Snabbtest: Grafikprestanda i Anno 2205

Permalänk
Melding Plague

Snabbtest: Grafikprestanda i Anno 2205

Både jordnära och mer högflygande strategi står på menyn när Ubisoft rullar ut Anno 2205. SweClockers undersöker vad den uppskruvade grafiken kräver av systemet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Får nog vänta på ny drivrutin från AMD innan man ska räkna ut fury/390x.

Rätta mig om jag har fel, men borde inte högre cpu-användning med AMD-kortet bero på sämre optimerad drivrutin?

Permalänk
Avstängd

Trevligt att 970 slår 390 Känns mitt köp lite roligare

Visa signatur

Min PC för den som är intresserad.
http://i.imgur.com/x6wZmmz.png
Bild på skapelsen.
http://i.imgur.com/HatCvjN.jpg

Permalänk
Medlem

Hoppas den blir en del av er nya testarsenal. Fördelen bortsett från potentiellt bra prestandasiffror är ju att ni på en julfest kommer kunna lägga fram trivia som innefattar hur många träd där finns i testslingan. Vem blir inte imponerad av det liksom?

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stenkul:

Trevligt att 970 slår 390 Känns mitt köp lite roligare

ja ta vara på de.. även du måste få ha de roligt en gång

Visa signatur

Fractal Design Define R5 , I7 4790K@4800mhz ,Corsair vengeance 2400Mhz@2600 CL 11 16GB ,Cooler master V850 , Fury X ,MSI Z97 Gaming 9 AC , Samsung 840 Evo 500GB +1tb hdd , Corsair H100i.
Asus vn247h

Permalänk
Inaktiv

Ett långt game i Venica 1404 kan ännu sega ner datorn för mig, frågan blir då, hur segt blir detta spel efter ett ett par timmar med byggnation?

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av dlq84:

Får nog vänta på ny drivrutin från AMD innan man ska räkna ut fury/390x.

Rätta mig om jag har fel, men borde inte högre cpu-användning med AMD-kortet bero på sämre optimerad drivrutin?

Tror att Anno 2205 är ett Gameworksspel, det är alltså Nvidia som sänker AMDs prestanda i det här fallet.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ratatosk:

Tror att Anno 2205 är ett Gameworksspel, det är alltså Nvidia som sänker AMDs prestanda i det här fallet.

Vart ser du detta?

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Vilken ögongodis till spel kommer troligtvis att handla när priset har sjunkit. Har aldrig prövat någon av anno serierna, läst lite att gameplay påminner mera om tropico 4 änn någon simcity, vilket skulle vara bättre

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: i7 8700k@4.9Ghz | MSI Z370 Tomahawk | 3080 Tuf oc | Gskill 4X4gb@3Ghz | 1.2 TB med ssd's | Evga 1000 P2

Permalänk
Skrivet av anon34034:

Ett långt game i Venica 1404 kan ännu sega ner datorn för mig, frågan blir då, hur segt blir detta spel efter ett ett par timmar med byggnation?

Ett par timmar?

Själv sitter man på Anno 2070 och har ~120 timmar på ett spel, och självklart har man redan dödat alla andra. Ah, förstöra mina fina kärnkraftverk, och ett ultimatum också. Ja den som skrattar sist.

Suger dock att det är uplay (u don't play) som Ubisoft använder, steam kan jag gå med på för där fungerar det dock ganska bra. Men att bli kickad från spelet bara för att deras servrar har tråkigt är inte kul. Får väl hoppas att det går bättre denna gång.

Skrivet av kettu92:

Vilken ögongodis till spel kommer troligtvis att handla när priset har sjunkit. Har aldrig prövat någon av anno serierna, läst lite att gameplay påminner mera om tropico 4 änn någon simcity, vilket skulle vara bättre

Skickades från m.sweclockers.com

Det är inte som Tropico. Det är mer som ett trading spel, eg. du byter resurser mellan öar och försöker att få så mycket folk som möjligt, samt att inte bli dödad av dem andra (AI). Fast tycker det är roligare att köra utan dem (de är lite irriterande ibland), och ser hur stort jag kan bygga.

Permalänk
Medlem

Ubi och Nvidia har varit bra "partners" sen tidigare.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ratatosk:

Tror att Anno 2205 är ett Gameworksspel, det är alltså Nvidia som sänker AMDs prestanda i det här fallet.

Tyvärr...Och det är vi spelare som förlorar på det

Visa signatur

Min PC för den som är intresserad.
http://i.imgur.com/x6wZmmz.png
Bild på skapelsen.
http://i.imgur.com/HatCvjN.jpg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stenkul:

Tyvärr...Och det är vi spelare som förlorar på det

Ja det är så sjukt tråkigt:(

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Tror att Anno 2205 är ett Gameworksspel, det är alltså Nvidia som sänker AMDs prestanda i det här fallet.

Nvidia sänker AMDs prestanda genom att optimera sin egen. Det här hur man vill se på det...

Permalänk
Relik 📜

Vad jag vet är Anno 2205 inget Gameworks-spel. Hittar ingen info om saken, och det finns varken loggor eller introfilmer i själva titeln. Det utesluter ju inte att utvecklarna haft bättre kontakt med ena GPU-makaren, men det finns vad jag kan se inget konkret att peka på.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Tror att Anno 2205 är ett Gameworksspel, det är alltså Nvidia som sänker AMDs prestanda i det här fallet.

Har du något bevis på detta ?

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Har du något bevis på detta ?

Han säger att han bara tror^^

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Har du något bevis på detta ?

Som han skrev "tror" men kan ha något med detta att göra kanske?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cenorida:

Han säger att han bara tror^^

Rätt substanslös gissning imo. Hade det varit gameworks hade det funnits Nvidia-loggor överallt samt videor/artiklar från Nvidia.

