Permalänk
Medlem

Dimma skärm

Letar efter en lösning, antingen SW- eller HW-baserad, där en eller flera skärmar kan dimmas ner till att vara i princip helt mörka i dagsljus. En eller flera skärmar ska sitta i en båt (inne i styrhytten så väta m.m kommer inte vara några problem), och gå att använda i mörker (på natten dårå) utan att det ska kännas som att man har en ljusramp under sig (som sabbar mörkerseendet).

Har tittat på lite mjukvarulösningar men inte riktigt hittat någon som jag känt funkat (men har heller inte testat i mörker än så länge då båten inte är i sjön än), men vill helst ha en HW-lösning, så slipper jag ytterligare ett program som kan krabba i datorn...

SW-lösning:
Program som dimmar ner till nästan svart skärm dagtid, som inte tar någon kraft från datorn och är stabilt på mer än en skärm.

HW-lösning:
Skärm som går att dimma, eller filter som går att sätta på, eller liknande, jag vet inte riktigt.

Finns det jag letar efter? Och vad/hur i så fall?

Visa signatur

för övrigt anser jag att alla gallerier med datorer byggda i papplådor bör förstöras!

Permalänk
Medlem

Kan ju tillägga:
Har hittat några skärmar (för marint bruk) som påstår sig kunna dimmas ner till "mörker", men de är gissningsvis inget alternativ då de kostar tokmycket.

Visa signatur

för övrigt anser jag att alla gallerier med datorer byggda i papplådor bör förstöras!

Permalänk
Skrivet av titex:

Kan ju tillägga:
Har hittat några skärmar (för marint bruk) som påstår sig kunna dimmas ner till "mörker", men de är gissningsvis inget alternativ då de kostar tokmycket.

Finns ju en anledning...
Ett alternativ är att fixa en "titt-tratt" som man hade/har över radar-skärmen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tror inte jag sett någon vettig mjukvaruslösning för detta.
Gissningsvis så är den "enklaste" lösningen att köpa en billigare skärm, öppna upp den och koppla in en vrid potentiometer mellan strömförsörjningen och bakgrundsbelysningen och vips så har du exakt det du vill ha.

Det bör dock tilläggas att vissa skärmar speciellt i det billigare led-segmentet använder sig av pwm-styrning av belysningen vilket gör det betydligt meckigare att få denna lösningen att fungera.

//Bustah

Permalänk
Medlem
Skrivet av titex:

Kan ju tillägga:
Har hittat några skärmar (för marint bruk) som påstår sig kunna dimmas ner till "mörker", men de är gissningsvis inget alternativ då de kostar tokmycket.

Nu har jag ingen erfarenhet av just detta men delvis kanske det går att lösa i programmen du använder. Kan du ställa in dem med dova färger och svarta bakgrunder så blir det nog hanterbart ändå, speciellt om du drar ner ljusstyrkan i botten. Eller så kan du få min gamla laptop, i lägstaläget stänger den av ljuset helt nästan (obs ej alternativ, för dålig dator :-/)

EDIT: Hittade det här, testade det snabbt och det verkar vara perfekt för dig. Dimmer, lägger en grå hinna över allt och gör upplevelsen betydligt mörkare.

Dimmer

EDIT IGEN: Fast det verkar mest funka på en skärm, min primära blir mörkare men sekundära inte. De är kopplade med DP och VGA, kanske funkar om alla är digitala?

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem

Och nu för att inte förvirra mer så tar jag detta i ett nytt meddelande.

Pangobright

Detta program fungerar på flera skärmar samtidigt. Testa det, verkar inte vara så krävande heller.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Skrivet av titex:

SW-lösning:
Program som dimmar ner till nästan svart skärm dagtid, som inte tar någon kraft från datorn och är stabilt på mer än en skärm.

Ett program som bara skickar en mörkare bild till skärmen? Den lösningen kommer att minska skärmens kontrast och inte göra svarta partier mörkare.

Citat:

HW-lösning:
Skärm som går att dimma, eller filter som går att sätta på, eller liknande, jag vet inte riktigt.

Den enklaste lösningen är nog att sätta ett filter mellan skärmen och operatören. Sekretessfilter äter en hel del ljusstyrka, är lätta att få tag på och hyggligt billiga. De ställer till färgåtergivningen, men i så pass varierande ljusförhållanden som på en båt är korrekt färgåtergivning.

Skrivet av Bustah:

Gissningsvis så är den "enklaste" lösningen att köpa en billigare skärm, öppna upp den och koppla in en vrid potentiometer mellan strömförsörjningen och bakgrundsbelysningen och vips så har du exakt det du vill ha.

Tja, mörkt kommer det att bli. En vanlig vridpotentiometer har normalt en effekttålighet på 250mW. En normal backlight i en laptop drar 10 gånger så mycket effekt.

Permalänk
Medlem

Valfria råd från tidigare postare + mörkt tonad plexiglasskiva framför skärmen.
(Alternativt plexi-skiva med solskyddsfilm)

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hieronymus Bosch:

Tja, mörkt kommer det att bli. En vanlig vridpotentiometer har normalt en effekttålighet på 250mW. En normal backlight i en laptop drar 10 gånger så mycket effekt.

Hahaha,
Japp, du har helt rätt.
Var tvungen att göra en sanity check.

Det är fortfarande genomförbart men det blir lite fler komponenter (Mos-fet), vilket kanske inte kommer få plats i chassi skalet för skärmen och kan bli lite halvljummen att husera i skärmen.

//Bustah

Permalänk
Medlem

Finns ju annars gott om TV skärmar med automatisk justering.

Permalänk
Medlem

Men visst om du kör färgkalibrerings enheter så mäter de ju ljus och anpassar skärmen till de förhållanden. det kanske skulle kunna vara något.

Visa signatur

Vad vore världen utan silvertejp?

Permalänk
Medlem

Med mjukvara kommer du aldrig kunna bli av med ljusläckaget som går genom skärmen, dvs, du kan aldrig få det mörkare än allt det ljus som lyser genom vid svart bakgrund.

Eftersom ditt projekt inte får bli tokdyrt, skulle jag köra på en lösning där man enkelt kan dra över en "huv" eller något annat med solfilm, om mjukvara eller skärminställningar inte räcker.

Är det acceptabelt att ändra ljusstyrka på skärmen, är detta kanske den bästa lösningen, men de flesta skärmar kommer inte ner till extremt låga ljusstyrkor.

F.lux är en mjukvara som kan användas till att både ändra färgtemperatur (trevligt nattetid) men även att ställa ljusstyrkan i mjukvara med alt+page up / alt + page down.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB