Dålig prestanda på SSD

Permalänk
Medlem

Dålig prestanda på SSD

Hejsan

Jag har haft min dator i ungefär 1 år nu. I den så kör jag en Intel 530 120gb som systemdisk, en Samsung 850 EVO (M.2) som spel/scratch-disk, och sen en vanlig hdd för lagring.

Problemet jag insåg nu efter en mätning som jag gjorde lite på skoj, var att Intel-disken inte alls kom upp i de hastigheterna som nämns i specifikationerna. Enligt specifikationerna ska den nå upp emot en hastighet på 540 läs och 490 skriv. Nedanför ser ni resultatet av testet jag körde:

Vad är det som är galet tro? Det känns ändå som att hade det varit fel läge (IDE eller liknande) så hade den inte ens kommit upp i 400mb/s i läshastighet, eller tänker jag fel?

I vilket fall som helst, uppskattar svar och särskilt lösningar på problemet
Tack på förhand!

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Medlem
Skrivet av vompen:

Hejsan

Jag har haft min dator i ungefär 1 år nu. I den så kör jag en Intel 530 120gb som systemdisk, en Samsung 850 EVO (M.2) som spel/scratch-disk, och sen en vanlig hdd för lagring.

Problemet jag insåg nu efter en mätning som jag gjorde lite på skoj, var att Intel-disken inte alls kom upp i de hastigheterna som nämns i specifikationerna. Enligt specifikationerna ska den nå upp emot en hastighet på 540 läs och 490 skriv. Nedanför ser ni resultatet av testet jag körde:
http://imgur.com/XA5K8qm.jpg

Vad är det som är galet tro? Det känns ändå som att hade det varit fel läge (IDE eller liknande) så hade den inte ens kommit upp i 400mb/s i läshastighet, eller tänker jag fel?

I vilket fall som helst, uppskattar svar och särskilt lösningar på problemet
Tack på förhand!

Vad har du för moderkort och hur har du kopplat din disk?

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrusE:

Vad har du för moderkort och hur har du kopplat din disk?

Jag har ett Asus Z97I-Plus och jag har kopplat disken via en 6gb-kabel till sata-uttaget på moderkortet. Är nästan helt säker på att jag tog snabbaste uttaget också.

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Medlem
Skrivet av vompen:

Jag har ett Asus Z97I-Plus och jag har kopplat disken via en 6gb-kabel till sata-uttaget på moderkortet. Är nästan helt säker på att jag tog snabbaste uttaget också.

Har du slagit på ahci

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrusE:

Har du slagit på ahci

Nästan stensäker på det. Lite det jag menade med att om det inte hade varit påslaget så hade väl inte skrivhastigheten varit särskilt bra heller väl?

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Medlem
Skrivet av vompen:

Nästan stensäker på det. Lite det jag menade med att om det inte hade varit påslaget så hade väl inte skrivhastigheten varit särskilt bra heller väl?

Hur mycket ledigt har du på disken?

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrusE:

Hur mycket ledigt har du på disken?

28,7 gb i skrivande stund.

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Medlem

Varför inte bara undersöker de tips man får istället för att säga att man "nästan är säker"?

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Medlem

Det är helt normalt. Det är en Sandforce-disk, så prestandan beror på hur mycket datan går att komprimera. AS SSD testar med slumpdata, som är väldigt svårkomprimerad. Du kommer bara komma i närheten av hastigheten som Intel specat när du läser/skriver data som är väldigt enkel att komprimera, t.ex. bara nollor som ATTO testar med. Så AS SSD testar det värsta fallet, medan ATTO testar det bästa. Verkligheten ligger nånstans mittemellan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sakkan:

Testa att mäta hastigheten med programet ATTO ist, får likadant med min ADATA 128GB. Men mäter jag med ATTO får jag korrekta siffror.

Ska testa om en stund, tack för tipset.

Skrivet av Naga:

Varför inte bara undersöker de tips man får istället för att säga att man "nästan är säker"?

Jag vill inte låta otrevlig, men det kan ju faktiskt vara så att man är upptagen med något på datorn och därför inte kan starta om och boota in i bios.

Skrivet av perost:

Det är helt normalt. Det är en Sandforce-disk, så prestandan beror på hur mycket datan går att komprimera. AS SSD testar med slumpdata, som är väldigt svårkomprimerad. Du kommer bara komma i närheten av hastigheten som Intel specat när du läser/skriver data som är väldigt enkel att komprimera, t.ex. bara nollor som ATTO testar med. Så AS SSD testar det värsta fallet, medan ATTO testar det bästa. Verkligheten ligger nånstans mittemellan.

