Katt lika rolig som hårdvara! [Bild på din katt-tråden]

Permalänk
Skrivet av anon114264:

Ussch och fy för katter. De för inte med sig något gott tycker jag.

/Gerbilägare.

Jag förstår, du fick mig googla lite 😂
Fast vi kan väl enas om att djur i alla former är sköna individer när man väl umgås med dom 😊

Visa signatur

Laptop Asus K56CB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Dom har väl någon form av doftkörtlar i pannan.. du är numera märkt

Tror inte någon katt har doftkörtlar i pannan, däremot på kinderna och på framtassarnas undersidor.

Har själv en Russian Blue, som gillar att buffa med huvudet. Lite som att här är jag, jag tycker om dig, nu vill jag ha uppmärksamhet så kom och lek med mig. Det är dock mest min andra katt som är gammal och trött, som blir skallad mest.
Det är en kanonfin ras, som i stort sett aldrig plockar fram klorna och är jättesnäll.

Då katter gillar att vara i centrum för all uppmärksamhet, så är det solklart att de lägger sig på tangentbordet om husse eller matte sitter och stirrar in i skärmen längre stunder. Det är en naturlag..
Själv löser jag det med en hylla ovanför skärmarna, där det både är varmt och de tror att man tittar på dem hela tiden.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Ussch och fy för katter. De för inte med sig något gott tycker jag.

/Gerbilägare.

När jag var liten, hade vi både hamstrar och katter. De gick jättebra ihop.
En av hamstrarna kröp ihop och la sig sked med ena katten..
Men visst var man lite nervös ibland och hade koll, när man släppte ut dem från buren.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Är egentligen en hundmänniska, men var kattvakt åt kusinens kattunge i en vecka. Kom då fram till att jag gillar katter också.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5950X | Nvidia Titan V | 64GB G.SKILL TridentZ NEO 3600 | AORUS X570S MASTER | Samsung 970 EVO 2TB | Phanteks Enthoo EVOLV ATX | Seasonic Platinum 1200W | Alienware AW3423DW QD-OLED ]

Permalänk
Medlem

Katter är ju för underbara! Har alltid haft katt, dock bara vanliga svenska bondkatter. Tycker att det är så häftigt att även husdjur är helt egna individer, just nu har vi 3 katter och en hund och dom alla är väldigt olika personligheter.

Permalänk
Medlem

Är också väldigt sugen på att skaffa katt.
Men är även lite orolig, eftersom jag jobbar 4-5 dagar i veckan, mellan 5-17~(ibland tidigare, ibland senare).
Hur klarar sig en katt ensam såpass länge?
Bor i lägenhet på 3e våningen förövrigt, så blir ju en inne katt.

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem

Väldigt fin. Tänk på att katter gillar sällskap och att det inte är särskilt schysst att låta en katt sitta ensam hela dagarna, instängd i en lägenhet.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Avstängd

Ja, katter är hur mysiga som helst. Har haft husdjur hela mitt liv och katter är definitivt mina favoritdjur.

Just nu har jag en vanlig bondkatt från ett katthem som jag tycker om att skämma bort. Skulle gärna ha en savannahkatt i framtiden.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonny Myran:

Väldigt fin. Tänk på att katter gillar sällskap och att det inte är särskilt schysst att låta en katt sitta ensam hela dagarna, instängd i en lägenhet.

Nej det är lite det spåret jag är inne på. Så får bli att vänta helt enkelt. Skulle aldrig få för mig att låta ett djur lida på något sätt.

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Skrivet av adde318:

Vill verkligen skaffa katt, men flickvännen är mega allergisk... Får nöja mig med sträva allergivänliga hundar... Nåja, duger det med

En fråga för er kattmänniskor, rasen ocelot, är det ett vilt kattdjur eller husdjurskatt? Sjukt balla, men verkar ju vara vildkatt...

Sitter i ungefär samma sits fast min flickvän vill ha hund och jag är allergisk. Men vad har ni för hund som fungerar ändå?

Visa signatur

Chassi: FD Define R4 / Mobo: Gigabyte MSI Z87-G45 / CPU: Intel Core i7-4770K / RAM: 8GB Corsair Vengeance LP / HDD: 1TB WD Caviar Blue / SSD: 240GB Samsung 850 PRO / GPU: Sapphire R9 280X 3GB / Nätagg: FD Integra R2 650W

Permalänk
Medlem

Åh vad jag blir sugen på en katt nu. Riktigt jobbigt man är allergisk bara.