Skrivet av skruvis:

Som han skrev "tror" men kan ha något med detta att göra kanske?

Alla spel är från 2013?

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Någonting är ju skevt uppenbarligen, i rå kraft är ett Fury X likvärdigt med ett Titan X, något som flera tester i 1440P och 4K visar tydigt, när det kommer såna här resultat förstår man ju att det ligger någon form av hund begraven. Sedan skiter jag väl rätt hårt i om en spelutvecklare optimerar sina spel för en typ av GPU, det är deras val : )

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av kettu92:

Vilken ögongodis till spel kommer troligtvis att handla när priset har sjunkit. Har aldrig prövat någon av anno serierna, läst lite att gameplay påminner mera om tropico 4 änn någon simcity, vilket skulle vara bättre

Skickades från m.sweclockers.com

Om du snabbar på kan du få det till ett rätt bra pris redan nu... så länge lagret räcker.
http://www.greenmangaming.com/5-of-the-best/?utm_source=neola...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av leafbranch:

Nvidia sänker AMDs prestanda genom att optimera sin egen. Det här hur man vill se på det...

Känt fall är när Assassin Creds 10.1 möjlighet patchades bort, 10.1, AMD klarade ju 10.1 på den tiden, men inte Nvidia.

Skrivet av Orici:

Har du något bevis på detta ?

Nej, det är bara vad jag tror.

Ubisoft och Nvidia är jävligt tajta, här kommer en reklamfilm för Nvidia producerad av Ubissoft.
http://www.gameplanet.com.au/pc/videos/g5456a274e94e1/The-Cre...

Det är inte utan orsak att AMD:s kort går betydligt sämre på Ubissofts titlar än de brukar.

Finns dock ingen anledning för de som älskar Nvidia att korka upp Champagnen, Ubisofts spel går som skit på Nvidias kort också, även om de går ännu sämre på AMD:s.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av SeF.Typh00n:

Rätt substanslös gissning imo. Hade det varit gameworks hade det funnits Nvidia-loggor överallt samt videor/artiklar från Nvidia.

Alla spel är från 2013?

Substanslös gissning?
Ett GTX970 spöar normalt inte ett FuryX.

Dold text

Nvidia och Ubisoft är fortfarande lyckligt gifta, ett sådant fint äktenskap avslutar man inte utan vidare.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

En värkligt våt dröm.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Orici:

Har du något bevis på detta ?

Ironiskt att det kommer från dig.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Ärligt talat, diskussionen känns ju ganska överflödig och den här polariseringen är ju onödig.

Gillar du AMD, köp AMD, gillar du Nvidia, köp Nvidia.

AMD har gjort en rad felsatsningar och det kostar dom i form av minskade marknadsandelar, Nvidia har gjort det mesta rätt, även om dom låser in sina användare med Gsync, Physx, Gameworks osv samt blåser sina egna kunder med 970 4GB, och isåfall får man se förbi det och köpa ett 980 där man får vad man betalar för.

Nvidia är det bättre valet idag, så är det.

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Avstängd

Något är fel om GTX 970 slår ett Fury X på fingrarna. Det och det faktum att Ubisoft har ett samarbete med Nvidia får en att undra.

//Redigerat bort §1.5 citat
Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Någonting är ju skevt uppenbarligen, i rå kraft är ett Fury X likvärdigt med ett Titan X, något som flera tester i 1440P och 4K visar tydigt

Är det önsketänkande eller?

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

Är det önsketänkande eller?

Nej det är så det ligger till, jag lägger ingen värdering i detta utan bara lägger fram det, jag tycker Nvidia generellt för den normala användaren är det bättre valet, köp deras kort : )

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Aeig:

Någonting är ju skevt uppenbarligen, i rå kraft är ett Fury X likvärdigt med ett Titan X, något som flera tester i 1440P och 4K visar tydigt, när det kommer såna här resultat förstår man ju att det ligger någon form av hund begraven. Sedan skiter jag väl rätt hårt i om en spelutvecklare optimerar sina spel för en typ av GPU, det är deras val : )

Inte nödvändigtvis. Fury X och Titan X är inte jämbördiga om man tittar på specifika delar av GPUn, AMD har mer shader-kapacitet medan Nvidia har mer triangel/geometri-kapacitet när man jämför GPUer ur "samma" segment.

Att GameWorks fungerar sämre på AMD har väldigt lite med att Nvidia medvetet saboterat något, GameWorks ligger ovanpå DirectX så det "enda" som behövs från GPU-tillverkarna är en effektiv DirectX-drivare. Däremot vet Nvidia om sina styrkor/svaghet så de effekter/funktioner som GameWorks främst använder föredrar att lösa problem på sätt som lastar geometridelen hårt och man jobbar mindre med shaders -> Nvidias kort kommer ha en fördel.

I detta fall kanske det helt enkelt är så att denna titel också jobbar med väldigt många trianglar men där man kanske inte kör jätteavancerade shaders. Rå triangelkapacitet per klockcykel är faktiskt densamma på 390x och Fury, så om flaskhalsen är geometri så kan man inte förvänta sig att Fury presterar speciellt mycket bättre än 390x.

Att 960 och 390 skulle ligga på samma nivå i 1920x1080 oavsett flaskhals känns lite väl, så det finns nog ett icke-signifikant mått av driverproblem här också.

Edit: använder man väldigt mycket trianglar blir det också fler "draw-calls". Här har vi sett flera gånger att med DX11 så är Nvidias drivare långt mer effektiv. Så att AMD-kortet äter mer CPU-kraft i denna titel skulle också kunna vara en indikator på att detta är ett spel med relativt avancerade modeller och hög triangel-count.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer