Katt lika rolig som hårdvara! [Bild på din katt-tråden]

Permalänk
Medlem

Katt lika rolig som hårdvara! [Bild på din katt-tråden]

Jag är en ordentlig hårdvarunörd men ändå så har en katt lyckats slå mina "väggar" i tusen bitar.

Har blivit mer och mer sugen på att skaffa katt sedan min syster och även mina föräldrar skaffat katt (Norska Skogskatter eller varianter därav).

Sagt och gjort så var jag nere i Malmö och hämtade min helt underbara Ocicat Zelda. Hon är en helt suverän kompis som till och med föredrar att sova i min säng. Häromdagen så vaknade jag med en leksaksboll under ryggen. Funderar på att sätta upp övervakningskameror för att se vad hon håller på med på nätterna.

Lite svårt att skriva detta då Zelda tycker att det är en fantastisk ide att sitta på mitt tangentbord...

Lite bilder av Zelda:

EDIT:
"Hur laddar man upp bilder i forumet?"-guide:

Ladda upp bilden på valfri bilduppladdningstjänst exempelvis imgur.com, tinypic.com eller forumbilder.se

Infoga bild:
Använd "infoga bild"-funktionen eller [img]-taggar för att infoga en bild, dvs. [img]bildlänk inkl. filändelse[/img]

Bild med beskrivning:
Infoga bild med bildtext: [img src=bildlänk inkl. filändelse]bildtext här[/img]

Här hamnar bildtexten

OBS: Tänk på att man alltid ska ha med filändelsen i bildlänken (imgur.com/jgjfksdh.jpg). Välj "direct link" eller högerklick på bilden och välj sedan "kopiera bildadress".

/screamin-daemon, moderator

Dold text
Rubrik/guide /screamin-daemon, moderator
Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem

vilken skönhet! Lite kattmys förlänger livet ;).

Visa signatur

Asrock Steel Legend B550M - Ryzen 5600x - 16gb Corsair Vengeance LPX 3200mhz - Gigabyte 3070 EAGLE OC - Fractal design Meshify Mini C

Permalänk
Medlem

Jättesöt
Var glad du inte är allergisk...

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)

Permalänk
Medlem

Det var en fin katt helt klart.

Permalänk
Medlem

Ruskigt fin katt!.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkrik92:

vilken skönhet! Lite kattmys förlänger livet ;).

Utan tvekan! Kattmys är helt suveränt!

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem

Katter is the shitt. Har 2st

Permalänk
Medlem
Skrivet av ASBR:

Jättesöt
Var glad du inte är allergisk...

Skrivet av Ronaldo:

Det var en fin katt helt klart.

Skrivet av Hardy:

Ruskigt fin katt!.

Ja, Zelda är vad som normalt kallas raskatt (Ocicat). Personligen bryr jag mig inte ett dugg men hon är fin med sina prickar. Framför allt är hon vansinnigt smart och dessutom snackar hon hela tiden så det är verkligen som att bo ihop med någon som hela tiden har synpunkter.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silcan:

Katter is the shitt. Har 2st

Håller med! Katter is the shit!

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem

Vill verkligen skaffa katt, men flickvännen är mega allergisk... Får nöja mig med sträva allergivänliga hundar... Nåja, duger det med

En fråga för er kattmänniskor, rasen ocelot, är det ett vilt kattdjur eller husdjurskatt? Sjukt balla, men verkar ju vara vildkatt...

Permalänk
Medlem

En vacker skapelse. Ett intelligent rovdjur i en liten förpackning. Hon kommer vara din vän länge, nästan som en trogen vakthund. Du får förresten uppdatera din signatur.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

Själv har man 4.

Och så här går det när man får 2 dagar på sig med nya kartonger att leka med.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Har också katt... Tycker om henne tills hon skiter i kattlådan.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av adde318:

Vill verkligen skaffa katt, men flickvännen är mega allergisk... Får nöja mig med sträva allergivänliga hundar... Nåja, duger det med

En fråga för er kattmänniskor, rasen ocelot, är det ett vilt kattdjur eller husdjurskatt? Sjukt balla, men verkar ju vara vildkatt...

