Är SSD ett måste?

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem

Ett måste för vad?

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

Ja. Personligen kan inte tänka mig att köpa en dator utan SSD idag. Det ska inte vara någon hybriddisk eller pluttig 16GB SSD-cache, en riktig SSD ska det vara.

Detta helst i kombination med en HDD för masslagring av media.

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Medlem

Finns det någon idag som inte har en SSD som OS-disk? Verkar märkligt.

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Nja, ganska irriterande i spel som tar väldigt lång tid att ladda. Vore gött med en större SSD som man kan installera GTA V, BF och andra spel som laddar i tusen år.

Att ha GTA V på SSD hjälper så gott som inget, tro mig, I've tried

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | Nvidia Geforce RTX 4070 Ti 12gb | Corsair Vengeance DDR5 6000MHz RGB CL30 2x16GB | EVGA Supernova G2 750W | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming | Be Quiet! Dark Rock Pro 5
Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Det är inte heller sant, de är fortfarande dyrare/GB.

Vad är det som inte är sant?

En Samsung 850 EVO 120GB kostar inte ens 650 kronor. En SSD är en essentiell komponent i en dator för både mormor och allra minst för en entusiast, vilket jag räknar med att större delen av forumanvändarna är på den här sajten.

Fattar inte ens varför man behöver diskutera det här år 2015.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JimmieSan:

En dator utan SSD är inte värd att sitta vid.
Seriöst, en HDD med OS är fruktansvärt och framkallar många farliga rage moment, så det är inte bara långsamt, det är en hälsorisk.

Att inte kunna lägga en 800:- på en SSD känns fruktansvärt dumsnålt i mina ögon.
Och att säga "min HDD är snabb" när man inte har haft ett system med SSD är lite umpf också.

Håller med dig, varje gång man ska fixa någons dator och det sitter en slö gammal HDD i gör att man bara vill kasta skiten och säga åt dom att köpa nytt så att det iaf går att jobba med den

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Avstängd

Har man tålamod och är snål då funkar en vanlig hederlig slö hårddisk utmärkt.
Dock så är minst en SuperSnabbDisk ett måste i mitt tycke.

Permalänk
Medlem

För mig är det definitivt ett måste, eftersom jag spelar MMOs.

World of Warcraft hade uppåt en minuts laddtider för mig när det var som värst för ett par år sedan när Wrath of the Lich Kings var nytt och alla spelare samlades i Dalaran. Då snackar vi inte bara när spelet startades, utan VARJE gång jag bytte karaktär.

Jag köpte min första SSD, en Intel X25-G2 på 80GB, som räckte till Windows, lite program och WoW (som tar runt 30GB).

Laddtiderna sjönk till 10s, alltså en sjättedel Dessutom fungerar ju så stora spel på det viset att de laddar in texturer vid behov medan man spelar, så en hel del lag/stutter p.g.a. diskläsning försvann totalt. Innan kunde man logga in, springa runt och se andra spelares skuggor på marken i kanske 10-15 sekunder innan texturerna började läsas in så man såg spelarna, med SSD gick det på någon enstaka sekund.

På jobbet har vi tunga Siemens-program för att programmera PLCs t.ex. och de startar också mycket snabbare med SSD, särskilt på vår bärbara programmeringsstation.

Den stationära på jobbet har jag klarat mig rätt bra på utan SSD men skaffade ändå en i somras, för att det störde mig med alla små sekunder här och var så fort man ska öppna saker, eftersom jag har så många olika små specialprogram för att köra regultorer, givare, frekvensomformare, terminalprogram m.m. så allt ligger inte kvar i minnescachen.

Har man väl vant sig vid hur bra respons det blir på att öppna program m.m. så stör man sig på de små extra fördröjningarna med hårddisk

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Aje:

Finns det någon idag som inte har en SSD som OS-disk? Verkar märkligt.

Jag har slutat med ssd i en dator som i princip alltid är på eftersom det inte märktes nån direkt prestandaskillnad efter några dygn, då körs det mesta från ram och då spelar det ingen roll om man har ssd eller hdd.
Men som sagt allt hänger på hur man använder datorn, ssd är snabbare än hdd men ram utklassar både hdd och ssd.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv

Vad jag vet så är SSD:er ganska känsliga av sig, inte för att dem har rörliga delar i sig men för att dem dör lätt av för mycket skrivcykler då det är flash baserad lagring.

Man kan ju mäta livstiden för en SSD i (P/E) cykler så kallad program-erase och det verkar som att minsta lilla skrivning tar SSD:n närmare döden.

Du måste inaktivera Diskdefragmenteringen, sökindexeringen, hibernation mode etc. allt för att minska ner på skrivandet på disken.

Känns som ganska mycket jobb bara för att tjäna några sekunder snabbhet.