Aha se där. Då har man lärt sig något nytt idag med

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrusE:

Har du slagit på ahci

Skrivet av Naga:

Varför inte bara undersöker de tips man får istället för att säga att man "nästan är säker"?

Varför fråga om någon som framgår i första inlägget? storahci - OK

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sakkan:

Testa att mäta hastigheten med programet ATTO ist, får likadant med min ADATA 128GB. Men mäter jag med ATTO får jag korrekta siffror.

Nu har jag kört ATTO och där kommer den över 300mb/s både i write och read på storlekar större än 16.0, så 2/3 av alla test får den över 300mb/s i write och read.

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Medlem

Samsung 850 EVO

Jag har också en Samsung 850 EVO (256GB) sen ett år tillbaka. Väldigt snabb vid nyformatering samt några månader framåt. Nu är den sämre än min sekundära mekansika disk. Ibland när jag laddar ner en fil via webbläsaren så står den och tuggar på sista procenten även om filen är klar. Så får döda processen och börja om på nytt. Sen nu för en månad sen så har den slutat upp att bete sig konstigt, så nu funkar de i alla fall att ladda ner filer via webbläsaren. Snabb är den ändå inte. Har läst här på sweclockers att Samsung släppt en firmwire till disken, någon som vet om den fungerar? är det riskfritt att göra det? Ska nog köra en benchmark för att få ut exakta siffror hur disken beter sig i alla fall.

hdd storleken tillagd.
Visa signatur

http://www.oribium.net - Webbyrå | SEO | Webbhotell | E-post

Permalänk
Medlem
Skrivet av oribium:

Jag har också en Samsung 850 EVO (256GB) sen ett år tillbaka.

Jag antar att du menar 840 EVO? Den SSDn har ju mycket riktigt haft stora prestandaproblem, som Samsung rättat till i den senaste firmwaren. Ladda ner senaste versionen av Samsung Magician och uppgradera firmware på den, så bör problemen försvinna.

Permalänk
Medlem

Samsung 840 EVO

@perost: Jo 840 menar jag, ska prova Samsung Magician i kväll och se om det blir några prestanda förbättringar. Har inte vågat göra något på grund att de har kommit endel firmware uppdateringar. Så har täntk att de kanske går mer skada än nytta. Hoppas på de bästa nu, åter kommer.

Visa signatur

http://www.oribium.net - Webbyrå | SEO | Webbhotell | E-post

Permalänk
Medlem
Skrivet av oribium:

Jag har också en Samsung 850 EVO (256GB) sen ett år tillbaka. Väldigt snabb vid nyformatering samt några månader framåt. Nu är den sämre än min sekundära mekansika disk. Ibland när jag laddar ner en fil via webbläsaren så står den och tuggar på sista procenten även om filen är klar. Så får döda processen och börja om på nytt. Sen nu för en månad sen så har den slutat upp att bete sig konstigt, så nu funkar de i alla fall att ladda ner filer via webbläsaren. Snabb är den ändå inte. Har läst här på sweclockers att Samsung släppt en firmwire till disken, någon som vet om den fungerar? är det riskfritt att göra det? Ska nog köra en benchmark för att få ut exakta siffror hur disken beter sig i alla fall.

Har haft samma problem (seg nedladdning på sista biten) på min gamla 840 Basic och även min nuvarande Intel-disk, så för mig känns det som att det har med något annat att göra än ssdn...

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Medlem

@oribium: Uppdatera till senaste Firmware så blir det bättre. Detta gäller 840 EVO.
850 EVO skall inte ha problemen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vompen:

Har haft samma problem (seg nedladdning på sista biten) på min gamla 840 Basic och även min nuvarande Intel-disk, så för mig känns det som att det har med något annat att göra än ssdn...

Okej. Intel disken du har är byggd på en 2010 års Sandforce krets som får mycket av sin skrivprestanda från komprimering teknik. Mao.. 520 120GB är inte den snabbaste 2015...
Sen vill jag upplysa dig om att din produkt kod säger Intel 530, som är hemsk i lägre storlek, något jag har påpekat till andra personer. Det är dock samma stenålders kontroller och har samma dåliga IOPs. De duger, men man får vad man köper
http://ssd.userbenchmark.com/Intel-530-Series-120GB/Rating/19...
Mao... 100MB/s skriv är inte ovanligt, med icke komprimeringsbar data.

