Återkommande problem med nedhastigheten hos Bredbandsbolaget 100/10 via antennuttag

Permalänk

Återkommande problem med nedhastigheten hos Bredbandsbolaget 100/10 via antennuttag

Jag har Bredband 100 via kabel med en normal nedhastighet på drygt 100 Mbit/s. Det händer dock allt oftare att hastigheten stryps till 5 - 7 Mbit/s och ligger kvar där tills jag startar om modemet.

Ofta ökar svarstiden (som normalt är 10 - 14 ms) också något. Upphastigheten påverkas däremot inte - den ligger alltid på drygt 10 Mbit/s.

Kabelmodemet är ett Netgear CME31B. Alla lampor lyser grönt, men i loggen kan det se ut såhär:

Sun Nov 01 11:52:14 2015
Critical (3)
Started Unicast Maintenance Ranging - No Response received - T3 time-out;CM-MAC=XX:XX:XX:XX:XX:XX;CMTS-MAC=XX:XX:XX:XX:XX:XX;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
---
Sun Nov 01 11:52:14 2015
Critical (3)
Unicast Maintenance Ranging attempted - No response - Retries exhausted;CM-MAC=XX:XX:XX:XX:XX:XX;CMTS-MAC=XX:XX:XX:XX:XX:XX;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0
---
Sun Nov 01 11:52:14 2015
Critical (3)
16 consecutive T3 timeouts while trying to range on upstream channel 3;CM-MAC=XX:XX:XX:XX:XX:XX;CMTS-MAC=XX:XX:XX:XX:XX:XX;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;

Denna sekvens upprepas med c:a 3 minuters mellanrum.

Jag har provat att vänta ut felet i som längst åtta timmar, men enda lösningen verkar vara att bryta strömmen till modemet och låta det starta om. Då får jag full hastighet igen och inga fel i loggen.

Förr skedde detta på sin höjd en gång per månad, men numera krävs omstart flera gånger i veckan.

Någon som känner igen problemet?

Permalänk
Medlem

Prova att felanmäla länken. Gör en reset av modemet

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk

Omstart idag igen. Jag ska prova med reset nästa gång det händer.

Permalänk
Medlem

Kan ju vara modemet som är trasigt också. Det är ISPn som skickat det till dig va? I så fall lär de ju skicka ett nytt om du felanmäler :).

Permalänk

Gjorde reset två gånger. Efter första gången kom problemet snart tillbaka. Andra gången försvann uppkopplingen, varpå modemet laddade ner ny(?) mjukvara. Och det sista verkar ha hjälpt - tre veckor utan fel nu :-).

Permalänk
Medlem
Skrivet av EagleFlyFree:

Gjorde reset två gånger. Efter första gången kom problemet snart tillbaka. Andra gången försvann uppkopplingen, varpå modemet laddade ner ny(?) mjukvara. Och det sista verkar ha hjälpt - tre veckor utan fel nu :-).

Annars brukar T3 time-out bero på signalen från ditt modem till deras centrala platform. Återkommer felet så ring BBB för då behöver en tekniker kika i området eller hemma hos dig (antenuttag osv).

Visa signatur

Dooh!

Permalänk

OK, tack för info. Jag har haft T3 time-out i loggen endast en gång efter sista reseten, och full kapacitet, så jag håller tummarna. Men bra att veta.