PewDiePie: "Betaltjänsten Youtube Red är en konsekvens av Adblock"

Permalänk
Inaktiv

Som någon var inne på innan så är störande, skadliga och allmänt värdelös reklam anledningen till att annonsblockerare finns. Hade reklambranschen varit seriös, haft någon form av etik och försökt forma reklamen på ett acceptabelt vis så hade problemet troligen inte funnits.

Relevant reklam är för mig givande och något jag vill ha. Nu lär jag inte köpa vad det nu gäller omedelbart men istället titta närmare och kanske sedan göra mitt köp om det är intressant. Just SweClockers gör ett kanonjobb på området och jag kör whitelistat här. I mobilen blockerar jag pga rätt låg datamängd. Hade provat kört utan blockering om jag inte sätt på 0,5 GB / 30 dagar. Sedan är det en fråga om batteritid med förstås.

Reklambranschen har enbart sig själv att skylla. Sedan kan jag nog undra om inte Kjellberg själv har något form av ansvar för utvecklingen i skolan. Jag gissar på nästan hela hans publik är i den åldern. När det ändå kastas beskyllningar åt olika håll.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av addy1995:

Men Kanal 3 och 5 får man ju betala för och ändå är det reklam på skiten?

Samma anledning till varför det är reklam i tunnelbanan och på bio. Reklamintäkterna subventionerar slutpriset på tjänsten.

Permalänk
Medlem

Hur ofta händer det att man klickar på en reklambanner för att som konsekvens faktiskt beställa hem något?

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

YouTube och all Googles reklam är personligt anpassad baserat på dina sökvanor. Det är sällan Google ger mig suspekt reklam men det händer. Om allt ni får är reklam för porr och knark kanske ni bör se över era surfvanor?

vet inte vad jag får för reklam, haft adblock sen 2009. tog det som ett störande exempel

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Äh va medlem här va medlem där betala 100spänn per tjänst, om tex alla streaming tjänster slogs ihop och man betalde en vettig summa för ALLT för att slippa reklamen skulle sitta fint.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

YouTube och all Googles reklam är personligt anpassad baserat på dina sökvanor. Det är sällan Google ger mig suspekt reklam men det händer. Om allt ni får är reklam för porr och knark kanske ni bör se över era surfvanor?

Eller så har man varit ihärdig och opt-out från de reklamsystem man stöter på... Tar mig alltid den tiden på enheter jag inte har möjlighet att installera någon form av adblock på.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av wereaz:

Mycket enkelt. Annonsblockerarna styr om annonsströmmarna till slumpvisa datorer på nätet så att det registreras som visad annons.
Eller så kan annonsörerna inse att människor skiter i annonserna, vilket är anledningen till annonsblockerarna. Hosta upp pengarna till de ni väljer att annonsera för oavsett. Är man inte intresserad av tamponger som man, så kommer man inte köpa dem hur fina och renrakade benen är på modellerna i reklamen.

Slutligen kan de som är beroende av annonser för sina kanaler, gå och klippa sig samt skaffa sig en riktiga jobb. Goa grabbar på varvet och allt det där:) Sluta upp och löjla er på det där viset.

Det där var en väldigt naiv inställning. Om inte reklam fungerade skulle man inte fortsätta spendera så mycket pengar på det. Många av de som inte tror de bryr sig är de som inte förstår hur reklam fungerar.

Det är också konstigt att du inte ens reflekterar över riktad reklam när det är en Google-ägd sida som diskuteras.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Adblock är inte olagligt så torka krokodiltårarna din förbannade sprätt! Det är vår mänskliga rättighet att fjärna oss från den skamlösa exploateringen av folks privatliv som riktad reklam innebär.

Sluta gnäll och lobba för att Adblock ska bli olagligt istället om det är så jävla viktigt... Eller så kan du göra som hederligt folk och leverera innehåll som folk är beredda att betala för. Bland annat därför har jag adblock avaktiverat på Swecklockers och ett fåtal andra sidor.