Vad jag kan se hos SVERAK så finns det ingen ras som heter Ocelot. Det närmaste du kan komma ar antagligen en Bengal eller en Ocicat.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem
Skrivet av adde318:

Vill verkligen skaffa katt, men flickvännen är mega allergisk... Får nöja mig med sträva allergivänliga hundar... Nåja, duger det med

Finns katter som har väldigt lite päls eller ingen alls Cats for People with Allergies.Vissa av dem är dock inte så vanliga i Sverige, så kan kosta en hel del.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Ocelot är precis som du tror en vildkatt som bor i sydamerika...

https://sv.wikipedia.org/wiki/Ozelot

Visa signatur

My sole companion is my weapon. I must care for it better than any hunter has ever cared for his beast. I must master it more than any warlock has ever mastered his demon. Without me, it is useless. Without it, I am nothing.
I am the Warrior. Death is my business. Be it yours...or mine.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Själv har man 4.

Och så här går det när man får 2 dagar på sig med nya kartonger att leka med.
https://dl.dropbox.com/s/mz2p81ztnxwmwsc/IMG_3541.jpg?dl=0

De dära ögona.... :3

Jag har en kastrerad men på något sätt överkåt hanne från ett djurhem. Jag tror det är en russian blue, gillar att nafsa och har den underliga egenheten att han gillar att "skalla" folk som han tycker om, eller bara dunka pannbenet emot en. Vi brukar sitta och dunka skallarna ihop när vi inte har glädje av hjärnceller. Tydligen är "skallandet" vanligt bland russian blue vad jag läst, och de tenderar att vara lite dominanta.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem

Den här tråden borde väl ändå inte ligga i forumdelen "Övriga ämnen" utan under "Mjukvara"?

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Avstängd

Jättefin katt. Själv är jag sugen på en Maine Coon katt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Den här tråden borde väl ändå inte ligga i forumdelen "Övriga ämnen" utan under "Mjukvara"?

Ha, ha, mjukvara kanske borde varit bättre. Har svårt att använda tangentbordet pga en envis katt som vet bäst!

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem
Skrivet av adde318:

Vill verkligen skaffa katt, men flickvännen är mega allergisk... Får nöja mig med sträva allergivänliga hundar... Nåja, duger det med

En fråga för er kattmänniskor, rasen ocelot, är det ett vilt kattdjur eller husdjurskatt? Sjukt balla, men verkar ju vara vildkatt...

Ocelot får man inte ha i Sverige, vad jag vet. Maine Coon är nog den största lagliga du får/kan ha.

Angående allergi - se nedan!

Skrivet av Belzader:

Finns katter som har väldigt lite päls eller ingen alls Cats for People with Allergies.Vissa av dem är dock inte så vanliga i Sverige, så kan kosta en hel del.

Allergen sitter inte bara i päls utan också bland annat i saliv. Vissa klarar av pälsen, andra inte. Några bekanta hade en i familjen som var allergisk och skaffade då en Ragdoll. Funkade finfint för de iallafall! Om man nu vill ha en s.k. "allergikatt" som också är långhårig. Beror ju på vad man söker hos en katt, men kan vara kul att veta att det finns lite olika alternativ trots allt.

Även Sibirisk ska gå hem hos vissa.

Visa signatur

NZXT S340 Elite White | Intel i7 7700K @ 5GHz | Asus ROG Strix Z270F | No GPU | Corsair Vengeance RGB 32GB 3000MHz | Seasonic PRIME 1000W Titanium | Samsung 840 Pro 256GB & Samsung 850 EVO 1TB | NZXT Kraken x62 | 32" ASUS ROG PG32UQ & 27" Acer Predator XB271HU

Kolla in min Youtube-kanal "Kingpin Crazy" om du gillar Warzone eller PUBG. Senaste videon hittar du här!

Permalänk
Medlem

Naaw våran 6 åriga katt heter med Zelda Är en norskskogskatt-variant

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

Pappa har en katt som heter Julius Caesar som kommer från ett katthem. Vi tror att det kan vara en blandning av norsk skogskatt och Maine Coon. Säkert något annat också. Storleken är som en vanlig katt dock.