Jag har en likadan i jobbets dator och fick följande när jag testade nyss:

Min är dock lite annan tillverknings version, men också en 530. Sitter på en HP maskin med Z75 chipset tror jag det är och Intel i5 3470.

I läs har du typ samma som min, men skriv är du efter lite, därför undrar jag om inte något är lite fel. Har du testat lägga in intels drivare?

840 basic har samma fel som EVO, men mildare form av det. Föreslår att du tar hem diskfresh och kör det på 840 disken, så piggnar den till igen. Behövs kanske var 3 månad för att hålla bra prestanda. Den tappar rätt mycket efter 6 mån.

@oribium Ingen FW uppgraderings är 100% riskfri, men jag kan säga så här. Om din disk är frisk i övrigt (förutom minnes läckande problemet) så bör du definitivt uppgradera. Den senaste "D" FW fixar det fel du beskriver, och jag har själv installerat det på 5 diskar, (både egna och bekantas) och samtliga har fungerat bra efter. Tänk på att för att kunna uppdatera måste du själv hämta nyare Samsung Magician (4,6 eller senare för 840 EVO "D" FW). Tror 4,8 är den nyaste.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Okej. Intel disken du har är byggd på en 2010 års Sandforce krets som får mycket av sin skrivprestanda från komprimering teknik. Mao.. 520 120GB är inte den snabbaste 2015...
Sen vill jag upplysa dig om att din produkt kod säger Intel 530, som är hemsk i lägre storlek, något jag har påpekat till andra personer. Det är dock samma stenålders kontroller och har samma dåliga IOPs. De duger, men man får vad man köper
http://ssd.userbenchmark.com/Intel-530-Series-120GB/Rating/19...
Mao... 100MB/s skriv är inte ovanligt, med icke komprimeringsbar data.

Jag har en likadan i jobbets dator och fick följande när jag testade nyss:
http://s12.postimg.org/8ynkkl95n/as_ssd_bench_ATA_INTEL_SSDSC2_2015_11_02_15_15_1.png
Min är dock lite annan tillverknings version, men också en 530. Sitter på en HP maskin med Z75 chipset tror jag det är och Intel i5 3470.

I läs har du typ samma som min, men skriv är du efter lite, därför undrar jag om inte något är lite fel. Har du testat lägga in intels drivare?

840 basic har samma fel som EVO, men mildare form av det. Föreslår att du tar hem diskfresh och kör det på 840 disken, så piggnar den till igen. Behövs kanske var 3 månad för att hålla bra prestanda. Den tappar rätt mycket efter 6 mån.

@oribium Ingen FW uppgraderings är 100% riskfri, men jag kan säga så här. Om din disk är frisk i övrigt (förutom minnes läckande problemet) så bör du definitivt uppgradera. Den senaste "D" FW fixar det fel du beskriver, och jag har själv installerat det på 5 diskar, (både egna och bekantas) och samtliga har fungerat bra efter. Tänk på att för att kunna uppdatera måste du själv hämta nyare Samsung Magician (4,6 eller senare för 840 EVO "D" FW). Tror 4,8 är den nyaste.

Well där ser man Har man lärt sig något mer igen ^^ Däremot ska det sägas att 840 är inte kvar hos mig, däremot hos min brorsa och han är inte alls lika kräsen Ska testa att lägga in Intels drivers, men har för mig att jag redan har det Däremot har jag inte deras program som håller ordning på saker och ting med ssdn och det kanske är värt att tanka

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Medlem

Blev inget uppdatering igår

@Paddanx: Var för trött så somnade när jag kom hem, får ta tag i det ikväll. Nej ingen FW uppdatering är ju riskfri där av har man legat lågt. Men om nu en del har testat så vågar jag också. Hade ju varit bra att få den att bete sig som den gjorde vid formatering. Snabb (i jämförelse med mekanisk disk) har inget annat att jämföra med då jag inte har någon annan SSD förutom PCI-E SSD på 4GB i min Asus EEE, vilket har sina år. Bara en allmän fundering nu när man ändå är på ämnet, vilken typ av SSD i 256GB klassen är bäst i dagsläget? Oavset pris, kan ju vara bra att ha koll hur det ligger till just nu. Tack.

