Överklocka i7-920, moderkort + kylning?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borlänge
Registrerad
Apr 2014

Överklocka i7-920, moderkort + kylning?

Har nyligen påbörjat ett budget bygge med en i7-920, blev lite inspirerad utav dessa konsoll-dödare för $300-350.

Jag har fått tag på en 920 som inte har överklockats tidigare och är i bra kondition. Det jag letar efter just nu är ett värdigt moderkort och kylning till bygget. Min tanke var att försöka få CPU:n till ca 4ghz.

Vad är värt att leta efter och vilken slant tycker ni jag max borde ge för ett mobo?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011

En gammal 920 är ju en prima kandidat för AIO vattenkylning.
130W TDP oöverklockat, gissar på att man kan tangera 200W ganska så enkelt om man plågar dom lite
Kombinera den höga effekten med en (jämfört med nyare CPU'er) relativt stor kärna betyder att ett vattenblock fungerar väldigt bra.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2015

Vad roligt, jag råkar ha ett moderkort + i7 920 liggandes som jag körde helt oklockat i 5 år. Fungerade prima till wow.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borlänge
Registrerad
Apr 2014
Skrivet av Svensktiger:

En gammal 920 är ju en prima kandidat för AIO vattenkylning.
130W TDP oöverklockat, gissar på att man kan tangera 200W ganska så enkelt om man plågar dom lite
Kombinera den höga effekten med en (jämfört med nyare CPU'er) relativt stor kärna betyder att ett vattenblock fungerar väldigt bra.

Det blir ju ett litet krafthus i sig, kanske inte behöver ha på värmen till vintern.

Har du någon specifik kylare i åtanke, som du tycker jag bör kika på?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Feb 2014
Skrivet av Neio:

Det blir ju ett litet krafthus i sig, kanske inte behöver ha på värmen till vintern.

Har du någon specifik kylare i åtanke, som du tycker jag bör kika på?

Det mesta funkar till denna processor, jag körde en nh-u12s från noctua med mycket gott resultat. Dessutom blir det tystare än med de mini-pumpar som sitter i AIO-lösningarna. Speciellt de billiga låter rätt mycket..

Ang moderkort så är det bara hålla koll på blocket, tradera samt swec marknaden. Brukar allt som oftast säljas ihop med ram och processor dock.

Dumburken:
6800K baserad rigg med ett ghettomoddat gtx 970 :)
Kringutrustning:
ASUS MG278, HHKB Professional 2, G502, G930
Citera/"svara" gärna för svar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrland
Registrerad
Sep 2005

Är det för "show" så kostar strömmen mer än kraften.
Men ja att komma över 4 är inga problem med en bättre luftkylare då du inte lär komma över 200w på normal O.C.

Tag: @ski-doo berätta om ditt skryt bygge hehe

Snälla alla ni som skapar å svarar, F A K T A!
Så ingen gissningslek där ni leker, å skapa inte en tråd innan ni vet hur ni ska forma den till nåt konkret.
Du som trådskapare blir irriterad över brist på hjälp å dom som ska hjälpa blir less på att korrigera folk.