Sluta läs sidorna då om du inte kan stå ut med reklamen.
Din mänskliga rättighet lol

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3900x | ASUS x570 TUF Gaming Plus | Corsair Vengeance 3200MHz CL16 64GB | SSD Samsung 970 EVO Plus | EVGA GTX 1080 SC | EVGA P2 1000W | BenQ SW321C | Dell AW3821DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilsk3n:

Sluta läs sidorna då om du inte kan stå ut med reklamen.
Din mänskliga rättighet lol

Varför då? Om det är lagligt att läsa sidorna och slippa reklamen, och jag vill läsa sidorna, samt tycker att det inte är min uppgift att agera försörjningsstöd till dem som skapat innehållet, varför skulle jag då låta bli? Det finns inte ett enda incitament. Det är min mänskliga rättighet att ta del av innehållet. Är de så jävla rädda om det så hade de förmodligen lagt det bakom en betalvägg samt anlitat folk som jagar de som forcerar den utan att betala. Enkel logik. Moralisera över det hela får andra göra. Jag har inte det intresset.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cirap:

ja... annonser. Problemet är väl känt redan. Inträngande, irriterande, irrelevanta annonser som förstör upplevelsen.

Jag har Adblock installerat, men undantar sidor där jag vet att jag får RELEVANT reklam, exempelvis Sweclockers. Jag vill ha annonserna från webhallen, inet mfl.

9 av 10 annonser på Youtube är 100% störande, dessa vill jag inte ha. DET FINNS dock reklamproducenter som gör intressanta eller humoristiska reklamfilmer på youtube som jag tittar på (då genom telefonen där jag inte blockerar annonser). Skulle all reklam ha samma kvalitet så skulle jag inte behöv adblocka youtube alls, men där man får random annonser för skitspel eller produkter nerkörda i halsen får man ju en stark motreaktion och installerar Adblock som hämnd...

Jag är inne på samma spår som dig, Sweclockers är ett bra exempel på där jag vill ha reklamen, därför att den är relevant.
Då och då poppar ett intressant erbjudande upp som jag troligtvis annars hade missat. Hade sweclockers däremot haft reklam för hemförsäkringar och tamponger hade jag dragit på adblock direkt.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem

Om nu vinsten är för dålig tror jag inte svaret är ännu mer reklam (som man numera inte kan skippa) eller betala för att slippa med betaltjänst, ren utpressning
De får lov att sänka utgifterna, börja ta bort i populära videos som ingen ser (finns gott om videos med 0 views) eller börja ta betalt för uppladdning tills dess videon hår med vinst. Ta betalt av de som vill använda plattformen för att sprida sitt budskap snarare än de som ser till att plattformen överlever, det föds nya "Youtube kändisar" varje dag men byter tittarna format ryker hela vinsten..

Permalänk
Medlem

Ett annat alternativ hade varit om Youtube anpassade sig lite till verkligheten istället. Youtube Red är väl okej men känns bara som en delvis lösning för de som alternativet passar för.

Jag skulle vilja se att adressen till filmklipp blir youtube.com/konto/blablabla. Det ger mig möjligheten att eventuellt avaktivera Adblock för de kanaler jag tycker förtjänar det. Youtube skulle sedan kunna påminna mig om jag kör Adblock och tittar mycket på en kanal att jag kanske borde avaktivera Adblock för att stödja kanalen. I princip alla de 30 kanaler jag följer skulle jag kunna tänka mig att göra detta för.

Samma sak skulle jag vilja ha möjligheten att välja annonsformat i inställningarna för mitt konto. Jag kan acceptera en banner ovanför videon och den lilla 468x60 annons som dyker upp ovanpå videon med ett fint X som man kan klicka bort. Men att tvingas se videoannonser innan är just det som fick mig att installera Adblock.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Kör adblock och kommer alltid köra adblock.

Gillar jag en streamer på ex twitch donerar jag hellre då och då.

Enda sidan jag inte har det aktiverat är just swec pga det är annonser jag kan vara intresserad utav.
Men om det ändras kommer jag sätta på det även här.

Bryr mig personligen inte ett dugg om youtube red.
Typ allt ifrån Japan, Korea är redan blockat i USA pga youtube red. Vilket fått många att se rött.
Men finns fler ställen att se saker på än youtube även om det spärras i Sverige.