Jag håller mig kvar på mekaniktåget ett tag till faktiskt så slipper jag oroa mig för mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av saturday_sun:

Vad är det som inte är sant?

En Samsung 850 EVO 120GB kostar inte ens 650 kronor. En SSD är en essentiell komponent i en dator för både mormor och allra minst för en entusiast, vilket jag räknar med att större delen av forumanvändarna är på den här sajten.

Fattar inte ens varför man behöver diskutera det här år 2015.

120GB är för litet för att vara meningsfullt att skaffa - blir proppfull alldeles för snabbt.
Större kostar betydligt mer.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av saturday_sun:

Vad är det som inte är sant?

En Samsung 850 EVO 120GB kostar inte ens 650 kronor. En SSD är en essentiell komponent i en dator för både mormor och allra minst för en entusiast, vilket jag räknar med att större delen av forumanvändarna är på den här sajten.

Fattar inte ens varför man behöver diskutera det här år 2015.

Hmmm, en Samsung 850 EVO 120GB för 649kr eller en WD Blue 1TB för 589kr...undrar vilken som är billigast/GB?! Måste nog ringa en matematiker och fråga.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem

I en laptop är det ett måste eftersom de flyttas runt osv. I en stationär är det något jag rekommenderar tycker personen det är för dyrt rekommenderar jag istället SSHD (som jag körde runt ett år som huvuddisk och tyckte var rätt skapligt) De är inte heller supermycket dyrare än en vanlig HDD med samma kapacitet.

Skrivet av OldComputer:

@Friterad: Hur kommer det sig att alla har så jävla långa laddtider på allt? Är det för att man aldrig defragmenterar sin HDD, Har för lite RAM eller är det för att NTFS suger? Kan starta GTA V i Windows 7 (VM i Linux) på < 10 sek från en btrfs-formaterad HDD.

Men det kan jag tänka mig är lång tid jämfört med samma omständigheter fast på en SSD. Men själv kör jag de flesta spel på hårddisk och operativsystem på SSD.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Ja. Har du inte budget för det idag, vänta tills du har det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Philips 34M2C8600 | RTX 3090 | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | Seagate Firecuda 530 4TB & Kingston A2000 1TB | 27TB HDD | Seasonic Focus GX 850 | Hifiman Sundara | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7 | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon183825:

Vad jag vet så är SSD:er ganska känsliga av sig, inte för att dem har rörliga delar i sig men för att dem dör lätt av för mycket skrivcykler då det är flash baserad lagring.

Man kan ju mäta livstiden för en SSD i (P/E) cykler så kallad program-erase och det verkar som att minsta lilla skrivning tar SSD:n närmare döden.

Du måste inaktivera Diskdefragmenteringen, sökindexeringen, hibernation mode etc. allt för att minska ner på skrivandet på disken.

Känns som ganska mycket jobb bara för att tjäna några sekunder snabbhet.

Jag håller mig kvar på mekaniktåget ett tag till faktiskt så slipper jag oroa mig för mycket.

Numer så är det där inte något större problem.
Det är visserligen sant att en SSD bara klarar ett visst antal skrivningar till varje block innan den dör, men numera så är det antalet rätt stort, vilket i kombination med wear-leveling och andra tekniker för att sprida ut/minska skrivningar gör att en SSD under normal användning håller i många år.

Jag skulle till och med vilja påstå att moderna SSD:er är säkrare än mekaniska diskar - som ju är känsliga för vibrationer och stötar och liknande.

Permalänk
Medlem

Har ingen SSD men har överlevt hittills, trots att jag lirar moderna spel. Lär väl dock bli en när jag uppdaterar burken för VR.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

Jag skulle lika gärna kunna vända på frågan:
Är det nödvändigt att ha en HDD i en dator från 2015?

När man kan få en SSD på runt 250 GB för ett överkomligt pris och det dessutom finns en massa tjänster Netflix, Spotify etc så tycker jag nog inte att jag har användning av så mycket mer än 250 GB, samt en extern HDD som jag kan flytta runt/säkerhetskopiera bilder/spel/filmer och annat som jag inte vill ska försvinna eller som jag kan flytta runt på.

Samtliga datorer jag har byggt ihop på senaste tiden har jag inte rekommenderat en HDD om det inte varit ett direkt krav. Vill man ha stora, stora mängder spel så kan man ju köpa en 500 GB istället, det är i vart fall vad jag skulle göra :-).

Permalänk
Medlem

Ja absolut, första jag gjorde med farsans core 2 duo burk när den började kännas slö.
Den börjar iof bli lite trött för vissa typer av 1080p codecs. men det är inte ssdns fel, han blev grymt glad för det kändes som en ny dator.

det har kommit 2 saker de senaste 10? Åren, som man absolut inte vill vara utan som datoranvändare det första är 2 kärnor, och det andra är ssd såklart.

once you do you'll never go back^^

Permalänk
Medlem

Idag är SSD såpas billigt, så ja, det tycker jag. Om man inte är på en väldigt låg budget.