Skrivet av Gubbkroppen:

Jättefin katt. Själv är jag sugen på en Maine Coon katt.

Om jag någongång skaffar en katt ska det vara en Maine Coon. Nummer 2 är Ragdoll.

Skrivet av Crazy:

Ocelot får man inte ha i Sverige, vad jag vet. Maine Coon är nog den största lagliga du får/kan ha.

Angående allergi - se nedan!

Allergen sitter inte bara i päls utan också bland annat i saliv. Vissa klarar av pälsen, andra inte. Några bekanta hade en i familjen som var allergisk och skaffade då en Ragdoll. Funkade finfint för de iallafall! Om man nu vill ha en s.k. "allergikatt" som också är långhårig. Beror ju på vad man söker hos en katt, men kan vara kul att veta att det finns lite olika alternativ trots allt.

Även Sibirisk ska gå hem hos vissa.

Savannah är också en stor laglig ras.
http://www.a1savannahs.com/cats/savannah-pricing
http://www.a1savannahs.com/cats/about-our-cats/about-savannah...
http://savannahsweden.se/savannah-2.html

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArcticFire:

Om jag någongång skaffar en katt ska det vara en Maine Coon. Nummer 2 är Ragdoll.

Savannah är också en stor laglig ras.
http://www.a1savannahs.com/cats/savannah-pricing
http://www.a1savannahs.com/cats/about-our-cats/about-savannah...
http://savannahsweden.se/savannah-2.html

Kan vara helt ute och cyklar, men kräver inte det att de ska ha varit "tamkatter" i x-antal generationer, för att man ska få ha de som husdjur? Hinner inte skumma själv, men har för mig att det var så när jag kollade sist (var dock ett bra tag sedan). Kanske dock har hunnit bli en standard idag.

Visa signatur

NZXT S340 Elite White | Intel i7 7700K @ 5GHz | Asus ROG Strix Z270F | No GPU | Corsair Vengeance RGB 32GB 3000MHz | Seasonic PRIME 1000W Titanium | Samsung 840 Pro 256GB & Samsung 850 EVO 1TB | NZXT Kraken x62 | 32" ASUS ROG PG32UQ & 27" Acer Predator XB271HU

Kolla in min Youtube-kanal "Kingpin Crazy" om du gillar Warzone eller PUBG. Senaste videon hittar du här!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luminous:

De dära ögona.... :3

Jag har en kastrerad men på något sätt överkåt hanne från ett djurhem. Jag tror det är en russian blue, gillar att nafsa och har den underliga egenheten att han gillar att "skalla" folk som han tycker om, eller bara dunka pannbenet emot en. Vi brukar sitta och dunka skallarna ihop när vi inte har glädje av hjärnceller. Tydligen är "skallandet" vanligt bland russian blue vad jag läst, och de tenderar att vara lite dominanta.

Dom har väl någon form av doftkörtlar i pannan.. du är numera märkt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crazy:

Kan vara helt ute och cyklar, men kräver inte det att de ska ha varit "tamkatter" i x-antal generationer, för att man ska få ha de som husdjur? Hinner inte skumma själv, men har för mig att det var så när jag kollade sist (var dock ett bra tag sedan). Kanske dock har hunnit bli en standard idag.

"De första tre generationerna som följer av Serval x Inrikes katt anses vara "Foundation Savannahs". Savannah F1 är den första generationen, korsning mellan Serval och tamkatt. En F2 är den andra generationen (avkomma till F1 och en tamkatt). F3 är den tredje generationen (avkomma till F2 och en tamkatt.)

Savannahkatten är inte en fullt erkänd kattras före den har tre generationer av Savannahkatt till förfäder i sin stamtavla.

En SBT Savannahkatt måste dessutom vara till och med fyra generationer bort från sin afrikanska förfader - Servalen.

De servaler, från vilka Savannahkatter härstammar är framavlade, är födda och uppvuxna i fångenskap och inte i frihet.