Betala premium tjänster överallt som youtube,twitch gör jag inte. Känns som en alldeles för hög kostnad för att slippa reklam (som sagt, stödjer hellre dom jag faktiskt gillar)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Varför då? Om det är lagligt att läsa sidorna och slippa reklamen, och jag vill läsa sidorna, samt tycker att det inte är min uppgift att agera försörjningsstöd till dem som skapat innehållet, varför skulle jag då låta bli? Det finns inte ett enda incitament. Det är min mänskliga rättighet att ta del av innehållet. Är de så jävla rädda om det så hade de förmodligen lagt det bakom en betalvägg samt anlitat folk som jagar de som forcerar den utan att betala. Enkel logik. Moralisera över det hela får andra göra. Jag har inte det intresset.

Aka "någon annan betalar".

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Varför då? Om det är lagligt att läsa sidorna och slippa reklamen, och jag vill läsa sidorna, samt tycker att det inte är min uppgift att agera försörjningsstöd till dem som skapat innehållet, varför skulle jag då låta bli? Det finns inte ett enda incitament. Det är min mänskliga rättighet att ta del av innehållet. Är de så jävla rädda om det så hade de förmodligen lagt det bakom en betalvägg samt anlitat folk som jagar de som forcerar den utan att betala. Enkel logik. Moralisera över det hela får andra göra. Jag har inte det intresset.

OK då skiljer vi oss åt där. Jag tycker inte det nödvändigtvis är rätt bara för att det är lagligt.
Det kanske du kan suga på lite om du verkligen tycker. Generellt alltså - eller är det bara i de fall det passar dig?

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3900x | ASUS x570 TUF Gaming Plus | Corsair Vengeance 3200MHz CL16 64GB | SSD Samsung 970 EVO Plus | EVGA GTX 1080 SC | EVGA P2 1000W | BenQ SW321C | Dell AW3821DW

Permalänk
Medlem

Swec är typ den enda sidan på internet som vet hur man gör bra annonser. I övrigt skulle jag gärna se att offentlig reklam förbjöds, ex. reklamskyltar och liknande men även via radio och tv-apparater där man inte kan skyla sig från det om man inte kan stänga av radion, eller liknande. Alltså hemma kan det väl fungera där man själv har möjlighet att stänga av eller byta kanal osv.

Tur att det finns adblock. Vi matas med så mycket reklam ändå.

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Medlem

Vet ni vad problemet är? Vi har en paradox här.

Är jag inte villig att se på reklam för att utnyttja en tjänst är jag förmodligen inte heller villig att betala för den. Är jag inte villig att betala för en tjänst är jag förmodligen inte villig att se på reklam.

Sen om Youtube enbart har dessa reklam på 4 sek som man sedan kan skippa är jag villig att stänga av Adblocker. Jag stängde faktiskt av Adblock ett tag, men den där j*vla World of Warships reklamen på mer än 30 sekunder fick mig att aktivera den igen.

Visa signatur

Node 304 | CPU: i5 4670k | RAM: Corsair vengeance CL10 8gb(8x1) | GPU: ASUS GTX760 | MB: ASUS Z87I-PRO(mITX) | Skärm: 24"BenQ RL2455HM

Permalänk

Själv gör jag med som så att jag donerar pengar till dom kanalerna som jag tycker om. Gillar det någon gör så tycker jag självklart att dom skall få pengar för jobbet dom gör.

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem

Adblock blir ju i princip ett måste när de kör med 20- och 30-sekunders reklamer som inte går att skippa.

4 sekunder innan skip var rimligt, men mycket vill ha mer.

Permalänk
Medlem

Problemet är inte att Google vill ha betalt,
Det är att dom vill göra så enorma vinster som möjligt och pissar ut reklam som får folk att använda adblock.

Steget till html5 spelare är dock ett steg bakåt för Youtube, betydligt enklare att manipulera och blockera reklam i.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Kunde inte låta bli att kommentera.

Adblock förstör inte för den individuella youtubaren längre, det har kommit så många nya stora kanaler att det blivit svårare att få bra reklam, det är därför CPM har gått ner för många över åren. Om något har adblock koncentrerat reklamen men inte påverkat vad vi youtubare tjänar. Det är google som vill ha maximal förtjänst och om folk vill betala för en reklamfri service och lite annat krimskrams varför inte? Red kommer inte påverka oss alls har vi tur blir det mer klirr i kassan.

