Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2015

Hjälp med skärmval.

Min nuvarande skärm är väldigt gammal och för liten, så tänkte köpa en ny.
Jag hade tänkt mig en skärm som passar bra för photoshop och liknande och även lite casual spelande. spelar inget spel som kräver en hög uppdateringsfrekvens.
hade tänkt mig en 27" för runt 5 tusenlappar.
Tacksam för svar

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2013

Om du använder dig mycket av Photoshop och bildredigeringsprogram kan det vara viktigt (beroende på hur seriös du är) att skärmen är av paneltypen IPS för att färgerna ska vara så exakta som möjligt.

Det viktiga när du väljer upplösning på skärmen är att se till att ditt grafikkort klarar av att spela de spelen du vill spela på en rimlig fps. Om man använder sig mycket av Photoshop eller liknande program från Adobe sviten så rekommenderar jag en sån hög upplösning som det bara går. Du kommer få betydligt mer arbetsyta att jobba på och det kan underlätta enormt. Nackdelen med en för hög upplösning är att din dator kanske inte kommer orka driva de spelen du vill spela.

När jag skulle köpa en ny skärm så valde jag att prioritera en hög upplösning eftersom jag också använder mig av Adobe programmen (After Effects, Premiere Pro, Photoshop). Det blev en upplösning på 4K vilket var super när jag videoredigerar/bildredigerar, dock så upptäckte jag ganska snabbt att min dator hade ingen chans att köra de spelen jag spelade på den höga upplösningen.

Istället för att gå tillbaka till min gamla 1080p skärm (eftersom jag hade vant mig med så mycket utrymme) så valde jag att att byta ner till 1440p. Det var en perfekt upplösning för mig, jag kunde både spela spel med mitt dåvarande grafikkort samt så kände jag att jag hade tillräckligt med plats för arbetet i Adobe programmen.

En 27" 1440p IPS skärm kan du hitta utan problem för mindre än 5 tusenlappar. Jag skulle starkt rekomendera Dell UltraSharp U2515H, tyvärr så är den bara 25" men det är en riktigt bra skärm som balanserar pris och kvalité mycket bra.

Dell UltraSharp U2515H (1440p) - 3000kr
Prisjakt

Skulle du istället vilja ha en högre upplösning så rekommenderar jag Dell P2715Q, det är en 27" 4K IPS skärm som ligger runt 5 tusen.

Dell P2715Q (4k) - 5900kr
Prisjakt

Ett sista alternativ om du vill fokusera på en skärm som är grym att spela på men även uppfyller de andra kraven så rekommenderar jag Acer XB270HUbpr eller Asus ROG Swift PG27AQ. De båda skärmarna innehåller G-sync samt högre uppdateringsfrekvens. Tyvärr så överstiger de budgeten rejält.

Acer XB270HUbpr (1440p) - 7700kr
Prisjakt

Asus ROG Swift PG27AQ (4K) - 9700kr
Prisjakt

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2015

tack så mycket! @Ernaw1: