Ska rädda filer på en dator med en ny hårddisk, har en fråga.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2013

Ska rädda filer på en dator med en ny hårddisk, har en fråga.

Hej Sweclockers!
Efter mycket problem med partitioner lyckades jag till slut få w10 att installeras på datorn... med resultatet att w10 inte installerades och att w7 krachar vid start och jag behöver göra en "clean installation" av w7 till att börja med. Det finns jobbigt nog några filer som jag inte säkerhetskopierat, som jag är i stort behov av, vilket alltså resulterar i att jag på något sätt måste rädda mina filer samtidigt som jag fixar till min dator. Jag en idé på hur jag ska fixa detta, när min nya hårddisk kommer senare idag.

I vilket fall så undrar jag om filer raderas från alla hårddiskar när man gör "clean installation" av ett OS, och jag postar även min plan på hur jag ska fixa mitt problem, så att ni kanske kan säga om det kommer funka eller ej, då jag inte är allt för erfaren inom området.

Kommande lösning förutsätter att filer raderas från alla inkopplade hårddiskar när ett OS installeras med clean installation:

Skaffa en ny hårdisk, installera w7 där samtidigt som andra hårddiskar är urkopplade. När detta är färdigt, koppla in de andra hårdiskarna, för över nödvändiga filer till nya hårdisken, koppla ur nya hårddisken, installera w7 på min ssd, koppla in nya hårddisken, för över filer från den nya hårddisken till min andra hdd, koppla ur gamla hdd:n, installera w10 på min ssd, och därefter vara färdig. Anledningen till att installera w7 är att, enligt microsoft, min produktnyckel måste kännas igen att ha rätten till w10.

Tack för er tid och hjälp!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2011

Du kan göra en "clean" install utan att för den sakens skull formatera enheten så du behöver egentligen inte ens vänta på din nya disk utan bara göra en ren installation på nuvarande så länge du har utrymmet för det.
Din gamla Windowsinstallation med tillhörande filer och användardata hamnar i en mapp som heter Windows.old och du kan plocka det du vill ha därifrån.

Bara genom att göra en installation av Windows tas INGA filer bort, det är först när du väljer att formatera en partition som all data på just den partitionen försvinner.

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2013
Skrivet av TiasE:

Du kan göra en "clean" install utan att för den sakens skull formatera enheten så du behöver egentligen inte ens vänta på din nya disk utan bara göra en ren installation på nuvarande så länge du har utrymmet för det.
Din gamla Windowsinstallation med tillhörande filer och användardata hamnar i en mapp som heter Windows.old och du kan plocka det du vill ha därifrån.

Bara genom att göra en installation av Windows tas INGA filer bort, det är först när du väljer att formatera en partition som all data på just den partitionen försvinner.

Jaha, tack så mycket. Då blir saker enklare.