Visa signatur

http://www.oribium.net - Webbyrå | SEO | Webbhotell | E-post

Permalänk
Medlem
Skrivet av vompen:

Well där ser man Har man lärt sig något mer igen ^^ Däremot ska det sägas att 840 är inte kvar hos mig, däremot hos min brorsa och han är inte alls lika kräsen Ska testa att lägga in Intels drivers, men har för mig att jag redan har det Däremot har jag inte deras program som håller ordning på saker och ting med ssdn och det kanske är värt att tanka

Om du har Windows 7 så kan schemalagd TRIM vara till nytta, ja. Men normalt ska disken hantera det utan detta extra behov. Tyvärr är dessa diskar som de är i prestanda. Det fungerar bra som enkel HDD ersättare, men det finns betydligt snabbare SSDer om man vill ha.
i 530s försvar så är 240GB märkbart snabbare. 120GB har helt enkelt för få NAND celler för att prestera bra. Och samma tanke gäller alla SSDer, större är bättre, både sett till hållbarhet och sett till prestanda i nästan alla fall. (Undantaget är en del Sandforce baserade enheter som tex Intel 530/535 där 240GB är snabbare än 480GB.)

Skrivet av oribium:

@Paddanx: Var för trött så somnade när jag kom hem, får ta tag i det ikväll. Nej ingen FW uppdatering är ju riskfri där av har man legat lågt. Men om nu en del har testat så vågar jag också. Hade ju varit bra att få den att bete sig som den gjorde vid formatering. Snabb (i jämförelse med mekanisk disk) har inget annat att jämföra med då jag inte har någon annan SSD förutom PCI-E SSD på 4GB i min Asus EEE, vilket har sina år. Bara en allmän fundering nu när man ändå är på ämnet, vilken typ av SSD i 256GB klassen är bäst i dagsläget? Oavset pris, kan ju vara bra att ha koll hur det ligger till just nu. Tack.

840 EVO disken är faktiskt helt okej när den fått den "D" FW. Den återfår sina 400-500MB/s läs / skriv och sköter dig själv. Du behöver mao aldrig köra optimeringsprogram igen, utan dens nya FW gör allt.
Jag har sett något enstaka fall på forumet där FW uppdateringen har korrupterat data, eller tom fått skadade sektorer. Troligen har de legat väldigt nära gränsen innan, och med den nya algoritmen så kunde den inte hantera det. Så backup är väl att föredra.

I samtliga fall har de fått ersättning på garantin om det sker dock, och det är mycket få av alla användare som har dem. I motsats finns det en som har 39TB+ skrivet och arbetat på denna disk, i verklighets användning, som postat info om det på forumet.

För att svara på din fråga med bästa så måste jag ställa några motfrågor.
Vad menar med bäst? Pestanda/Pålitlighet?
Räknar du bara SATA eller även M.2 enheter med tex NVMe?

Idag är det få 256GB som är bäst, då 500GB är "sweat spot" för pris/prestanda, men där finns en del.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BrusE:

Hur mycket ledigt har du på disken?

Det kvittar på SSD'er, på mekaniska har det betydelse.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem

SATA

@Paddanx: Låter ju väldigt bra odds för att de ska fungera, kommer göra en backup på det jag vill ha sparat för säkerhetsskull. Tänkte mest på SATA enheter 2,5 tum. Om du kanske har svar på både och så vad är bäst prestadamässigt samt vad är bäst i pålittlighet just nu? Alltid bra att ha något att jämföra med.

Visa signatur

http://www.oribium.net - Webbyrå | SEO | Webbhotell | E-post

Permalänk
Medlem

Begränsade skriv

En SSD har begränsade antal skarvningar har man ju hört, någon som vet statistik hur det ligger till med dagens diskar? hur mycket klarar de? Eller enklare sagt hur mycket data kan man skriva / hur länge bör dagens SSD hålla?

Visa signatur

http://www.oribium.net - Webbyrå | SEO | Webbhotell | E-post

Permalänk
Medlem
Skrivet av oribium:

@Paddanx: Låter ju väldigt bra odds för att de ska fungera, kommer göra en backup på det jag vill ha sparat för säkerhetsskull. Tänkte mest på SATA enheter 2,5 tum. Om du kanske har svar på både och så vad är bäst prestadamässigt samt vad är bäst i pålittlighet just nu? Alltid bra att ha något att jämföra med.