Visa signatur

Hemmadator | Intel Core2Duo E8400 3GHz | 2048MB RAM 800MHz | ATI Radeon HD5750 512MB | ASUS P5QPL-AM | Corsair CX430 430W | Western Digital Caviar Blue 500GB | Seagate Barracuda 500GB | Intel 330 128GB |
Skoldator | Intel Core I7 950 3.06 GHz | Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 4GB CL9 | ASUS GeForce GTX 465 1GB | ASUS P6T SE | OCZ MODXSTREAM PRO 700 WATT | CM Storm Scout |

Permalänk
Medlem

Jag har en renrasig norsk skogkatt, och han är helt underbar. Han pratar konstant, har väldigt mycket personlighet etc. Dock så är allt på hans villkor

Mig veterligen är det den största raskatten som är lovlig i Sverige, min koloss väger runt 12-12.5kg på vintern, och 10 på somrarna.

Visa signatur

| Moderkort: Asus Maximus VIII Gene | CPU: Intel I7 6700k | Ramminne: Corsair 16GB | Grafikkort: XFX NANO 4Gb HBM | PSU: EVGA SUPERNOVA P2 850W | Chassi: Phanteks Evolv | Skärm: ASUS MG279Q

Permalänk
Medlem

Ni som har katter, har ni egen ytterdörr för att släppa ut dom?
Bor man i lägenhet med trappuppgång kommer det bli en innekatt, och det är ju inte alla katter som finner sig i det.

Permalänk
Medlem

Caesar som min katt heter har en egen kattdörr, dock är det i en villa på landet.
Jag skulle personligen aldrig skaffa en katt och ha den i en lägenhet. Men om man nu måste ha en katt i lägenhet, så får det ju vara en ras som är framavlad för att ha i trånga utrymmen.

Visa signatur

| Moderkort: Asus Maximus VIII Gene | CPU: Intel I7 6700k | Ramminne: Corsair 16GB | Grafikkort: XFX NANO 4Gb HBM | PSU: EVGA SUPERNOVA P2 850W | Chassi: Phanteks Evolv | Skärm: ASUS MG279Q

Permalänk
Medlem

Oslagbart med en spinnande katt i knät medans man ser fredagspanelen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flutters:

Är också väldigt sugen på att skaffa katt.
Men är även lite orolig, eftersom jag jobbar 4-5 dagar i veckan, mellan 5-17~(ibland tidigare, ibland senare).
Hur klarar sig en katt ensam såpass länge?
Bor i lägenhet på 3e våningen förövrigt, så blir ju en inne katt.

Nej nej nej.
Innekatt i sig är inga större problem, men en katt måste aktiveras eller åtminstone ha chansen att aktivera sig själv genom att trakassera sin ägare lite
Att lämna den själv 12 timmar om dagen är snudd på kattplågeri och kommer om du har otur snart att visa sig på möblerna.
En fullösning är ju att ha 2 katter, då har dom ju sällskap och kan härja med varandra när dom är uttråkade.
Men det kräver ju rätt sorts katter, får dom för sig att möblemang är roliga leksaker så blir det ju inte så roligt att komma hem från jobbet...

Kommer från en familj som fött upp katter i mååånga år och har ofta fått hämta katter som blivit snudd på galna av sysslolöshet.
Den vanligaste reaktionen när "kattfan" strimlat soffan är att stänga dörren till det rummet, och snart så stängs nästa dörr, och nästa.
Till slut så får kattstackarn bara vistas i badrummet när den är ensam.

Permalänk
Medlem

@adde318: Nej, oceloten lever vilt i Sydamerika och tillhör underfamiljen Felinae (små katter som inte ryter), och ocikatten fick sitt namn på grund av fläckarna som ger den ett vilt utseende.

Visa signatur

Professionell sociopat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flutters:

Är också väldigt sugen på att skaffa katt.
Men är även lite orolig, eftersom jag jobbar 4-5 dagar i veckan, mellan 5-17~(ibland tidigare, ibland senare).
Hur klarar sig en katt ensam såpass länge?
Bor i lägenhet på 3e våningen förövrigt, så blir ju en inne katt.

Om du skaffar två stycken och ser till at det finns mat brukar det inte vara några större problem, men räkna med att bli överfallen när du kommer hem!

Har själv två Russian-bluehonor, en äldre kastrerad och en lite yngre halvgalen. Den äldre är tjock och den andra är väldigt liten, så att mata dem är ganska jobbigt... Olika mat och man måste vakta den lilla. :3
Det är inte alltid jag får vara ifred vid datorn heller.

