Dålig prestanda på SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av oribium:

@Paddanx: Det har gått framåt på skrivhastighetsstadiet, känner dock inte behov av 1GB skriv. 500MB var tillräckligt snabbt (när min disk väl var så snabb, uppfräshning på den ikväll). Låter hoppfullt att den kommer bli pålitlig då jag har en Samsung 850 Evo 256GB (eller vad är skillnaden mellan pro och inte fresten?). Kanske inte gjorde så dåligt köp av SSD ändå? Bara haft problem med dålig FW?

På grund av "antal skrivningar rädsla" så har jag bara kört OS på SSD och allt annat har skrivits till en mekanisk disk. Men efter att läst dessa testerna kan man ju vara lugn. Jag har ju tänkt ha disken så länge jag använder datorn (byggde den 2010) men den presterar fortfarande bra för det jag gör, vilket är mer vardags grejer nu mera.

Precis som @Flopper skriver så är skillnaden mellan 850 EVO och PRO, 3 bit lagrat NAND vs 2 bit. Dock är båda av deras moderna 3D NAND, och båda har enormt bra skrivtålighet och skydd mot cell läckage. Är du mer intresserad av att läsa om Samsungs 3D NAND så har anandtech en bra artikel.

Oavsett så har 850 EVO trots TLC läge, mer tolerans mot cell läckage och mot slitage än motsvarande diskar från tex Intel, Crucial mfl, när de kör <20nm (tex 16nm) MLC. EVO diskarna är dessutom ruskigt snabba för att vara TLC. I 256GB och mindre är de pga SLC cachen bland de snabbaste diskarna på marknaden, och kommer du upp i 500GB+ så hänger TLC minnet med så pass bra att även om du tömmer ut SLC cachen, så kan den ändå skriva med närmare 500MB/s direkt till TLC läge.

840 EVO har haft sina problem, och många är rädda för att det ska finnas i 850 EVO också, men pga NANDets design så är det nog en av de få diskarna som inte har det problemet, då designen effektivt motverkar det både på nm nivå (med större kretsar) och på elektronlagringsnivå där inte alla elektronerna ligger i en klump/hink.

Oavsett så var inte rädd för att använda dem, de tål det. Du kanske inte behöver ösa torrent skrivningar på dem dock, men normal användning av spel, OS, temp, cache mm är inga problem. Imho är SSD idag både säkrare och håller längre än HDD, och enda problemet med SSD är långtid-offline lagring och dyr pris/GB. Annars hade HDDna varit utdöda redan.

Permalänk
Medlem

@Flopper: Hur har du kunnat se att disken har "98%" kvar? är det något i stil med 98% livskvalite kvar?

Visa signatur

http://www.oribium.net - Webbyrå | SEO | Webbhotell | E-post

Permalänk
Medlem

Tack

@perost: Har uppdaterat firmwaren och mina problem är nu borta. För övrigt hade jag bara skrivit ca 2 TB till disken. Tack för tipset.

Om man skulle vilja köra Linux instället? Finns inte liknande problem då? För firmware fanns ju bara till Windows?

Visa signatur

http://www.oribium.net - Webbyrå | SEO | Webbhotell | E-post

Permalänk
Medlem
Skrivet av oribium:

@perost: Har uppdaterat firmwaren och mina problem är nu borta. För övrigt hade jag bara skrivit ca 2 TB till disken. Tack för tipset.

Om man skulle vilja köra Linux instället? Finns inte liknande problem då? För firmware fanns ju bara till Windows?

Firmware körs på SSDn, har du väl uppdaterat den så spelar det ingen roll vilket OS du använder. Samsung har ISO-filer man kan använda för att uppgradera via CD eller USB om man inte har möjlighet att köra Magician.

Permalänk
Medlem

@perost: Okej, jag trodde att man enbart kunde köra firmware uppdateringen via magician det var därför. Men då vet jag tack igen! Visste ju att firmwaren körs på själva SSDn (tänkte bara inte på det).

Visa signatur

http://www.oribium.net - Webbyrå | SEO | Webbhotell | E-post

Permalänk
Skrivet av oribium:

@Flopper: Hur har du kunnat se att disken har "98%" kvar? är det något i stil med 98% livskvalite kvar?

Skulle gissa på att det programmet som han använder går efter antalet skrivcykler som är kvar.