Okej, prestanda mässigt om vi tittar på toppen av skaran så är det Samsungs 950 och Intels 750 M.2. med NVMe som är kungarna. Enda är lite bättre på en typ av jobb, andra på annan typ, båda är dock ruskigt snabba (2GB/s+ läs, 1GB/s skriv, flera 100k IOPs även i 256GB versioner).
Tittar vi på sata 3 6Gbit så är 850 Pro imho ensam på toppen. Den har i princip klämt ut all prestanda som Sata gränssnittet och ACHI protokollet kan leverera.
Pålitlighets tänkt så är 850 Pro relativt beprövad nu, och det enda problemet den hade var en dålig FW uppdatering från Samsung för länge sedan brickade enheter. Detta rättades dock till mycket snabbt och alla enheter ersattes direkt och felet låg i uppdateringen, inte FW. Samsung erbjuder 10 års garanti på dem, och när det gäller skriv tålighet kan du se här. 7PB, 46 gånger vad garantin säger och disken fungerar än.

Skrivet av oribium:

En SSD har begränsade antal skarvningar har man ju hört, någon som vet statistik hur det ligger till med dagens diskar? hur mycket klarar de? Eller enklare sagt hur mycket data kan man skriva / hur länge bör dagens SSD hålla?

Du har helt rätt att de har begränsat antal skrivningar. Förr gjorde detta att folk var rädda för att ens använda dem, då 32-60GB kostade en mindre förmögenhet, och man visste inte hur länge de höll.
Sedan 2010 har FW i dem blivit betydligt bättre dock, och de sliter inte lika hårt på sig själva när de jobbar (Wite amplification kunde vara 100x på riktigt gamla enheter i hård last, idag är når de sällan ens 5x, ofta är de runt 1-2x) och med större diskar så tål de att skriva mer data. Mindre NAND nm storlek har visserligen minskat skrivtåligheten, men tar man allt detta i aspekt så tål de många gånger mer skrivning idag än förr. I dagsläget håller de många år, sett ur skrivnings synpunkt, och det är mer troligt att de dör från sk Meta data skada, eller något annat fel. Jag har SSDer som är från 2008, 2009, 2010 osv som fungerar än idag. Men har också haft några dåliga som har rasat pga det jag nämnde nyss.

Tittar man på ren skrivning så bör du läsa detta. Det är en artikel som gjordes för nått år sedan där de tog en del olika diskar och satte dem på prov för att se hur mycket skrivning de tålde innan de dog.
TL:DR Även de sämsta diskarna klarar 100+TB skrivningar, och en normal person skriver inte mer än 10TB-20TB/år som mest. Så rent skrivmässigt lär du ha något årtionde med även den billigaste disken (förutsatt att inget annat går sönder då).

Om vi tittar på övrigt när det gäller skrivtåligt

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Okej, prestanda mässigt om vi tittar på toppen av skaran så är det Samsungs 950 och Intels 750 M.2. med NVMe som är kungarna. Enda är lite bättre på en typ av jobb, andra på annan typ, båda är dock ruskigt snabba (2GB/s+ läs, 1GB/s skriv, flera 100k IOPs även i 256GB versioner).
Tittar vi på sata 3 6Gbit så är 850 Pro imho ensam på toppen. Den har i princip klämt ut all prestanda som Sata gränssnittet och ACHI protokollet kan leverera.
Pålitlighets tänkt så är 850 Pro relativt beprövad nu, och det enda problemet den hade var en dålig FW uppdatering från Samsung för länge sedan brickade enheter. Detta rättades dock till mycket snabbt och alla enheter ersattes direkt och felet låg i uppdateringen, inte FW. Samsung erbjuder 10 års garanti på dem, och när det gäller skriv tålighet kan du se här. 7PB, 46 gånger vad garantin säger och disken fungerar än.

OFFTOPIC

underbart att höra då man beställde en Samsung 850 pro 256gb på inet rean som dom hade :).

Visa signatur

*🖥️ [i9 12900ks][Corsair Dominator 32gb DDR5 5600MHz] [EVGA 3080ftw Ultra] [Lian Li Galahad SL Edition 360][Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart][EVGA Supernova G6 1000W}[Alienware AW2723DF + 2x Dell 2715H 27"]
*🎮 Ps5 Digital Edition
*📱 S23 Ultra | 🎧Sony WH-1000XM3|
*📺LG Oled CX48
*noblechairs LEGEND TX Tyg Antracitgrå

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Paddanx:

Okej. Intel disken du har är byggd på en 2010 års Sandforce krets som får mycket av sin skrivprestanda från komprimering teknik. Mao.. 520 120GB är inte den snabbaste 2015...
Sen vill jag upplysa dig om att din produkt kod säger Intel 530, som är hemsk i lägre storlek, något jag har påpekat till andra personer. Det är dock samma stenålders kontroller och har samma dåliga IOPs. De duger, men man får vad man köper
http://ssd.userbenchmark.com/Intel-530-Series-120GB/Rating/19...