Visa signatur

En gammal cpu från AMD. Ett par äldre grafikkort i Cross-Fire. En del minne. Gamla slö-diskar. Antik nätdel. En ok kylare. Ett nedsuttet chassi. En del fungerande tillbehör.
Ett moderkort som brann upp. Ytterligare CPU och GPU från AMD. Mer minne. En SSD och ett par hårddiskar. En nyare PSU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Nej nej nej.
Innekatt i sig är inga större problem, men en katt måste aktiveras eller åtminstone ha chansen att aktivera sig själv genom att trakassera sin ägare lite
Att lämna den själv 12 timmar om dagen är snudd på kattplågeri och kommer om du har otur snart att visa sig på möblerna.
En fullösning är ju att ha 2 katter, då har dom ju sällskap och kan härja med varandra när dom är uttråkade.
Men det kräver ju rätt sorts katter, får dom för sig att möblemang är roliga leksaker så blir det ju inte så roligt att komma hem från jobbet...

Kommer från en familj som fött upp katter i mååånga år och har ofta fått hämta katter som blivit snudd på galna av sysslolöshet.
Den vanligaste reaktionen när "kattfan" strimlat soffan är att stänga dörren till det rummet, och snart så stängs nästa dörr, och nästa.
Till slut så får kattstackarn bara vistas i badrummet när den är ensam.

Skrivet av Laccy:

Om du skaffar två stycken och ser till at det finns mat brukar det inte vara några större problem, men räkna med att bli överfallen när du kommer hem!

Har själv två Russian-bluehonor, en äldre kastrerad och en lite yngre halvgalen. Den äldre är tjock och den andra är väldigt liten, så att mata dem är ganska jobbigt... Olika mat och man måste vakta den lilla. :3
Det är inte alltid jag får vara ifred vid datorn heller.

Tackar för er input!
Blir att vänta helt enkelt skulle aldrig få för mig att låta ett djur lida på det sättet.

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem

Blir så sugen på att skaffa en kamrat själv. Men ögonen kommer aldrig palla trycket. Får nöja mig med att besöka kompisar med katt och känna irritationen i ögonen när man drar hemåt mot kvällen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flutters:

Tackar för er input!
Blir att vänta helt enkelt skulle aldrig få för mig att låta ett djur lida på det sättet.

Mitt inlägg var ju rätt generellt.
Det finns ju katter som inte har några problem med att lämnas ensamma längre stunder.
Men innan man testar så vet man ju inte, och det är ju trots allt en levande varelse det handlar om

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonataan.host:

Sitter i ungefär samma sits fast min flickvän vill ha hund och jag är allergisk. Men vad har ni för hund som fungerar ändå?

Min sambo är hund- och kattallergiker men vi har små två hundar som det funkar fint med ändå. En liten Papillion/Shih-Tzu mix (som fått shih-tzu-pälsen) och en Bichon Havanais. Bägge har päls som måste klippas, mer som hår än vanlig hundpäls, vi badar dem kanske varannan vecka eller mer sällan. De fäller i stort sett ingenting vilket förmodligen innebär att de även har allergivänliga egenskaper vad det gäller hunden/pälsen/saliv i övrigt. Plus att det är så jäkla skönt att slippa hår på möbler, kläder, allt.

Om vi besöker någon som har en "vanlig" hund eller om hon blir slickad på händer/armar/ansikte av en sån så får hon oftast en allergisk reaktion med klåda, snuva, svullna ögon. Vet inte riktigt varför skillnaden är så stor.

Raser som skulle kunna funka ligger i den kategorin, ex Shih-Tzu, Bichon Havanais, Yorkshire-Terrier, Pudel, Malteser. Vill man ha något större kanske Schnauzer (valfri storlek) eller någon vattenhund, typ Lagotto, funka.

Det viktigaste är att testa själv, olika personer reagerar på olika egenskaper hos respektive ras. Åk till uppfödare och testa och se vad som verkar funka bäst.

Här är mina små rackare. Ca 5 respektive 4 kilo åsikter och gos.

Visa signatur

Citera -> större chans till svar.

Permalänk
Avstängd

Nu bor jag visserligen i lägenhetsvilla, så det är väl ett mellanting, men mina underbara missar Ozzy och Morris får vara ute i princip när de vill.
Jag pluggar distans och är alltid hemma, så jag går helt enkelt ut och ropar på dem när det känns som om de borde vara nöjda. Kommer de inte inom 10 sekunder så gör de alltid det när jag prövar igen 5 minuter senare.
Förstår inte människor som inte åtminstone kan engagera sig till den graden för sina katter istället för att prompt låsa in dem hela livet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Skulle gärna skaffa en kompis åt min katt men hon klarar inte av andra katter. Hon är som sagt upphittad och har levt på katthem, så hon är lite småstörd. Även djur kan få psykiska besvär.