Permalänk
Medlem

Beror lite på behovet. Jag slängde ihop en HTPC på äldre delar. Och den funkar bra utan en ssd.
Däremot tror jag att den gamla hddn håller på och ge upp och då blir kommer jag införskaffa en ssd till den också.

På en speldator är de istortsett ett måste, vissa loadingtimes i spel är otroligt långa på en hdd.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Hmmm, en Samsung 850 EVO 120GB för 649kr eller en WD Blue 1TB för 589kr...undrar vilken som är billigast/GB?! Måste nog ringa en matematiker och fråga.

VAR har jag skrivit att en SSD är BILLIGARE än en mekanisk?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Nej, SSD är inte ett "måste", sluta ljug för TS.
SSD underlättar bara laddningstider, men en dator kommer att fungera lika bra med en mekanisk.

Kul att du säger emot dig själv i samma mening.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av saturday_sun:

VAR har jag skrivit att en SSD är BILLIGARE än en mekanisk?

Läste du ens vad det var du svarade på från början?

Skrivet av Kaine_Uro:

Kul att du säger emot dig själv i samma mening.

På vilket sätt säger jag emot mig själv?

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

120GB är för litet för att vara meningsfullt att skaffa - blir proppfull alldeles för snabbt.
Större kostar betydligt mer.

Kör en SSD som systemdisk och en mekanisk för lagring och program som inte tar så lång tid att ladda in i minnet.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

Största uppgraderingen som man kan göra.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Läste du ens vad det var du svarade på från början?

Läste du vad jag skrev?

"Billigast/GB" har inte med saken att göra.

TS undrar om SSD är ett MÅSTE. JA det är ett "MÅSTE" skrev jag. Du svarade mig med att argumentera om pris per GB. Dessutom antyder du att jag inte kan räkna, snacka om otrevlig stil.

Värderar du en processor i krona per GHz också?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Numer så är det där inte något större problem.
Det är visserligen sant att en SSD bara klarar ett visst antal skrivningar till varje block innan den dör, men numera så är det antalet rätt stort, vilket i kombination med wear-leveling och andra tekniker för att sprida ut/minska skrivningar gör att en SSD under normal användning håller i många år.

Jag skulle till och med vilja påstå att moderna SSD:er är säkrare än mekaniska diskar - som ju är känsliga för vibrationer och stötar och liknande.

Visserligen skulle det fungera, men jag gillar inte det där tankesättet. Påminner väldigt mycket om Chromebook (32GB eMMC/SSD, resten i molnet) samt iPhone 16GB. Ska man ha en bra dator så ska datorn ha svängrum för annat.

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk

Det beror litegrann på.

Innan jag skaffade SSD, var mitt system väloptimerat och program som Gimp, Openoffice, webbläsare osv öppnades väldigt fort ; mest pg a Windows inbyggda Prefetch som jag hade aktiverat och god defragmentering, samt att jag nästan aldrig installerar nya program. Men när det kom stora systemuppdateringar, "förstördes" Prefetch-optimeringen och det krävdes ett par dagar innan systemet lärde sig igen vilka program som skulle prioriteras. Detta med en HDD som snurrade ~5400 rpm.
Med SSD slipper du ju detta; systemet är rappt oavsett hur många uppdateringar du installerar.

Med SSD startas programmen i genomsnitt ett par sekunder snabbare än när de låg på HDD.
Det går även några sekunder fortare att starta Windows.

Men jag skulle inte säga att en SSD är "fantastiskt-mycket-ultra-snabbare" än HDD'n jag hade innan som systemdisk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon183825:

Vad jag vet så är SSD:er ganska känsliga av sig, inte för att dem har rörliga delar i sig men för att dem dör lätt av för mycket skrivcykler då det är flash baserad lagring.

Man kan ju mäta livstiden för en SSD i (P/E) cykler så kallad program-erase och det verkar som att minsta lilla skrivning tar SSD:n närmare döden.

Du måste inaktivera Diskdefragmenteringen, sökindexeringen, hibernation mode etc. allt för att minska ner på skrivandet på disken.

Känns som ganska mycket jobb bara för att tjäna några sekunder snabbhet.

Jag håller mig kvar på mekaniktåget ett tag till faktiskt så slipper jag oroa mig för mycket.

Numera inaktiveras allt detta automatiskt av Windows när den detekterar att disken är en SSD, och precis som många säger dör SSD:ar inte så lätt tack vare en rad olika algoritmer i styrkretsen. Dessutom så får du inte glömma att minnesceller kan avläsas oändligt många gånger utan att ta skada, medan mekaniska hårddiskar långsamt degraderas genom att bara vara påslagna.

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |