Sony Bravia kan inte ansluta till Wifi

Permalänk

Sony Bravia kan inte ansluta till Wifi

Hej!

Köpte för två veckor sedan en Sony Bravia W75C på Elgiganten. Efter uppackning försökte jag ansluta till husets trådlösa nätverk men tvn kunde endast hitta ett eller två nätverk av gatans kanske 20 st. Efter systemuppdateringar och mycket snack med kundservice så lämnade jag tillbaka produkten då dem misstänkte hårdvarufel. Nu, 2 veckor senare köpte jag en likadan modell i hopp om att det var ett hårdvarufel men samma problem kvarstår. Vad kan problemet vara? Använder en D-Link dir 645 router, har provat att byta routerkanal men har inte lyckats. Även provat wps anslutning utan framgång, dock funkar det att ansluta med kabel.

I samband med TV inköpet köptes även en dator som utan några som helst problem kunde ansluta till nätverket.

Vänder mig hit i hopp om att någon kanske kan hjälpa mig. Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av markus787:

Hej!

Köpte för två veckor sedan en Sony Bravia W75C på Elgiganten. Efter uppackning försökte jag ansluta till husets trådlösa nätverk men tvn kunde endast hitta ett eller två nätverk av gatans kanske 20 st. Efter systemuppdateringar och mycket snack med kundservice så lämnade jag tillbaka produkten då dem misstänkte hårdvarufel. Nu, 2 veckor senare köpte jag en likadan modell i hopp om att det var ett hårdvarufel men samma problem kvarstår. Vad kan problemet vara? Använder en D-Link dir 645 router, har provat att byta routerkanal men har inte lyckats. Även provat wps anslutning utan framgång, dock funkar det att ansluta med kabel.

I samband med TV inköpet köptes även en dator som utan några som helst problem kunde ansluta till nätverket.

Vänder mig hit i hopp om att någon kanske kan hjälpa mig. Tack på förhand!

Har du testat att byta kryptering? Tex till WPA2 AES, funkar inte det så ta och köp Homeplug/Powerline så slipper TVn gå via Wifi och utan kabel. Lycka till!

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Skrivet av joeldeluxe94:

Har du testat att byta kryptering? Tex till WPA2 AES, funkar inte det så ta och köp Homeplug/Powerline så slipper TVn gå via Wifi och utan kabel. Lycka till!

Testat att byta nu men utan framgång.. Tvn hittade nätverket i butiken men inte här hemma. Förstår inte vad problemet kan vara?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Testa helt utan kryptering, samt se till att kanalen inte ligger på 13 (då denna frekvens ligger utanför det tillåtna i Sverige).

Hittar den nätverket utan kryptering så kan man anta att den inte klarar av WPA2. Kan du ta reda på vilken typ utav kryptering de nätverk som TV'n ser har? Exempelvis med inSSIDer.

Visa signatur

---

Permalänk
Skrivet av Gorian:

Testa helt utan kryptering, samt se till att kanalen inte ligger på 13 (då denna frekvens ligger utanför det tillåtna i Sverige).

Hittar den nätverket utan kryptering så kan man anta att den inte klarar av WPA2. Kan du ta reda på vilken typ utav kryptering de nätverk som TV'n ser har? Exempelvis med inSSIDer.

Stort tack för hjälpen, bytte kanal och stängde av krypteringen!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av markus787:

Stort tack för hjälpen, bytte kanal och stängde av krypteringen!

Skickades från m.sweclockers.com

Kolla vad TV:n klarar för kryptering och använd den, annars är ditt nätverk öppet för alla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoWin:

Kolla vad TV:n klarar för kryptering och använd den, annars är ditt nätverk öppet för alla.

+1, du vill inte köra utan kryptering. Leta reda på specifikationerna för TVn, och använd en kryptering som den klarar av (WPA, kanske?).

Kul att det löste sig!

Mvh,
Gorian

Visa signatur

---

Permalänk

Juat precis. Bytte sen till en kryptering den klarade av så nu fungerar allt som det ska. Ännu en gång, tack för hjälpen, ni lyckades lösa det som varken Sony eller Elgiganten har kunnat fixa på två veckor, på en timme, klass!