Varför tvåkärnig processor fortfarande är aktuella!

Permalänk
Medlem

2 kärnor räcker kanske gör vissa, enklare ändamål men inte allt. Jag har haft datorn i signaturen i ett par år nu och byggde samtidigt i år en dator till brorsan med G3258 som är överklockas till 4.3 GHz (otur i kisel lotteriet). Han har även ett GTX 970 och vi båda spelar GTA V i 1080p (jag i 144 Hz, han i 60 Hz). Dock finns det ändå en markant skillnad - han måste spela med lägre grafik inställningar än mig för att hålla 60 FPS och får ändå stutter när han t.ex. kör bil (stutter oavsett grafik inställning i 1080p) medan mitt spel flyter på bra i 80-100 FPS utan lagg när CPU:n körs i stock. Jag är väldigt säker på att om han uppgraderar sin CPU till en bättre med minst 4 kärnor så får han nog ännu bättre resultat än mig, så det är just antal CPU kärnor som sätter käppar i hjulet för honom och vissa spel. Men för surf, film, skriva rapporter m.m. så funkar 2 kärnor hur bra som helst. Hade velat testat att köra med endast 2 kärnor med min CPU men har läst att den tydligen dör om man stänger av HT och 4-5 kärnor:

http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?252843-KIL...

Någon får gärna berätta varför detta händer xD

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Det kommer behövas betydligt bättre programmeringsspråk för att ta prestanda vidare, så att vi kan få ut mer än de 80%'en ur varje dubblering. Det kommer sakta ned utvecklingen, och, ur ett hårdvaruperspektiv, ge ganska tråkig framtid.

Det tråkiga är väl att man inte kan räkna med att "bättre språk" kommer hjälpa särkilt mycket? För att dra nytta av fler kärnor måste vi nog helt enkelt börja använda datorer till uppgifter som passar bättre (konvertera video, faktorisera matriser, och liknande)...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

2 kärnor räcker kanske gör vissa, enklare ändamål men inte allt. Jag har haft datorn i signaturen i ett par år nu och byggde samtidigt i år en dator till brorsan med G3258 som är överklockas till 4.3 GHz (otur i kisel lotteriet). Han har även ett GTX 970 och vi båda spelar GTA V i 1080p (jag i 144 Hz, han i 60 Hz). Dock finns det ändå en markant skillnad - han måste spela med lägre grafik inställningar än mig för att hålla 60 FPS och får ändå stutter när han t.ex. kör bil (stutter oavsett grafik inställning i 1080p) medan mitt spel flyter på bra i 80-100 FPS utan lagg när CPU:n körs i stock. Jag är väldigt säker på att om han uppgraderar sin CPU till en bättre med minst 4 kärnor så får han nog ännu bättre resultat än mig, så det är just antal CPU kärnor som sätter käppar i hjulet för honom och vissa spel. Men för surf, film, skriva rapporter m.m. så funkar 2 kärnor hur bra som helst. Hade velat testat att köra med endast 2 kärnor med min CPU men har läst att den tydligen dör om man stänger av HT och 4-5 kärnor:

http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?252843-KIL...

Någon får gärna berätta varför detta händer xD

Men jag tycker det låter konstigt att köra ett grafikkort på tre och ett halv tusen med en processor på femhundra kr. Datorharmoni borde läras ut i grundskolan .

Det enda som imponerar är väl att G3258 faktiskt hänger med i svängarna. Hade G3258 kostat 1500 kr och haft två kärnor @ 8,0 GHz hade säkert det hela gått bättre .

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-Hippie:

Men jag tycker det låter konstigt att köra ett grafikkort på tre och ett halv tusen med en processor på femhundra kr. Datorharmoni borde läras ut i grundskolan .

Det enda som imponerar är väl att G3258 faktiskt hänger med i svängarna. Hade G3258 kostat 1500 kr och haft två kärnor @ 8,0 GHz hade säkert det hela gått bättre .

Absolut, håller med dig om.detta men i detta fall var det en födelsedagspresent han inte kunde tacka nej till En väl balanserad dator med G3258 hade nog bättre passat med GTX 960, 750 Ti, 770, R9 280 eller liknande. Kanhända att CPU:n annars flasknar GPU:n vilket man oftast inte vill ha i spel

Jag själv har ett G3258 liggandes hemma som jag fick för 399 kr på NetOnNet och denna kommer att snart användas till en mindre Gaming HTPC. Väldigt prisvärd, speciellt då dubbla antal kärnor med.överklockningsbarhet (i5-4690K) kostar 5 ggr så mycket. Hade varit kul om någon moderkortstillverkare släppt ett moderkort med två sockets för LGA1150 för att köra dubbla G3258 på samma system (troligen inte ens möjligt med Pentium men rolig tanke), då hade man sparat mycket så länge som detta überkort låg på runt samma pris som ATX Z97 kort.