Jag har aldrig riktigt förstått varför folk förespråkar Intels billigare enheter idag. Det ska man ju verkligen inte köpa om man är ute efter prestanda. Precis som du säger så rullar dom fortfarande med extremt gamla Sandforce-kontroller.

Framförallt inte dagens 535 *urk*

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Jag har aldrig riktigt förstått varför folk förespråkar Intels billigare enheter idag. Det ska man ju verkligen inte köpa om man är ute efter prestanda. Precis som du säger så rullar dom fortfarande med extremt gamla Sandforce-kontroller.

Framförallt inte dagens 535 *urk*

En del påstår att de gör det för att de vill ha mer "pålitlighet".
På ett sätt förstår jag deras tänk, då FW till sandforce är mogen, och oddsen för nya fel är låg, men samtidigt så tillverkas kretsen på mindre nm (även styrkontrollern) och den måste justeras för att jobba mot NAND som är mindre än den ursprungligen var designad till att göra. Detta gör att de faktiskt får nya buggar, och problem. Visst det är små fel, men de behöver ändå rättas till (bla 530 fick ju en patch och jag tror en del Adata mfl också har fått det, detta trots att den är så "mogen").

Största problemet med den kontrollern är ju att den är som du säger... stengammal. Den har rätt bra skrivprestanda i sig själv, och kan använda halvdant NAND och komprimera för att få upp prestandan lite, men den kan ändå inte prestera så bra om många nya budget diskar, och kostar ändå mer. Dock på senaste så paras den ihop med NAND som har lång programmeringstid och då blir prestandan skit också.

Samtidigt så har Sandforce kontrollern fortfarande kvar sina stora meta data problem, där när NANDet blir slitet så kommer disken att plötsligt dö. Detta sker på allt från OCZ, Corsair, Kingston, Adata till Intel. Det kan tom räcka med några strömavbrott på fel tidpunkt. Många billiga Sandforce baserade dör på detta sätt och i grunden går det inte att rätta till i denna gamla kontroller.

Just meta data är något som är nästa "problem att lösa" för alla SSDer. De håller nu utan problem i 5+ års användning, men de dör plötsligt av detta problem. Samtidigt... om tillverkarna rättar till den, varför skulle du då köpa en ny SSD om 1-2 år? Lite av moment 22...

Edit:
Hittade denna: http://www.anandtech.com/show/9362/seagate-announces-sandforc...
Verkar som de till slut ska sjösätta den kontrollern som det var tal om för typ 1,5+ år sedan. Synd att 1-2TB kommer vara "ute" redan nästa år
Sen kan man också se att dens PCI-E lösning är redan gammal... 2.0!?

Permalänk
Medlem

@Paddanx: Det har gått framåt på skrivhastighetsstadiet, känner dock inte behov av 1GB skriv. 500MB var tillräckligt snabbt (när min disk väl var så snabb, uppfräshning på den ikväll). Låter hoppfullt att den kommer bli pålitlig då jag har en Samsung 850 Evo 256GB (eller vad är skillnaden mellan pro och inte fresten?). Kanske inte gjorde så dåligt köp av SSD ändå? Bara haft problem med dålig FW?

På grund av "antal skrivningar rädsla" så har jag bara kört OS på SSD och allt annat har skrivits till en mekanisk disk. Men efter att läst dessa testerna kan man ju vara lugn. Jag har ju tänkt ha disken så länge jag använder datorn (byggde den 2010) men den presterar fortfarande bra för det jag gör, vilket är mer vardags grejer nu mera.

Visa signatur

http://www.oribium.net - Webbyrå | SEO | Webbhotell | E-post

Permalänk
Avstängd
Skrivet av oribium:

Låter hoppfullt att den kommer bli pålitlig då jag har en Samsung 850 Evo 256GB (eller vad är skillnaden mellan pro och inte fresten?). Kanske inte gjorde så dåligt köp av SSD ändå? Bara haft problem med dålig FW?

pro har mlc nand
evo tlc nand.
v-nand i båda tlc har kortare garanti men som många märkt så funkar ssd 5 år senare utan bekymmer.
min gamla 128gb hade 98% kvar efter 4 år.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)