabbare vid rendering.

Jag använder båda, men mest Adobe Premiere. Just för att det är programmet de flesta använder och att det är snabbare än Vegas när man renderar film.

Har du en tillräckligt snabb burk? Skulle föredra minst en 4-kärnig processor med 4-trådar minimum när man håller på med videorendering.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Använder Sony Vegas. Lärde mig det för många år sen och är inte nog seriös för (eller har tid/ork) att prova nå annat
Använder också MeGUI ibland.

Vad jag vet finns det inga bra gratis videoredigeringsprogram, så det är väl samma som antivirus på den fronten (alla gratis är totalt värdelösa och bara ställer till med problem).

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Vangen:

Vi har Sony Vegas Pro 13 och Adobe Premiere (2015)

Du kan köra trial på vilken av dom du vill i en månad och prova. Vegas är ett lätt/semi professionellt program. Medan Premiere är ett mer lite avancerat men snäppet snabbare vid rendering.

Jag använder båda, men mest Adobe Premiere. Just för att det är programmet de flesta använder och att det är snabbare än Vegas när man renderar film.

Har du en tillräckligt snabb burk? Skulle föredra minst en 4-kärnig processor med 4-trådar minimum när man håller på med videorendering.

Har båda programmen samma funktioner?

Finns det några fler vettiga program än just Premiere och Vegas?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bonzajen:

Finns det några fler vettiga program än just Premiere och Vegas?

Davinchi Resolve : https://www.blackmagicdesign.com/se/products/davinciresolve (Finns som gratisversion)
Avid : https://www.avid.com/US/Solutions/byNeed/video-editing.html#o...
Fler : https://en.wikipedia.org/wiki/Comparison_of_video_editing_sof...

Permalänk
Inaktiv

Avid verkade vara rätt så dyrt, men Davinchi Resolve såg ut att kunna vara något. Är det något program du har använt? När det gäller gratisversionen, kan man göra allt som man kan göra i betalversionen? Min tanke med att redigera filmer är scener jag recordar på datorn och som jag sedan ska lägga upp på Youtube.

Permalänk
Skrivet av Bonzajen:

Hej,

Vilka program använder ni vid filmredigering?

Vad är skillnaden mellan betal- och gratisprogram? Är det som med antivirusprogram att det knappt är någon skillnad?

Finns det något lättanvänt program?

Jag kör Windows förresten, har hört att Mac är ett bättre val när man ska redigera saker.

Jag använder Filmora, duger bra för mig, relativt snabbt och enkelt. Jag tycker att man får mycket för pengarna.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5950x, 64Gb Ram, 2*1Tb Nvme, RX 6700 XT Red Dragon (placeholder)
Server: AMD Ryzen 5 1600 @3,80Ghz, HD7950, 16Gb ddr4, 256Gb NVME M.2 + 2Tb HDD*3, Nexus PSU RX-7000

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av HikiSpray:

Jag använder Filmora, duger bra för mig, relativt snabbt och enkelt. Jag tycker att man får mycket för pengarna.

Det där verkade väldigt vettigt.

Jag kollade lite på licenserna och såg en lifetime licens/1 PC. Vet du ifall om man köper en ny dator kan man då flytta över licensen till den nya datorn?

Permalänk
Medlem

Vad för typ av videoredigering skall du göra?
Har du provat avidemux? Ganska kompetent men lite svåranvänt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bonzajen:

Avid verkade vara rätt så dyrt, men Davinchi Resolve såg ut att kunna vara något. Är det något program du har använt? När det gäller gratisversionen, kan man göra allt som man kan göra i betalversionen? Min tanke med att redigera filmer är scener jag recordar på datorn och som jag sedan ska lägga upp på Youtube.

Du kan själv läsa jämförelsen mellan betalversion och gratis.
https://www.blackmagicdesign.com/se/products/davinciresolve/c... (Ganska mastig läsning).
Men om jag vore dig skulle jag ladda ner programvaran och sen gå igenom några av de tutorials som finns (https://www.youtube.com/results?search_query=davinci+resolve+...)

Själv använder jag Adobe Premiere, men det kostar ju en mindre förmögenhet.

Permalänk
Medlem

Jag använder Sony Vegas 13, tycker det är relativt enkelt att jobba med.

Visa signatur

Veteran

Permalänk
Medlem

jag använder adobe premiere cc 2015 och adobe after effects cc 2015

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av NoWin:

Vad för typ av videoredigering skall du göra?
Har du provat avidemux? Ganska kompetent men lite svåranvänt.

Spelvideos bland annat. Hade varit kul om man kunde göra lite effekter etc.

Skickades från m.sweclockers.com