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Absolut, håller med dig om.detta men i detta fall var det en födelsedagspresent han inte kunde tacka nej till En väl balanserad dator med G3258 hade nog bättre passat med GTX 960, 750 Ti, 770, R9 280 eller liknande. Kanhända att CPU:n annars flasknar GPU:n vilket man oftast inte vill ha i spel

Jag själv har ett G3258 liggandes hemma som jag fick för 399 kr på NetOnNet och denna kommer att snart användas till en mindre Gaming HTPC. Väldigt prisvärd, speciellt då dubbla antal kärnor med.överklockningsbarhet (i5-4690K) kostar 5 ggr så mycket. Hade varit kul om någon moderkortstillverkare släppt ett moderkort med två sockets för LGA1150 för att köra dubbla G3258 på samma system (troligen inte ens möjligt med Pentium men rolig tanke), då hade man sparat mycket så länge som detta überkort låg på runt samma pris som ATX Z97 kort.

Håller med dig helt och fullt och har själv varit inne på samma tankar (att det borde finnas moderkort med två 1150-socket just för ändamålet att köra två G3258)

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-Hippie:

Jag byggde nyligen en dator och använde mig av Pentium G3258, en tvåkärnig processor. Även om jag ska använda den till musikproduktion med mera skrämde den mig inte med sina "endast" två kärnor. Två kärnor är nämligen fortfarande helt OK för seriöst datoranvändande.

En av orsakerna till detta är att en dator i regel styrs av en människa vid sitt utförande av arbetsuppgifter. I många fall behöver datorn en instruktion från användaren och utför en tidsbegränsad uppgift, kanske bara på någon sekund, och vill sedan ha mer instruktioner. I dessa fall säger det sig själv att en tvåkärnig processor klarar av detta bra.

Även när program är "gjorda" för att dela arbetsuppgifter mellan olika kärnor, så har jag märkt att de ofta inte håller måttet. Det är beklämmande att se en kärna bära all arbetsbörda och resten kärnor stå nästan still med endast små kraftryck här och där. Dagens "flerkärniga" program är i många fall inte kapabla att effektivt dela en arbetsuppgift på många kärnor. I detta sammanhang vill jag nämna Far Cry 4 som inte ville starta om man hade två kärnor men när någon hackade detta så visade det sig att det gick bra att spela spelet på en G3258. De bara narrades med att man måste ha fler kärnor för att klara av spelet (skulle vara intressant att se arbetsfördelning mellan t.ex. 4 kärnor för det spelet).

Men det finns undantag! En sorts programkategori som tyvärr är absolut bäst på att utnyttja datorns alla kärnor är de otaliga benchmarks som används för att visa på flerkärniga processorers "överlägsenhet". Den programmeraren skulle vara ett ljushuvud (OBS! jag använder här "ljushuvud" i positiv bemärkelse och inte i sarkastisk/negativ bemärkelse) som skapar en benchmark som simulerar VERKLIGT användande av dator. Ingen människa kan hinna ge en dator de tusentals instruktioner som benchmarks ger på någon minut. Under en sådan processorpress och med välskriven kod för multitasking är det uppenbart att processorer med många kärnor går segrande ur leken.

Den tvåkärniga processorns svaghet, som jag ser det, är när en datorn ska genomföra en långdragen och repetitiv process som kräver många men "små" handlingar. Ett utmärkt fall är att rendera filmer, där datorn en längre stund ska skriva ut tusentals enskilda bilder. Är programmeringen bra, så att alla kärnor utnyttjas på bästa sätt, så är givetvis denna arbetsuppgift bäst lämpad för en processor med så många kärnor som möjligt. För musikproduktion, där kravet på kraft för vissa processer kan vara omfattande, är inte fler och därmed svagare kärnor alltid bättre. Om en kärna inte har tillräcklig kraft kanske den står försvarslös mot en krävande synth, om musikprogrammet inte kan dela upp samma ljudeffekt på flera kärnor. Min erfarenhet är musikprogrammen ännu inte är bra på detta vilket kan bero på att många av dagens musikprogram har sin rötter i en enkärnig era och programmerarna inte har hunnit med att skriva om koden på bästa sätt.

