Risker med att ansluta/koppla ur HDD under drift?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Apr 2010

Risker med att ansluta/koppla ur HDD under drift?

Jag ska börja använda 3.5" diskar för backuper istället för mina externa 2.5", dels så räcker inte alltid utrymmet på 2.5" diskar till och sedan så är 3.5" diskar billigare per GB.
Min tanke är att använda en hotswap-tray likt denna http://www.prisjakt.nu/#rparams=ss=IB-158SK-B

Men jag undrar om det innebär en risk att ploppa in och ur diskar under drift, även om moderkortet stöder det och att man använder säker borttagning? typ att det blir ett spänningsfall eller liknande?

Hunger är den bästa kryddan.

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

Ja det är en ökad risk för skador med hotswap, det blir ju vibrationer som kan påverka disken, elektriskt ska det inte vara nått problem.

Phenom 2 960T (körs x6) med passivt Ninja på Asus Crosshair 4 Asus 4850 och en väldig massa masslagring.Passiv kyld Northq nätdel 450W Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, väldigt tyst, oftast passivt. Datorljud 2kanal: ljudkort/dsp Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop och mätmikrofon.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Apr 2010
Skrivet av mrqaffe:

Ja det är en ökad risk för skador med hotswap, det blir ju vibrationer som kan påverka disken, elektriskt ska det inte vara nått problem.

Tack för svaret.
Det är klart, plattorna roterar fortfarande när man rycker diskarna så det är kanske inte en bra lösning, bättre med vanliga externa diskar som man växlar mellan då.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gislaved
Registrerad
Jan 2003

Varför inte helt enkelt stänga av innan du byter disk istället ?

Jag äger en k6-200 med Windows98, den har aldrig varit online.
Övrigt: X220 i7,ips,4,160ssd, phenom quadcore, pentax k-5, duron900 med freebsd bla bla bla

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2013

Har du så bråttom att rycka diskarna då? Ställer du in i moderkortets bios att portarna för motsvarande diskar är externa så kommer diskarna att stängas av när du väljer att avmontera dom. Fungerar lika i Windows och Linux.

Windows is not doing our work seriously
——————————————————————
AMD FX 8150 | ASUS Sabertooth 990FX | 32 GB RAM | ASUS radeon 7970 @ 1 GHz
9 000 GiB i media | NEC PA301W @ 2560x1600 | Kör linux os

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2015

Bara ta det lungt när du drar ur disken. Låt den spinna ner till stopp innan du drar ur den.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Apr 2010
Skrivet av Karaff:

Varför inte helt enkelt stänga av innan du byter disk istället ?

Skrivet av OldComputer:

Har du så bråttom att rycka diskarna då? Ställer du in i moderkortets bios att portarna för motsvarande diskar är externa så kommer diskarna att stängas av när du väljer att avmontera dom. Fungerar lika i Windows och Linux.

Nä bråttom har jag väl inte tänkte bara att det verkar smidigt att slippa extra sladdar och strömadaptrar.
Men det räcker att ha en uppsättning sladdar framme, så kan man byta mellan externa diskar i stället. Man får vara noga med att låta dom spinna klart först bara

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av smkr:

Nä bråttom har jag väl inte tänkte bara att det verkar smidigt att slippa extra sladdar och strömadaptrar.
Men det räcker att ha en uppsättning sladdar framme, så kan man byta mellan externa diskar i stället. Man får vara noga med att låta dom spinna klart först bara

Man kan ha en usbansluten dockstation också.

Phenom 2 960T (körs x6) med passivt Ninja på Asus Crosshair 4 Asus 4850 och en väldig massa masslagring.Passiv kyld Northq nätdel 450W Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, väldigt tyst, oftast passivt. Datorljud 2kanal: ljudkort/dsp Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop och mätmikrofon.