Risker med att ansluta/koppla ur HDD under drift?

Permalänk
Medlem

Risker med att ansluta/koppla ur HDD under drift?

Jag ska börja använda 3.5" diskar för backuper istället för mina externa 2.5", dels så räcker inte alltid utrymmet på 2.5" diskar till och sedan så är 3.5" diskar billigare per GB.
Min tanke är att använda en hotswap-tray likt denna http://www.prisjakt.nu/#rparams=ss=IB-158SK-B

Men jag undrar om det innebär en risk att ploppa in och ur diskar under drift, även om moderkortet stöder det och att man använder säker borttagning? typ att det blir ett spänningsfall eller liknande?

Visa signatur

There is always a price to pay for convenient

Permalänk
Rekordmedlem

Ja det är en ökad risk för skador med hotswap, det blir ju vibrationer som kan påverka disken, elektriskt ska det inte vara nått problem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ja det är en ökad risk för skador med hotswap, det blir ju vibrationer som kan påverka disken, elektriskt ska det inte vara nått problem.

Tack för svaret.
Det är klart, plattorna roterar fortfarande när man rycker diskarna så det är kanske inte en bra lösning, bättre med vanliga externa diskar som man växlar mellan då.

Visa signatur

There is always a price to pay for convenient

Permalänk
Medlem

Varför inte helt enkelt stänga av innan du byter disk istället ?

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Har du så bråttom att rycka diskarna då? Ställer du in i moderkortets bios att portarna för motsvarande diskar är externa så kommer diskarna att stängas av när du väljer att avmontera dom. Fungerar lika i Windows och Linux.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Bara ta det lungt när du drar ur disken. Låt den spinna ner till stopp innan du drar ur den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Varför inte helt enkelt stänga av innan du byter disk istället ?

Skrivet av OldComputer:

Har du så bråttom att rycka diskarna då? Ställer du in i moderkortets bios att portarna för motsvarande diskar är externa så kommer diskarna att stängas av när du väljer att avmontera dom. Fungerar lika i Windows och Linux.

Nä bråttom har jag väl inte tänkte bara att det verkar smidigt att slippa extra sladdar och strömadaptrar.
Men det räcker att ha en uppsättning sladdar framme, så kan man byta mellan externa diskar i stället. Man får vara noga med att låta dom spinna klart först bara

Visa signatur

There is always a price to pay for convenient

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av smkr:

Nä bråttom har jag väl inte tänkte bara att det verkar smidigt att slippa extra sladdar och strömadaptrar.
Men det räcker att ha en uppsättning sladdar framme, så kan man byta mellan externa diskar i stället. Man får vara noga med att låta dom spinna klart först bara

Man kan ha en usbansluten dockstation också.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.