Men situationen kommer förändra sig. Eftersom det idag är regel att en processor har minst 4 kärnor är det uppenbart att programmerare i högre grad kommer göra program/spel som effektivt fördelar arbetsuppgifter på kärnorna. Jag bedömer att denna "förvandling" är så gått som fullbordad om 3-4 år och då kommer det vara dags att kassera min G3258.

*****************************************************************

UPPDATERING 2015-11-01

Detta har varit en spännande tråd att skapa. Jag är tacksam för alla givande, informativa och uppriktiga svar jag fått.

Med en processor så är två ting viktiga: KRAFT, alltså hur många bit's per sekund en kärna klarar av att processa och MULTITASKING. Det som har gått upp för mig med all tydlighet är att multitasking har två naturer. En är hur ett program är skrivet och om samt hur det fördelar arbetsuppgifter på en och flera kärnor. Den andra naturen av multitasking, och som jag missade i mitt ursprungsinlägg, är att med flera kärnor/trådar kan man förbättra Windows hantering av flera applikationer som är på samtidigt, som t.ex. webbfönster, som någon helt riktigt påpekade var för sig utgör självständiga applikationer. Sedan kändes det skönt att några av mina största "motståndare" ändå gav den tvåkärniga G3258:an rätt när det gällde att installera Windowsuppdateringar och att starta CPU Z . Det betydde mycket grabbar!

Men det blir alltid en balansgång mellan kraft och processortrådar. Fler kärnor, men kraftigare sådana, är således det bästa men också dyraste svaret på frågan om vad man helst bör köpa. En person som är osäker på vad han behöver ska nog ta det säkra före det osäkra och köpa en fyrkärnig processor, så att han kan känna sig som en i det stora gänget .

Avslutningsvis, även om jag vet att detta kan generera ännu fler svar, de här som har den föreställningen att en tvåkärning processor bara klarar av att köra två applikationer samtidigt och gjorde hånfulla kommentarer som att man kan använda DOS om man bara vill använda en kärna (vilket faktiskt var ett ganska skojigt hån... och får mig att drömma tillbaka till glada DOS-dagar med min första dator, en 486...) så illa är det inte. Men uppenbarligen finns det gränser för G3258:an. Om dessa gränser kommer av att processorn saknar fler kärnor eller att den helt enkelt inte har tillräckligt med juice i sina två kärnor, det lär väl bli ännu en trådsida eller två. För mig och för många andra kan G3258:an göra allt som vi har behov för, vilket är lite tyngre saker än att titta på pinupbilder i ASCII-format i DOS-prompten!

Ja, nu har jag gått över till att använda min nya dator som min huvuddator. Jag använder Windows 8.1 och den tillåter av någon anledning inte att jag har min processor överklockad - men jag ska titta närmare på det - men även utan överklockning har jag enkärnig kraft som når upp till topprocessorernas.

För alla som betvivlade G3258ans förmåga till multhitasking måste jag säga att ni har fel, fel och fel. Utöver alla applikationer som redan går på i bakgrunden i Windows, så hade jag på Prime 95 OCH sedan installerade jag ett program, flöt på bra, surfade och skrev inlägg på sweclockers, flöt på bra, detta med Prime 95 som hela tiden maxade ut mina processorkärnor.

Jag är i alla fall nöjd med det

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-Hippie:

För alla som betvivlade G3258ans förmåga till multhitasking måste jag säga att ni har fel, fel och fel. Utöver alla applikationer som redan går på i bakgrunden i Windows, så hade jag på Prime 95 OCH sedan installerade jag ett program, flöt på bra, surfade och skrev inlägg på sweclockers, flöt på bra, detta med Prime 95 som hela tiden maxade ut mina processorkärnor.

Fast det är ju fullt förväntat. Prime95 släpper snällt ifrån sig alla klockcykler du behöver till annat. Det är först när du har ett antal kritiska trådar som alla vill ha exklusiv rätt till CPU'n det blir besvärligt.

Men som så många sagt redan, varför fortsätta tjata, det är du som har den, så länge du är nöjd, är allt frid och fröjd.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Fast det är ju fullt förväntat. Prime95 släpper snällt ifrån sig alla klockcykler du behöver till annat. Det är först när du har ett antal kritiska trådar som alla vill ha exklusiv rätt till CPU'n det blir besvärligt.

Men som så många sagt redan, varför fortsätta tjata, det är du som har den, så länge du är nöjd, är allt frid och fröjd.
B!

Ja så sant! Konstigt att denna tråd blev fyra sidor lång