Internetuppkoppling eftersökes - (ASUS z97-P)

Permalänk
Medlem

Internetuppkoppling eftersökes - (ASUS z97-P)

Hallå allihopa!

Tillbaka igen, denna gången med en fortsättning på ett föregående problem. Jag har stött på ett problem som jag ser är väldokumenterat, men kan inte hitta någon direkt konkret lösning till det hela. Den säger alltså "The Realtek Network Controller was not found." när jag försöker installera Ethernet-drivrutinerna.

Jag har ett ASUS z97-P och ni kan på bilderna nedan även se exakt vilka drivrutiner jag har laddat ner och installerat. Avstängning av system och utdragen kontakt i några minuter har testats, har även testat att ladda ner drivrutinerna från Intel's hemsida utan någon direkt lycka där heller. Börjar kännas lite hopplöst...

EDIT: Hittade en alternativ lösning som jag försökte ta mig an och testa, men det verkar inte som att jag kan ta mig hela vägen igenom.

Go to Start > Click Control Panel
Choose System and Security
Click Device Manager (under System)
Open Network Controller properties by:
Double-click Network adapters to expand it
Double-click the Realtek Network Controller
Turn off Deep Sleep mode by:
Choose the Power Management tab
Untick “Allow the computer to turn off this device to save power"

Kan inte ta mig förbi det understrukna steget, utan det ser ut så här för mig:

Bilden ovan är när jag är inne på "Okänd enhet" och bilden nedanför är när jag är inne på "Ethernet-styrenhet".

Med vänliga hälsningar,
Tim

Permalänk
Medlem
Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

@Timgabe:

Hur ser det ut i BIOS. Det är inte så att nätkortet är avstängt där?

Permalänk
Medlem

@niclasc:

Tack för svaret, Niclas. Nätverkskortet var "Enabled" i BIOS. Vet inte vad detta kan bero på, verkar som att många har haft liknande problem utan några konkreta lösningar...

Mvh,
Tim

Permalänk
Medlem

@SirMacke:

Ska testa detta nu och se. Tack så jättemycket för ditt svar, Macke!

EDIT: Det var samma drivrutiner jag hade, tyvärr. Känns ganska hopplöst vid det här laget, ingenting verkar lösa det..

Mvh,
Tim