Hon mår jättebra som ensam katt men min soffa lider. Har en billig IKEA bäddsoffa på grund av henne. Onödigt att köpa nåt dyrt när man har en halvknasig katt.

Ja, och hon är innekatt. Skulle jag ha möjlighet att köpa villa och släppa ut henne skulle jag göra det, men villor kostar en del här i Stockholm.

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Avstängd

har 2 heliga birmor.. har haft katt sedan 1996 ... en gång katt alltid katt enkla o ha o göra med.. man kan åka iväg utan behöva ha med dem samt att de har en egen hjärna vilket tex hundar saknar

Permalänk
Skrivet av reflux:

Min sambo är hund- och kattallergiker men vi har små två hundar som det funkar fint med ändå. En liten Papillion/Shih-Tzu mix (som fått shih-tzu-pälsen) och en Bichon Havanais. Bägge har päls som måste klippas, mer som hår än vanlig hundpäls, vi badar dem kanske varannan vecka eller mer sällan. De fäller i stort sett ingenting vilket förmodligen innebär att de även har allergivänliga egenskaper vad det gäller hunden/pälsen/saliv i övrigt. Plus att det är så jäkla skönt att slippa hår på möbler, kläder, allt.

Om vi besöker någon som har en "vanlig" hund eller om hon blir slickad på händer/armar/ansikte av en sån så får hon oftast en allergisk reaktion med klåda, snuva, svullna ögon. Vet inte riktigt varför skillnaden är så stor.

Raser som skulle kunna funka ligger i den kategorin, ex Shih-Tzu, Bichon Havanais, Yorkshire-Terrier, Pudel, Malteser. Vill man ha något större kanske Schnauzer (valfri storlek) eller någon vattenhund, typ Lagotto, funka.

Det viktigaste är att testa själv, olika personer reagerar på olika egenskaper hos respektive ras. Åk till uppfödare och testa och se vad som verkar funka bäst.

Här är mina små rackare. Ca 5 respektive 4 kilo åsikter och gos.

https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xtp1/t31.0-8/12184055_622321534576940_2147211638783872790_o.jpg

Hur testade ni det innan ni faktiskt bestämde er för att skaffa hund? Vi är lite osäkra där. Sen kollar vi på en samojed som ska vara allergi vänliga också

Visa signatur

Chassi: FD Define R4 / Mobo: Gigabyte MSI Z87-G45 / CPU: Intel Core i7-4770K / RAM: 8GB Corsair Vengeance LP / HDD: 1TB WD Caviar Blue / SSD: 240GB Samsung 850 PRO / GPU: Sapphire R9 280X 3GB / Nätagg: FD Integra R2 650W

Permalänk
Medlem

Grymt snygg katt, blir så avis, kan typ inte ens vara i ett rum som en katt passerat genom...

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Har 2 katter, här är den ena, den andra blir alltid så j*vla ful på bild, så honom får ni inte se tyvärr

Han kan ALDRIG ligga direkt på golvet, måste alltid ligga på/i något, även om det bara är en rak sladd som ligger rätt över golvet, eller om det är i diskhon, bara det inte är direkt på golvet.. Han tycker även om att ligga i vedkorgen bredvid kaminen, speciellt när den är tänd..

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | Nvidia Geforce RTX 4070 Ti 12gb | Corsair Vengeance DDR5 6000MHz RGB CL30 2x16GB | EVGA Supernova G2 750W | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming | Be Quiet! Dark Rock Pro 5
Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Kattägare sedan 15 år här. En bondkatt, men lika vänlig är han för det!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonataan.host:

Hur testade ni det innan ni faktiskt bestämde er för att skaffa hund? Vi är lite osäkra där. Sen kollar vi på en samojed som ska vara allergi vänliga också

Vi tog hand om den svarta hunden i nån vecka innan det framkom att hon behövde omplaceras så det var först efter att vi märkt att det funkade bra som vi blev intresserade. Men vi har passat folks hundar i olika omgångar förr och noterat vilka som går bra eller ej.

Sambon jobbar dessutom i djuraffär nu och träffar mängder med hundar där och märker snabbt vilka som fungerar för henne och vilka som direkt leder till problem. Men det är som sagt något personligt, olika hundar passar olika personers överkänslighet och det kan man omöjligen läsa sig till.

Visa signatur

Citera -> större chans till svar.