Ofta har dessa servaler i sin tur levt i generationer med människor. Savannahkatter finns inte i vilt tillstånd!"

Tyvärr verkar det så. Men å andra sidan står det erkänd kattras. Kanske det är lagligt med F1 ändå bara att de inte går att ställa ut? Alla blandkatter som finns är ju inte direkt erkända raser

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArcticFire:

"De första tre generationerna som följer av Serval x Inrikes katt anses vara "Foundation Savannahs". Savannah F1 är den första generationen, korsning mellan Serval och tamkatt. En F2 är den andra generationen (avkomma till F1 och en tamkatt). F3 är den tredje generationen (avkomma till F2 och en tamkatt.)

Savannahkatten är inte en fullt erkänd kattras före den har tre generationer av Savannahkatt till förfäder i sin stamtavla.

En SBT Savannahkatt måste dessutom vara till och med fyra generationer bort från sin afrikanska förfader - Servalen.

De servaler, från vilka Savannahkatter härstammar är framavlade, är födda och uppvuxna i fångenskap och inte i frihet.

Ofta har dessa servaler i sin tur levt i generationer med människor. Savannahkatter finns inte i vilt tillstånd!"

Tyvärr verkar det så. Men å andra sidan står det erkänd kattras. Kanske det är lagligt med F1 ändå bara att de inte går att ställa ut? Alla blandkatter som finns är ju inte direkt erkända raser

Fast nu är ju inte alla blandkatter blandade med vilddjur, haha. Men förstår tänket! Tvivlar dock på att F1 är lagligt i Sverige. Brukar ju vara så kinkigt med sånt där.

Visa signatur

NZXT S340 Elite White | Intel i7 7700K @ 5GHz | Asus ROG Strix Z270F | No GPU | Corsair Vengeance RGB 32GB 3000MHz | Seasonic PRIME 1000W Titanium | Samsung 840 Pro 256GB & Samsung 850 EVO 1TB | NZXT Kraken x62 | 32" ASUS ROG PG32UQ & 27" Acer Predator XB271HU

Kolla in min Youtube-kanal "Kingpin Crazy" om du gillar Warzone eller PUBG. Senaste videon hittar du här!

Permalänk
Skrivet av Bascule666:

Jag är en ordentlig hårdvarunörd men ändå så har en katt lyckats slå mina "väggar" i tusen bitar.

Har blivit mer och mer sugen på att skaffa katt sedan min syster och även mina föräldrar skaffat katt (Norska Skogskatter eller varianter därav).

Sagt och gjort så var jag nere i Malmö och hämtade min helt underbara Ocicat Zelda. Hon är en helt suverän kompis som till och med föredrar att sova i min säng. Häromdagen så vaknade jag med en leksaksboll under ryggen. Funderar på att sätta upp övervakningskameror för att se vad hon håller på med på nätterna.

Lite svårt att skriva detta då Zelda tycker att det är en fantastisk ide att sitta på mitt tangentbord...

Lite bilder av Zelda:

http://i.imgur.com/3asWZGt.jpg

http://i.imgur.com/KIbEHiu.jpg

http://i.imgur.com/sHe19cc.jpg

http://i.imgur.com/KyKHe1o.jpg

Underbart det finns mer än bara datorer 😊
Njut av din katt den kommer lära dig mycket om dig själv. Men kom i håg att du bestämmer och datorer är viktigt också 😂

Visa signatur

Laptop Asus K56CB

Permalänk
Medlem

Jag har också precis införskaffat mig en liten pälsboll, en Maine Coon.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z370-F || Intel Core i7 8086K || MSI GeForce RTX 2080 Ti 11GB GAMING X TRIO || Corsair H100i || Corsair 32GB DOMINATOR 3000MHZ || Samsung 970 EVO M.2 250GB - Samsung 840 EVO 250GB x4 - Samsung 840 EVO 1TB || Corsair AX860i PSU || Corsair Obsidian 750D

Permalänk
Inaktiv

Ussch och fy för katter. De för inte med sig något gott tycker jag.

/Gerbilägare.