Adblock borde uppgradera alla sina plugins för att lättare låta folk välja vems reklam de skulle vilja se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robeliboban:

Adblock borde uppgradera alla sina plugins för att lättare låta folk välja vems reklam de skulle vilja se.

Det finns redan idag "acceptabel reklam" du kan kryssa i, där reklam som inte fyller hela sidor eller "stör" ditt läsande inte blockeras

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk

Det enda problemet jag har med Youtube Red är att sättet dom fördelar pengarna antagligen kommer vara dåligt för dom mindre och bra för dom stora kanalerna. Jag har inget emot PewdiePie men jag tittar inte speciellt ofta på hans grejer och hade hellre sett att den stora andelen pengar som han kommer få om jag hade haft Red går till någon jag faktiskt tittar på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halogen:

Aka "någon annan betalar".

Ja. Åligger det mig inte medans andra gärna gör det så ser jag inget problem. Samma gäller omvänt. Jag blockerar inte annonser på Sweclockers men sitter inte här och sprättar till mig över folk som inte gör det.

Skrivet av ilsk3n:

OK då skiljer vi oss åt där. Jag tycker inte det nödvändigtvis är rätt bara för att det är lagligt.
Det kanske du kan suga på lite om du verkligen tycker. Generellt alltså - eller är det bara i de fall det passar dig?

Nej naturligtvis inte. Det finns saker som jag inte gör för att jag personligen anser att det är fel, fast det tekniskt är lagligt. Men jag sitter inte här och klankar ner på folk som har en annan syn på saken. Sålänge man håller sig inom lagens ramar är det upp till var och en att göra som de vill. Något annat vore skrämmande ur ett demokratiskt perspektiv.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Borde de inte få in reklampengar från mobilanvändare? Finns det addblock till android & iphone?

Visa signatur

Intel i7 7700K, Titan Xp, 32Gb @ 3333MHz, mITX Asus Strix Z270I, Jonsbo UMX1 Plus, Corsair SF600

Permalänk
Inaktiv

Såg någon video där Boogie2988 gick igen vad Red var. Vad jag fattade så gynnar det i princip bara de stora kanalerna och de mindre får bara svårare att slå sig in. Klart pewdiepie håller YT om ryggen när han tjänar mest på det. The greed is real in this one

Permalänk
Medlem
Skrivet av phlopydisk:

Borde de inte få in reklampengar från mobilanvändare? Finns det addblock till android & iphone?

Det finns inte mycket som irriterar mig mer än när Youtube visar mig reklam på mobilen. Då datan är begränsad (Den är även begränsad för de som har "fri surf") innebär det att jag faktiskt BETALAR för att se på reklam.

Visa signatur

Node 304 | CPU: i5 4670k | RAM: Corsair vengeance CL10 8gb(8x1) | GPU: ASUS GTX760 | MB: ASUS Z87I-PRO(mITX) | Skärm: 24"BenQ RL2455HM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Andersson:

Var noga med att det är AdBlock och inte AdBlock Pro eller AdBlock Plus som är kopior och fungerar sämre än orginalet.

Jasså? Kan man få en förklaring till varför?

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Håller med vissa andra ovanstående, kör AdBlock på i princip allt och lägger in vissa sidor som undantag, som man vill hjälpa till. På YouTube kör jag AdBlocks på alla kanaler men donerar 50 pix i månaden via Patreon till min favoritstreamer. Samma sak på Twitch.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phlopydisk:

Borde de inte få in reklampengar från mobilanvändare? Finns det addblock till android & iphone?

Skrivet av Xaid:

Det finns inte mycket som irriterar mig mer än när Youtube visar mig reklam på mobilen. Då datan är begränsad (Den är även begränsad för de som har "fri surf") innebär det att jag faktiskt BETALAR för att se på reklam.

Använder man firefox från Google play på sin mobil så går det att installera adblock Går även att ladda ner adblock för all datatrafik, men då behöver man skriva in en viss port på proxyinställningar i wifi nätverket. vet inte om det funkar med 3G/4G också. Jag använder firefox så jag slipper det problemet